Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1498591
Tror de flesta här kan ha gjort saker i strid mot reglementet (
) =)
Men bra att känna till vilka regler som gäller så får man fundera själv på, vad man vill och inte vill göra.
Exempel på när reglerna blir synnerligen, fåniga, rent krasst:
Du får dra en skarvsladd hemma. inga problem. Plugga in i en kontakt och dra fram till lampan.
Ligger den och är i vägen så du tänker att, kan ju sätta fast den lite på väggen så den inte trasslar runt?
Nehe du, det får du inte, utan då måste en behörig elektriker komma för att fästa kabeln, ty enbart elektriker får utföra fast kabeldragning.......
av Lockis
#1498598
Xanthopteryx skrev:Problemet är att hänga fritt och ligga i mark är inte samma sak... I mark är den konstant utsatt för fukt. Ej så ovan mark. Dessutom kan den bli för varm, beroende på effekten som används. Tänk även på att en så lång kabel kan medföra andra bekymmer kopplat till den högre resistensen.
Det finns en anledning till varför det är skillnad på kabel och kabel...

Dessutom får du inte själv gräva ner kabel. Skall ske av behörig person.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ar-i-mark/
Tveksamt om man inte får gräva ner själva. Eftersom att det inte är en fast kabel och det är dessutom inte en elkabel utan en laddkabel. (Jag tolkar detta som att det inte är en elkabel i den definitionen)

Hade jag själv grävt ner kabeln? Nej, det hade jag inte. Nu verkar det estetiska vare viktigare än säkerheten.
av Xanthopteryx
#1498601
Det är en kabel med ström i så, rent krasst hör det antagligen inom samma kategori. Laddkabeln är ju faktiskt bara en vanlig jäkla strömsladd med några ledare extra. Och vad jag förstått så är det automatiskt fast installation om du gräver ner.

Någon får läsa elsäkdokumenten och återkomma. Eller fråga en lysmask.

Kan vara lite snårigt ibland.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]