Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patten68
#1494466
Fordon: V90 CC MY 2022 Late.
Hade inte tålamod att invänta OTA på senaste mjukvaruversion, utan använde min PST till att ladda ner den på verkstad utan kostnad.

Inga större förändringar, men några saker upptäckte jag;
¤ Bättre radiomottagning, dock så har jag inte utfört någon större vetenskaplig "forskning" på det, men rent spontant så håller den de stationer jag lyssnar på mer sömlöst vad gäller mottagning.
¤ Lane Keeping Aid (LKA) , upplever jag som mindre känslig. Nästan lite för okänslig jämfört med innan.
¤ Jag kan inte spela musik från USB-stickan med appen "Audio Wagon" efter uppdatering (provade att avinstallera app och hämta den igen). finns inga filer säger appen. Fungerade innan. Dubbelkollat i datorn hemma, alla album spelbara.
¤ Nu stängs mediaskärmen av, när jag öppnar bildörren och låser fordonet. Fungerade intermittent innan.
Mera iakttagelser;
¤ En app "ETC" invid Google Maps har dykt upp. Den går inte att avinstallera, men den är inte aktiverad när man går in på dess inställningar. Har nånting med "payment" att göra...
¤ Ingen Android Auto/Apple Car har dykt upp...
¤ DAB är jag lite osäker på hur det fungerar..är inte radion en app numera, borde väl vare digital då...?

¤ Ingen körjournal.

Dessutom har jag påtalat min lokala verkstad och även mailat Volvo centralt, att jag saknar att kunna stänga av att de yttre backspeglarna fäller in sig vid låsning av fordonet. Helt vansinnigt att de inte gör det, när man bor uppe i norra Sverige och de bildas is och snö runt dessa under vinterhalvåret.

Fyll gärna på med upplevda skillnader när ni fått uppdateringen.
Vänligen.
P.
Senast redigerad av 2 Patten68, redigerad totalt 0 gång.
av Rolle38
#1494734
Ingen DAB eller Apple Car i din nya mjukvara?
av least
#1494748
Apple Carplay verkar vara en problematisk mjukvara för Volvo på denna plattformen.
Volvo säger att Apple måste hjälpa till med ett verifieringssteg för att bilarna ska vara godkända för att använda denna funktionen på Android Automotive.
Apple säger att det råder "resursbrist" hos dem, men detta har de sagt sedan hösten 2021.

Jag skulle tro att det har skurit sig rejält mellan Volvo Cars och Apple...
(Detta baserar jag på att Porsche använder Android Automotive, och dessutom erbjuder Apple Carplay.)
av BBStarshredder
#1494820
Jag har inte fått min uppdatering än, men borde väl komma snart gissar jag :) Har en V90 CC MY22.
Var på verkstaden med bilen för ca två veckor sedan och då frågade jag om körjournalen, som jag saknar mest. Killen på verkstaden sa att den skulle komma i en uppdatering v14, så gissar att det är denna uppdatering?
Ni som har fått uppdateringen, har ni sett körjournalen?
av BBStarshredder
#1494860
Ajdå, tråkigt. Är lite irriterande att körjournal och Carplay inte finns i en modern bil.
Körjournalen var en av dom stora anledningarna till varför jag valde en till Volvo då den fungerade klockrent på min förra bil med Sensus.
Carplay hade varit trevligt för Waze och MS Teams, annars tycker jag Google funkar fint.
Användarvisningsbild
av bem
#1494865
Fick mail igår från Volvo Cars att mjukvara 2.0 kommer snart till min bil.
Bilagor
V90_Mjukvara2.0_email-220404.jpg
V90_Mjukvara2.0_email-220404.jpg (126.3 KiB) Visad 2211 gånger
av Lockis
#1494866
BBStarshredder skrev:Ajdå, tråkigt. Är lite irriterande att körjournal och Carplay inte finns i en modern bil.
Körjournalen var en av dom stora anledningarna till varför jag valde en till Volvo då den fungerade klockrent på min förra bil med Sensus.
Carplay hade varit trevligt för Waze och MS Teams, annars tycker jag Google funkar fint.
Wait what?! Har man inte körjournal i Android bilarna?
Hur kan denna funktionen inte vara levererad? :-O Jag har visseligen saknat "förarprestation" i hyrbilen jag körde en månad. Men trodde ändå att journalen fanns när man har VoC...
Användarvisningsbild
av bem
#1494868
Lockis,
Man kan fråga sig hur det kan komma sig att det är sådan skillnad vilka funktioner det finns i Volvo Cars appen (f.d. Volvo On Call appen) mellan Sensus-bilar och Google-bilar hos Volvo. Det är inte bara Körjournalen som fattas i appen för Google-bilar.
Oj vad förvånad jag var när jag gick från min gamla V70 MY14 till V90 MY22. Ett rejält steg tillbaka i appens funktionalitet.
Det finns lista på Volvo Cars hemsida som tar upp alla funktioner som skall komma i Volvo Cars appen till Google-bilarna (under 2022 får vi hoppas, bara hålla tummarna).

Funktioner som kommer senare:

Karta och sänd destination till bil
Påminnelse om olåst bil
Bilstatus
Bilens plats på karta. Tutar och blinkar.
Temperatur vid bilen
Körjournal
Biluppgifter – chassinummer
Batteriräckvidd
Fjärrstarta luftrening

Källa: (scrolla ner en bit på sidan så kommer listan)
https://www.volvocars.com/se/support/la ... cars-appen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]