Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1497228
Har Sensus ;-)
Men Volvo kan säkert gjort användargränssnitt på köpt licens.
Är nog därför problemet dykt upp då de inte har koll på hela koden.
EasyPark har köpt upp flera företag som gjort liknande programvara. ;-)
av Cokeisit
#1497295
AndS skrev:Var som jag "gissade" på i tidigare inlägg.https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -parkering
Det är EasyParks app och funktioner som Volvo valt att använda.
Det råder ingen tvekan om att det inte är ett samarbete. Jag läste pressmeddelande när det kom ut. Det är dock Volvo som stått för utveckling av appen. Troligtvis för att få ut en vettig app på marknaden. Jag gissar att EasyPark kommer ta över appen för att den ska fungera i alla Googlebilar inte bara Volvos. Det är det som är styrkan hos operativet. Utveckla en apo istället för en anpassad till varje biltillverkares egna slutna system. Men i det här fallet har Volvo gjort bort sig. De har kontroll över appen. Den ska fungera efter en uppdatering av Google.
av least
#1497309
Cokeisit skrev:
AndS skrev:Var som jag "gissade" på i tidigare inlägg.https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -parkering
Det är EasyParks app och funktioner som Volvo valt att använda.
Det råder ingen tvekan om att det inte är ett samarbete. Jag läste pressmeddelande när det kom ut. Det är dock Volvo som stått för utveckling av appen. Troligtvis för att få ut en vettig app på marknaden. Jag gissar att EasyPark kommer ta över appen för att den ska fungera i alla Googlebilar inte bara Volvos. Det är det som är styrkan hos operativet. Utveckla en apo istället för en anpassad till varje biltillverkares egna slutna system. Men i det här fallet har Volvo gjort bort sig. De har kontroll över appen. Den ska fungera efter en uppdatering av Google.
Easypark och Volvo har samarbetat kring denna app. Självklart är Volvo del av utveckligen då Easypark inte har åtkomst till de Volvo-specfika kopplingar som krävs för att starta/avsluta parkeringar via bilens kamerasystem.

Och vet vi om det finns en uppdatering av appen som ännu inte har publicerats?
av Cokeisit
#1497925

least skrev: Och vet vi om det finns en uppdatering av appen som ännu inte har publicerats?
Uppdateringen kom för ett par dagar sedan. Den krashar iaf inte vid uppstart. Jag inte haft tillfälle att parkera på en ansluten parkering än så jag vet inte hur bra den fungerar i praktiken än.

av Xanthopteryx
#1497942
least skrev:
Cokeisit skrev:
AndS skrev:Var som jag "gissade" på i tidigare inlägg.https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -parkering
Det är EasyParks app och funktioner som Volvo valt att använda.
Det råder ingen tvekan om att det inte är ett samarbete. Jag läste pressmeddelande när det kom ut. Det är dock Volvo som stått för utveckling av appen. Troligtvis för att få ut en vettig app på marknaden. Jag gissar att EasyPark kommer ta över appen för att den ska fungera i alla Googlebilar inte bara Volvos. Det är det som är styrkan hos operativet. Utveckla en apo istället för en anpassad till varje biltillverkares egna slutna system. Men i det här fallet har Volvo gjort bort sig. De har kontroll över appen. Den ska fungera efter en uppdatering av Google.
Easypark och Volvo har samarbetat kring denna app. Självklart är Volvo del av utveckligen då Easypark inte har åtkomst till de Volvo-specfika kopplingar som krävs för att starta/avsluta parkeringar via bilens kamerasystem.

Och vet vi om det finns en uppdatering av appen som ännu inte har publicerats?
Varför skulle inte Easypark ha tillgång till Volvos APIer?
Volvo tillhandahåller en hel drös saker till vem som helst, så om just DU vill utveckla något till just DIN bil, såväl Android som Sensus, så kan du göra det.
Kanske ha en tjusig modell av din Volvo som fysiskt öppnar och stänger dörrarna efter status på din egen bil eller, vad fan vet jag?
FInns även sandlåda att testa och leka i.

https://developer.volvocars.com/
av least
#1498015
Att låta appar få tillgång till bilens kameror via API har långt gående verkningar.

Om "vem som helst" har tillgång till dessa kameror kan man skriva en musikspelare som blir populär då den är "bäst".
Man kan vara helt öppen med att man anväder bilens kamera för att anpassa musikvalet till färgen på himlen eller vad som helst för att få en legitim anledning till att använda kamerorna.

Men appen använder även bilens kameror för att ta bilder på intressanta platser utifrån geografisk position, utan att du som bilägare känner till detta.
Man kan även sedan skicka detta geotaggade bildmaterial till en extern lagringsyta.

Vips så har man byggt en smidig underättelsemaskin via alla de bilar som har appen installerad.
Användarvisningsbild
av bem
#1498036
En biltillverkare kan samla in mycket via bilens app. I Volvo Cars appen kan man slå på/av insamling av viss data från bilen i Sekretessinställningarna i appen. Så måste det vara, att användaren själv ger tillåtelse att samla in data från bilen. Och så får man lita på att inget mer samlas in via biltillverkarens app än det man ev. tillåter. Missbruk av detta kan nog innebära att en biltillverkare gräver sin egen grav.
Bilagor
A7C42206-6EDB-4401-80F8-D9435C14BE75.png
A7C42206-6EDB-4401-80F8-D9435C14BE75.png (90.88 KiB) Visad 231 gånger
av Cokeisit
#1498039
Även apparna kan man hindra från att få mer info än de behöver i inställningarna precis som på en mobil.

Vill man inte att tunein ska veta var du är tar du bara bort behörigheten.
20220503_180109~2.JPG
20220503_180109~2.JPG (1.02 MiB) Visad 229 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]