Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1493722
Har svårt att bestämma mig om vilken V90 CC vi ska köpa. :oops:
Båda har samma motor men den ena är en selektbil (två års "garanti")med endast lite över 3000mil på mätaren (my20), den andra en 15 månader äldre bil (my18) som kört 10 000 mil mer.
Den äldre bilen är dock 15% billigare och har dessutom B&W- stereon, dragkrok, polestar opt, extraljus och luftjädring...

Tycker nog att den nyare bilen är ett smartare köp då man får garanti och bättre andrahandsvärde men kommer ibland sakna den fläskiga stereon i den andra bilen. Dragkrok och extraljus går ju att eftermontera men kostar ju en slant så klart.

Vi brukar ha våra bilar länge men med Volvias förlängda maskinskadefösäkring upp till 20 000 mil borde vi klara oss 4-5 år även med den äldre om det skulle hända nåt. Men väljer vi den nyare hade den alltså bara rullat 10 000 mil vid samma tidpunkt. Det är ju rätt stor skillnad..

Vilken hade du valt och varför?
#1493729
Är det inte mer skillnader än så, ta den nya. B&w och luft kommer inte ge en mycket bättre bil.

Däremot om det skiljer 360-kamera, pilot assist, HUD, navigering, CarPlay, sensorer runt omkring, panoramataket, 220uttag, stora instrumentklustret, solgardiner bak (om du har barn), on-call tycker jag det är skillnader som motiverar den äldre.
#1493815
Inget ont om luftfjädring men det är ett faktum att de kan vara en källa till verkstadsbesök, har man maskinskadeförsäkring kan det som slutar funka täckas. Det finns det exempel på som man kan läsa i detta forum.
Om det är Harman Kardon ljudsystem i den nyare så är det ett rätt bra ljud i det anser jag (med surround sound aktiverat). T.ex. ljudet när man spelar låtar med appen Spotify i bilen på högsta ljudkvalitet inställt i appen är mycket bra tycker jag.
Tillåter ekonomin är den nyare 3000-mila Volvon ett bra val tror jag. Jag kör V90 själv (MY22) dock vanlig icke CC.
#1493818
@V70_2005, Den äldre har även ljudisolerade rutor och bilarna har olika färg. Enligt mig till den nyares fördel. Båda har massage, HUD, pano osv osv.

@bem, Tyvärr är det inte ens HK i den nyare utan endast standard HP. :bored: Tror mamma har standard i sin XC60 så får väl provlyssna hennes. B&W vet jag hur det låter (ljuvligt). Har haft det i en V90 CC under totalt en månad. Men att nån väljer en bil med massage, heds up display, panorama, fyr-zons klimat osv men INTE uppgraderar stereon det minsta känns lite märkligt.
#1493822
Osis bara High Performance i den nyare Volvon. Vissa människor bryr sig säkerligen inte alls om ljudkvaliten på ljudsystemet en bil. Jag har aldrig hört hur Bowers & Wilkins ljudanläggning i Volvo låter men har haft ”värstingstereo” i V70 tidigare. För en ”audiofil” blir det nog svårt uthärda ett ljudsystem som är av enklare slag. Jag skulle nog klara mig med Volvos enklare ljudsystem för jag åker ofta utan nåt ljud är påslaget. Sitter i tystnaden, lite roligare numera också eftersom jag kör V90 laddhybrid och på el huvuddelen av körningen så det är väldigt tyst i bilen. Svårt få allt i en bil, blir väl oftast kompromisser.
Lycka till med valet.
#1493856
Vet inte hur den stereon låter men billjud nuförtiden är bra generellt på finare bilar. Skulle bli väldigt förvånad om inte en V90CC har bra nog ljud även för personen som köper hemmabio-/stereo-system i lösvikt efter veckors surfande och lyssnande i specialistaffärer. Men visst har man ställt in sig på att ljudet är dåligt lär man tycka det, speciellt när man ser andra med den snygga B&W centerhögtalaren som signalerar att här kommer en man som fokuserar på detaljer (eller är rik och kryssar allt).

I ditt fall (utifrån det jag läser här) hade jag lätt tagit den två år och 10000 mil nyare bilen men lagt till ett drag direkt. Extraljusen kan du fundera på efter att ha testat en vinter.

Har inte extraljus, luftfjädring eller b&w själv på min xc90-18 så i vanlig ordning måste man rannsaka sig själv att omdömet kan grumlas av bekräftelsepsykologi...

MEN:
- Utan luftfjädring är komforten mycket bra (bra även med 2,7ton på kroken och max kultryck).
- Den adaptiva ledbelysningen är bra men visst när man åker på öde raka vägar hade man ibland velat brassa på lite mer men inte tillräckligt mycket för att såga hål i bilen.
- Stereon jag har var på 2018 xc90 snäppet under B&W men med en extra baslåda ikryssad. Jag upplever ljudet som mycket bra. Spenderar kanske inte mina dagar att tänka på Audiofili även om jag inte tvekar att byta ut en subbas i hemmasystemet för nästan 10000:- för att få en sluten låda för lite mer precis bas.
#1493905
Men vad behöver du för funktioner som du inte får i lågmilaren?
Du får t.ex. 7000 mil mindre i slitage och behåller du den längre tid är väl det värt en del.
Jag är för ekonomisk för att betala för funktioner jag inte behöver eller ser något värde i att bilen har, har inget att göra med vad jag kan köpa. ;-)
#1493926
@AndS, Detta är ju nästan en filosofisk fråga, vilka funktioner behöver man i en bil?
Men mellan dessa bilar är det väl i princip bara dragkroken som behövs ett par enstaka gånger om året. Även om större stereo vore najs då jag alltid ansett (sen jag var liten faktiskt) att det inte finns nån bättre plats än bilen att lyssna på musik (förutom att gå på en livespelning möjligtvis).
Det det handlar om är väl egentligen att sätta ett pris på mil. Hur mycket 10 000 mil är värt för mig.
#1493939
Precis, du får värdera vad du behöver och är villig att betala för, ingen filosofisk fråga utan att värdera. Det tredje alternativet kan då vara att leta efter just den bilen du vill ha, dvs ingen av de du nu väljer mellan är "rätt" bil.
Sedan skiljer det lite när jag tänker efter, jag har bara beställt/köpt nya bilar sedan -82 och då är det kanske lättare, men ibland fått fundera utifrån olika modeller och paketerade tillval.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]