Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
#1489299
morfarginko skrev:tycker ettan var snyggast.
jag har dock gått åt andra hållet. köpte en xc90 med 21" men bytte till 19". mkt fulare men mkt bekvämare. upplever stor skillnad i ljud och komfort. men så är jag gubbe :)
Haha, ja det var riktigt gubbigt av dig. Kanske en ny affärsidé där ungtuppar kan byta fälgar med gubbar? :-D
av SundanceKid
#1489300
HJH skrev: lör 19 feb 2022, 10:48
morfarginko skrev:tycker ettan var snyggast.
jag har dock gått åt andra hållet. köpte en xc90 med 21" men bytte till 19". mkt fulare men mkt bekvämare. upplever stor skillnad i ljud och komfort. men så är jag gubbe :)
Haha, ja det var riktigt gubbigt av dig. Kanske en ny affärsidé där ungtuppar kan byta fälgar med gubbar? :-D
Har också vart där. Ändrade mig dock innan bilen kom. Det va många år sedan men hade en beställning på en Audi med 22" men ändrade mig och gick ner till 20", det tyckte jag va ett vuxet val.
av AndS
#1489319
Ja, större tyngre hjul och oftast bredare påverkar fjädring (tyngre ofjädrad vikt), vägljud (men påverkas även av däcksval), spårning (merparten av våra svenska vägar brukar få nedslitning och bredare däck är känsligare). Kör du mestadels tätortstrafik har det ingen betydelse. Däremot på sliten grövre landsvägsasfalt och som blivit spårig så märker man klar komfortförsämring.
Men vi är så olika vissa märker knappt någon skillnad, vissa prioriterar utseende och andra tycker att det bara blir sämre. Återigen beroende av var du kör och vägarnas skick.
av Recharged
#1489373
AndS skrev: lör 19 feb 2022, 12:44 Ja, större tyngre hjul och oftast bredare påverkar fjädring (tyngre ofjädrad vikt), vägljud (men påverkas även av däcksval), spårning (merparten av våra svenska vägar brukar få nedslitning och bredare däck är känsligare). Kör du mestadels tätortstrafik har det ingen betydelse. Däremot på sliten grövre landsvägsasfalt och som blivit spårig så märker man klar komfortförsämring.
Men vi är så olika vissa märker knappt någon skillnad, vissa prioriterar utseende och andra tycker att det bara blir sämre. Återigen beroende av var du kör och vägarnas skick.
Du har rätt i mycket av det du skriver. Däremot får man ta med i beräkningen gällande spårning att däcken faktiskt inte är speciellt breda för Volvos 21”, som trots allt är 8” breda. Lyssnar man till Volvos rekommendationer får man gå ner från 21 till 17”-fälgar för att få smalare däck.
Har man komfort högst upp på listan kan man på S/V90 gå ner enda till 16”, om man inte har de större bromsarna, för att sen montera en däckdimension med anpassad profil; exempelvis 215/65-16 (eller till och med 70-profil).
av AndS
#1489380
Stämmer. Fälgbredd är en del sedan vad man monterar för däckbredd och profil påverkar.
Så här kan det variera.
Men merparten med "utseende" går ofta också på bredd. ;-)
av morfarginko
#1489487
HJH skrev: Haha, ja det var riktigt gubbigt av dig. Kanske en ny affärsidé där ungtuppar kan byta fälgar med gubbar? :-D
hehe faktiskt, har ett par (i princip) oanvända 20" liggande jag inte vet om jag ska sälja eller spara tills jag byter bil
av Lockis
#1489607
I dagens klimat finner jag det märkligt att man vill ha så stora fälgar/däck. Dessa ökar förbrukningen. Och minskar räckvidden ganska avsevärt på hybrider/elbilar :-D

Folk som t.ex beställer en Polestar 2 Long Range dual motor så tappar du 2 mil i räckvidd på att gå upp från 19" till 20". Visst tusan kan det vara snyggare. Men lite sunt förnuft bör användas ;-)
av SundanceKid
#1489702
Lockis skrev:I dagens klimat finner jag det märkligt att man vill ha så stora fälgar/däck. Dessa ökar förbrukningen. Och minskar räckvidden ganska avsevärt på hybrider/elbilar :-D

Folk som t.ex beställer en Polestar 2 Long Range dual motor så tappar du 2 mil i räckvidd på att gå upp från 19" till 20". Visst tusan kan det vara snyggare. Men lite sunt förnuft bör användas ;-)
Är ju bredden som gör att det drar mer bränsle.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1489709
Är det framtida typ 185/35/22? :-)
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]