Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
#1489160
Jag har en S90 som jag tänka göra extra fin.

Jag har dessa 19 tummare och min bil ser identisk ut (samma färg).
Bild

Jag är sugen på att gå upp till 21 tummare. Någon av dessa:
Bild
Bild
Bild
Bild

1. Vilken tycker ni är snyggast till S90 R-design och vilken tycker ni inte passar alls?

Några frågor:
2. Kommer bilen att bli väldigt stötig?
3. Kommer bilen att bli svårstyrd/"spårig"?
4. Hur mycket skiljer sig höjden i gummi (höjden mellan fälgen till vägen) mellan 21" och 19"?
5. Är 21"-däcken bredare än 19"?
6. Andra erfarenheter och tankar kring Volvos original 21" fälgar vad beträffar S90/V90 (XC90 skiljer sig nog en del på den här punkten).
Senast redigerad av 1 HJH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1489174
StefanN skrev:Vill bara säga att dom på den mörkgrå från Liljas är dom absolut snyggaste av dom du radat upp.
Instämmer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ShogunX
#1489188
1. Vilken tycker ni är snyggast till S90 R-design och vilken tycker ni inte passar alls?
De första och sista fälgarna passar bäst hade jag sagt. Tycker de första är mer ovanliga då de endast finns i 21”. Röstar på de första.

2. Kommer bilen att bli väldigt stötig?
Nej inte väldigt - men du förlorar en aning komfort jämfört med dina 19”.

3. Kommer bilen att bli svårstyrd/"spårig"?
Har inte kört någon nya Volvo som är svårstyrd och ”spårig” upplever jag oftare är ett resultat av dåliga däck eller fel däcktryck.

4. Hur mycket skiljer sig höjden i gummi (höjden mellan fälgen till vägen) mellan 21" och 19"?
Enligt Volvo: 40 i profil på 19” och 35 på 21”. Men du kan välja andra dimensioner, går in på det nedan.

5. Är 21"-däcken bredare än 19"?
Smalare - ganska mycket smalare. 245/35 på 21” blir ganska mycket smalare än 255/40 på 19” och dessutom stretchat vilket ger högre risk för skrapade fälgkanter.

6. Andra erfarenheter och tankar kring Volvos original 21" fälgar vad beträffar S90/V90 (XC90 skiljer sig nog en del på den här punkten).
Välj ett bredare däck än 245/35. Du kan utan problem välja 255/35 och det har bara fördelar.
Senast redigerad av 1 ShogunX, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1489189
Ranking bild 1 - 4
1, 2, 4, 3

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av HJH
#1489194
GLIZ skrev:Färg på din S90

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Samma som första bilden. =)
av HJH
#1489195
Recharged skrev:1. Vilken tycker ni är snyggast till S90 R-design och vilken tycker ni inte passar alls?
De första och sista fälgarna passar bäst hade jag sagt. Tycker de första är mer ovanliga då de endast finns i 21”. Röstar på de första.

2. Kommer bilen att bli väldigt stötig?
Nej inte väldigt - men du förlorar en aning komfort jämfört med dina 19”.

3. Kommer bilen att bli svårstyrd/"spårig"?
Har inte kört någon nya Volvo som är svårstyrd och ”spårig” upplever jag oftare är ett resultat av dåliga däck eller fel däcktryck.

4. Hur mycket skiljer sig höjden i gummi (höjden mellan fälgen till vägen) mellan 21" och 19"?
Enligt Volvo: 40 i profil på 19” och 35 på 21”. Men du kan välja andra dimensioner, går in på det nedan.

5. Är 21"-däcken bredare än 19"?
Smalare - ganska mycket smalare. 245/35 på 21” blir ganska mycket smalare än 255/40 på 19” och dessutom stretchat vilket ger högre risk för skrapade fälgkanter.

6. Andra erfarenheter och tankar kring Volvos original 21" fälgar vad beträffar S90/V90 (XC90 skiljer sig nog en del på den här punkten).
Välj ett bredare däck än 245/35. Du kan utan problem välja 255/35 och det har bara fördelar. Du kan även välja 255/40 med gott samvete om du justerar ditt ET någon millimeter.
Underbart fylligt kompetent svar! Tack för allt!! :party:
av morfarginko
#1489222
tycker ettan var snyggast.

jag har dock gått åt andra hållet. köpte en xc90 med 21" men bytte till 19". mkt fulare men mkt bekvämare. upplever stor skillnad i ljud och komfort. men så är jag gubbe :)

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]