Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HJH
#1490069
AndS skrev:Lite historia och varför jag estetiskt ogillar stora hjul där de tappar i helhetsutseende. Använde bilar förr till lite annat än transport och då var syftet med stora hjul att få plats med större bromsar.
Idag ser man bilar med 21-22" och så sitter skivor/ok som får plats i 17", en liten plutt i mitten och i värsta fall röd/gulmålade .
Min subjektiva åsikt ;-) men ta gärna några steg tillbaka och betrakta även utsende ur ett helhetsperspektiv. Vill se "sportig" ut men är det inte. :-)
Ja, det håller jag med om. Vet du om Volvo har större bromsok/bromsskivor?
av AndS
#1490085
HJH skrev: tor 24 feb 2022, 10:00 Skillnaden är liten så jag är inte med på varför utfallet skulle bli så stort.
Generellt om jag tar ur minnet så brukar man säga att 1kg ofjädrad vikt motsvara 10 kg fjädrad.
För att få bästa fjädring=komfort vill man få vikten fjädrad.
Sedan kanske det inte påverka nämnvärt för merparten som kör stadskörning i bilköer ;-) och lite normal landsväg, ungefär bara som att alltid ha med 2st 25kg säckar betong i kofferten (ok den fördelas i hela bilen.)
Jag försöker enbart förklara generellt nackdelar med "större hjul", utifrån ts frågor.
Du får Googla för det finns massa material om det och inget nytt påfund.
av Lockis
#1490086
HJH skrev:
AndS skrev:Enkelt, behåll dina 19" och välj inte större hjul.
Med 21" blir det större ofjädrad vikt och lägre profil på däcket (blir i 99% så) för att få plats.
Effekten av det finns beskrivet.
Vad jag kör på är ointressant då jag har en CC.
Om jag har räknat rätt:

245/35 på 21” = h = 85,75 mm
255/40 på 19” = h = 102,00 mm

De fälgar jag har 12,7 kg.

21" 5-Double Spoke Matt Black Diamond Cut (som mina) 13,9 kg
245/35 R21 96

21" 5-Double Spoke Black Diamond Cut (grova med böj vid däcket) 13,8 kg
245/35 R21 96Y XL

Skillnaden är liten så jag är inte med på varför utfallet skulle bli så stort.
Liten? ökningen till 13.9kg är nästan 10% ökning.

mm skillnaden är ännu värre. nästan 16% skillnad.

Folk måste lära sig att se saker i perspektiv. 1cm till 2cm eller 1kg till 2kg är inte mycket men det är fortfarande 100% ökning. Så då är det ju ändå rätt mycket? Eller?
av S65D
#1490104
Lockis skrev: tor 24 feb 2022, 11:35 Liten? ökningen till 13.9kg är nästan 10% ökning.

mm skillnaden är ännu värre. nästan 16% skillnad.

Folk måste lära sig att se saker i perspektiv. 1cm till 2cm eller 1kg till 2kg är inte mycket men det är fortfarande 100% ökning. Så då är det ju ändå rätt mycket? Eller?
Lite större fälgar väger mer ja - men vågar man tro att Volvo gjort research och test innan de godkände fälgarna? Passagerare, tas det med i såna beräkningar? Man vill ju inte behöva viktdiskriminera pga fälgval. Eller?
av Lockis
#1490169
S65D skrev: tor 24 feb 2022, 14:23
Lockis skrev: tor 24 feb 2022, 11:35 Liten? ökningen till 13.9kg är nästan 10% ökning.

mm skillnaden är ännu värre. nästan 16% skillnad.

Folk måste lära sig att se saker i perspektiv. 1cm till 2cm eller 1kg till 2kg är inte mycket men det är fortfarande 100% ökning. Så då är det ju ändå rätt mycket? Eller?
Lite större fälgar väger mer ja - men vågar man tro att Volvo gjort research och test innan de godkände fälgarna? Passagerare, tas det med i såna beräkningar? Man vill ju inte behöva viktdiskriminera pga fälgval. Eller?
Sedan WLTP infördes så måste all utrustning godkännas. Så ja, Volvo är skyldiga att göra research och tester på alla deras bil och fälg kombinationer.
av Bannad
#1503687
III skrev:Det är det här som är så fantastiskt med forum. Alla dessa åsikter, tankar, ibland gissningar, ibland fakta. Olika ideal, olika värderingar. Så olika vi tycker. Svåra är att hitta rätt och fel bland allt detta. Antagligen. Finns det lika mycket rätt och fel som det finns författare i en sådan här tråd. Direkta fakta eller direkta lösningar på problem, ja där blir det enklare. Vad ville jag med detta inlägga? Ja det vet i tusan. Bara fascineras.
:-) :-) :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503884
Lockis skrev:
S65D skrev: tor 24 feb 2022, 14:23
Lockis skrev: tor 24 feb 2022, 11:35 Liten? ökningen till 13.9kg är nästan 10% ökning.

mm skillnaden är ännu värre. nästan 16% skillnad.

Folk måste lära sig att se saker i perspektiv. 1cm till 2cm eller 1kg till 2kg är inte mycket men det är fortfarande 100% ökning. Så då är det ju ändå rätt mycket? Eller?
Lite större fälgar väger mer ja - men vågar man tro att Volvo gjort research och test innan de godkände fälgarna? Passagerare, tas det med i såna beräkningar? Man vill ju inte behöva viktdiskriminera pga fälgval. Eller?
Sedan WLTP infördes så måste all utrustning godkännas. Så ja, Volvo är skyldiga att göra research och tester på alla deras bil och fälg kombinationer.
I praktiken är det ingen som bryr sig så länge rullomkrets och ET ligger innom normen och fägarna inte är trasiga före en eventuell crach.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1504180
Grejen är den att om fälgarna är för tunga kan det medföra att "gyroeffekten" blir för stor. Bilen blir lite lättare ohanterbar när man sväner.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av KnotVillage
#1506533
Jag kör 265/30-22 och det är absolut max vad man får på. Vi pratar om mm till över kulled. Ingen skillnad mot 235 Hakka 9.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]