Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gillekille
#1488942
Hej !

Jag förstår att frågan varit upp 100ggr, men jag tycker mig inte finna något i forumet som jag blir hjälpt av.

Jag söker som sagt en felkodsläsare med merfunktion till våra Volvos. En 2016 Xc90 T8 och en 2020 V60cc D4. Jag skulle gärna se en dator som går till flertalet bilmärken då jag felsöker en del.

Jag har kollat på bla Icarsoft CR Max, men den verkar inte stödja Elhandbroms service bla.

Jag har läst en hel del här om Vida men förstår inte vad man ska ha. Googlear ja heter den Dice. Är det hårdvaran ?

Tips på en bra universal felkodsläsare som fungerar.
#1489133
Äger ingen läsare själv men då jag kikat på tex icarsoft så står det att de stöder bland annat service av elhandbroms.

Dice är hårdvaran, Vida är mjukvaran. Vida är Volvos system, man köper en piratkopia från tex Kina.
#1489155
Hej !
Tack för svar. Jag läser ju det jag också, men efter V3 uppdatering så verkar det inte fungera till -16 och uppåt. Var nån Youtuber som pratade om det i alla fall.
Jag tror ja ska investera i denna:
https://www.prylstaden.se/foxwell-nt680 ... funktioner

Får hoppas på att den fungerar till XC90in. Det är i alla fall livstids uppdateringar vilket jag ser som en stor fördel.
#1489206
Precis, det har jag läst också. Tänkte köpa CR Max men backade då jag läste att det verkar inte gå. Nu vet jag inte om Foxwell fungerar bättre. Men dom brukar få bättre betyg än Icarsoft i alla fall.
#1490114
Jag köpte en Foxwell NT680 Pro och har nu provat kopplat upp den. Den kan läsa felkoder från 46st olika moduler i bilen. Och det verkar som den kan lägga handbromsen i serviceläge. Denna funktion kom upp och den kopplade upp sig mot modulen och frågade om den skulle aktivera serviceläge. Jag vågade dock inte då ja ska använda bilen precis :oops:
#1498865
gillekille har du hunnit pröva felkodläsaren? Funkar den till nya spa plattformen när det gäller tex elektriska parkeringsbromsen? Jagar en feökofläsare själv som fixar detta på min volvo xc60 2018 T8.
av LaP66
#1499555
Har letat och kontaktat både iCarSoft och Foxwell i USA.
iCarSoft har ingen modell som stöder Volvo fullt ut för de nyare modellerna som jag förstår.

Foxwell rekommenderar deras NT530 för nyare Volvo och hänvisar oss att leta de funktioner man behöver här: https://www.foxwelltech.us/support-fun-list.html
Bilagor
XC60 2018 ABS_BCM.JPG
XC60-2018 Parkeringsbroms
XC60 2018 ABS_BCM.JPG (124.89 KiB) Visad 4303 gånger

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]

V70 motor till 850

Hej Låt säga att man har en fin 850 -9[…]

XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]