Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennethL
#1485460
Hej allesammans.

Jag har nyligen köpt en XC90 T6 -17 och märker att den inte blir lika varm som våran V40 D3 blir när vi kör dieselvärmaren.

Det kan såklart vara så enkelt som så att bilens kupé är mycket större och pågrund av det inte når samma temp, såklart. Men jag känner att jag måste fråga er och höra om eran erfarenhet.

Är det så enkelt att en stor bil inte blir lika varm, är bensinvärmare mindre effektiv än dieselvärmare eller kan det vara något fel på min?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1485461
Vad har du för temp inställd i kupén? Upplever det som att dom äldre bilarna bara eldade på för allt va dom kunde medans dessa försöker uppnå det inställda klimatet.
av Primus
#1485465
Jag upplever också att min XC60:s bränslevärmare är mycket "försiktigare" än tidigare bilars värmare. Jag har alltid tänkt att det är ett resultat av någon klimatåtgärd.
av Rådlös
#1485473
Det kanske inte har bäring här, men jag hade en Volvo 245 -92. Den hade leveransmonterad bensinvärmare Volvo Flygmotor 091B. Den hade en termostat så att det blev bara ca 22° C i kupén. I äldre bilar med värmare som jag har varit anknuten till var det som Zanders säger, att dom eldade på för fullt som den värsta bastu, medan den aktuella höll sig betydligt lägre och mer komfortabelt. Sparar ju både batteri och bränsle. Och vanlig rumstemperatur räcker långt.
Detta är ett antal år sedan, men jag skulle inte bli förvånad om någon konstruktör har tänkt i liknande banor.
Men mät och notera temperaturerna om du misstänker något fel. Tänk på att placera en termometer på samma ställe vid varje mätning. Annars blir det garanterat missvisande. Och notera gärna utetemperaturen samtidigt.
av Xanthopteryx
#1485474
Vad jag vet så struntar parkeringsvärmaren i inställd temperatur. SÅ var det åtminstone tidigare. Den går på en standardtemperatur (22 grader?)

Kna ju vara så även att tidigare värmare priproterade kupén medan man nu lägger högre prioritet vid att värma själva motorn.
av Lockis
#1485478
Xanthopteryx skrev:Vad jag vet så struntar parkeringsvärmaren i inställd temperatur. SÅ var det åtminstone tidigare. Den går på en standardtemperatur (22 grader?)

Kna ju vara så även att tidigare värmare priproterade kupén medan man nu lägger högre prioritet vid att värma själva motorn.
Stämmer, kör man igång värmaren så tar den ingen hänsyn till detta.
Har kört diverse olika volvos dem senaste åren. Och inte haft problem med någon. Nu senast en V90 hybrid som blev varm snabbt.
av KennethL
#1485519
Zanders skrev: mån 24 jan 2022, 22:49 Vad har du för temp inställd i kupén? Upplever det som att dom äldre bilarna bara eldade på för allt va dom kunde medans dessa försöker uppnå det inställda klimatet.
Jag har den inställd på 21°.
V40:n som jag jämför med är en 2018, alltså nyare än XC90:n som är från 2017 och den blir det riktigt hett i.

Nu senast när jag värmde på morgonen så var det ljummet i bilen och vindrutetorkarna fick dra av den tunna is film som fanns på rutorna.

Den kanske behöver någon form av service/underhåll för att fungera optimalt? Bilen har ändå gått 12000 mil så det är inget konstigt om det vore fallet.

Är tacksam för alla tips och idéer för att få mera värme.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1485548
Upplever mina tidigare bilar (gamla plattformar) att dom bara eldade, några gånger fick man ju dra ner rutor för att släppa ut lite värme när man satte sig medans dom nya (SPA, CMA) skapar ett behagligt klimat.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]