Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484956
Igår 20 januari -22 var jag inne med min V90 (MY22) i en GDS-hall, Gör Det Själv hall.
För första gången nånsin med min V90. Inte för första gången i mitt liv, som kanske nån kan tro som läser detta nedan... :-D
Jag skulle in i hallen för att smälta loss is i ladd-luckan på vänster framskärm, ladd-luckan hade frusit fast. Så jag skulle kunna ladda bilen hemma.
Redan när jag skulle in i hallen och innan jag rulla upp på "lyften" i GDS-hallen börja problemen hopa sig... :-o

En V90 är så bred så jag såg att däckens yttre kant skulle hänga aningens utanför kanten på lyftens körbanor.
Jag våga inte köra upp på lyften utan assistans. Dessutom var det en massa "bröte" (skräp) till höger utefter väggen vid infarten till lyften. Jag gick in till kassan i bensinmacken och bad om assistans. Han i kassan titta lite konstigt på mig och undra nog om jag kunde köra bil som behövde hjälp köra upp på en lyft. Men då hade han nog inte kört en V90 inne i deras GDS-hall heller... Nåväl, han ropa fram en kollega som följde med mig ut i hallen.

Vi började med att städa upp invid väggen på höger sida hitom lyften så jag skulle kunna navigera in med bilen på en rak och fin linje upp på körbanorna. Städningen var klar efter några minuter. Jag satt mig i bilen, mack-killen ställde sig i bortre delen av lyften och dirigerade mig med händerna om jag skulle svänga lite höger eller vänster för att "landa" rätt på körbanorna. Det var bara att lita helt på killens vinkningar åt höger och vänster, efter en stund stod jag uppe på körbanorna med däckens utsidas kant aningens utanför körbanornas kant. Bara nån centimeter hit och dit felmarginal innan det kunde bli lite knepigt läge ta sig rätt på körbanorna igen. Men allt gick bra. Jag tackade för hjälpen.

Så skulle jag fördriva tiden en stund (det blev en 1/2 timme) med att få isen att smälta i ladd-luckan så att jag sen kunde åka hem och ladda bilen hemma. Vad sysselsätta sig med? Jo, jag kom på att det är ju en tråd om rost på V90 här på jagrullar.se så... Sagt och gjort jag hoppa ur bilen, hissa upp bilen så jag kunde gå under bilen. Fick upp min iPhone mobiltelefon ur jackfickan och promenera en runda under bilen och knäppte lite foton på ur rostsynvinkel "intressanta" ställen. Jag skapa ett inlägg i tråden om V90 rostproblem senare när jag kom hem och posta fotona.
Jaha, nu var jag klar med fotograferandet och tänkte det var lika bra köra av lyften och ställa mig på plattmark i Gör Det Själv hallen.

Jag hoppa ur bilen och gick till lyftens "manöverpanel", med knapparna som reglerar att åka upp-ner med bilen på lyften. Tryckte på ner-knappen. Inget hände. Försökte igen. Tyst som i en grav. Gick in till killen i kassan och sa att lyften reagerar inte när jag trycker på ner-knappen. Ja men det är som det skall vara sa han, du måste göra så här: tryck först på upp-knappen några gånger så det hela rör på sig lite, sen håller du in ner-knappen läääääääänge.
Jaha sa jag, då vet jag. De kunde ju satt en lapp vid manöverpanelen... hur man egentligen skulle göra. Nåväl, glad i hågen promenera jag tillbaka till lyften och ställde mig framför manöverpanelen. Tryckte på uppåt-knappen några gånger, sen nedåt-knappen läääääääänge. Inget hände. Jag prova igen, samma sak. På tredje försöket börja bilen komma ner från "himlen". Så skönt.

När bilen väl var nere i nedersta läget på lyften satt jag mig i bilen och trampa på bromsen för att kunna aktivera bilen och lägga i backen (R, Reverse). Men vad fasiken, det är ju såphalt på pedalen, det går inte hålla still foten på pedalen... Gick ur bilen. Titta ner på betonggolvet. Men vad tusan, det är ju alldeles oljigt på golvet... Nån rackare före mig hade väl bytt olja och skvalpat över hela golvet. Mina skosulor var såphala och höger sko gled således bara runt på bromspedalens gummi. Jag satt mig i bilen igen och verifierade att det var detta som var orsaken till att foten halka runt på bromspedalen. Gick nu iväg till "tvätthon" i GDS-hallen för att göra rent under skon. Men inga rengöringsmedel kvar i hållaren på väggen... Gick då ut på betonggolvet och kana runt på golvet med höger sko tills oljan hade slitits bort så pass mycket att det nog nu skulle bli friktion. Tur ingen annan var i GDS-hallen när jag "dansa" runt och släpa höger skosula över golvet. Jag gick sen och hämta 1 km papper ur pappershållaren vid diskhon och bredde ut intill förardörren så jag skulle kunna hoppa på papperet in i bilen utan att få olja under skosulorna. Tog med mig lite extra papper med skållhett vatten på och pusta rent bromspedalen så oljan i stort sett försvann på gummit.

Dags gå in till kassan för att få assistans igen, att backa av lyften. Killen fatta direkt vad jag ville ha hjälp med och kalla till sig sin medhjälparen och vi gick ut i hallen till min bil. Jag hoppa på pappersbitarna på golvet vidare in genom förardörren och in i bilen. Prova med höger fot att skosulan inte gled på bromspedalens gummi. Då var det klart för att backa av lyften. Mack-killen som assistera mig ropa höger eller vänster om jag skulle vrida ratten åt vänster eller höger för att hålla rak linje av från körbanorna. Sakta, sakta rulla jag bakåt och lydde styrinstruktioner.
Tro det eller ej vi kom av lyften på andra försöket, det första fick vi avbryta för hjulen på ena sidan kom väl mycket utanför kanten på körbanan. Pust, det var lite svettigt ta sig av lyften faktiskt.

Väl nere på cementgolvet manövrera jag in på en tvätt-plats utan lyft. Nu var det dags provöppna ladd-luckan på bilen. Ett två tre på det tredje gäller det på det fjärde skall det ske på det femte smäller det. Klick, ladd-luckan öppnades när jag tryckte på dess högra del såsom man gör. Då var problemet löst som jag egentligen åkt in i GDS-hallen för att lösa.

Fasiken, när jag ändå är här spolar jag av bilen tänkte jag och gick över bilen med högtryckstvätten ett varv. Första manuella renspolningen av bilen (har bara tvättat min V90 i automattvättar sen den hämtades ut hos Volvohandlaren i slutet av aug. -21). Nu hade det gått en bra stund. Dags gå in och betala. Det gjorde jag.
212 kr tack, sa killen i kassan. Ja det var väl överkomlig peng för att få upp ladd-luckan på bilen och samtidigt ha hunnit med att spola av hela bilen med högtryckstvätt en sväng.
Jag satt mig i bilen och backa ut ur GDS-hallen och styrde kosan till "home sweet home". Parkera vid sidan av garaget och satt i ladd-sladden. Yes. En lång dag var nästan till ända och bilen stod äntligen och tog emot lite elektroner med ladd-sladden ansluten till bilens ladd-uttag.

Jag gick in i huset hemma, nöjd med kvällens gärning. Tog av mig skorna i garaget och gick i strumplästen till tvättstugan där jag har biologiskt nedbrytbar avfettning och såpa. Tvätta rent skosulorna i diskhon i tvättstugan från oljan de var indränkta i, först med avfettning och sen en sväng med såpa. Skinande rena skosulor! Synd bara att ingen kan se det... Jo alla kan se att det inte blir några oljeindränkta fotavtryck där jag går. Om jag hade spatserat in i hallens parkettgolv med de oljiga skosulorna hade det inte blivit nådigt... Sen gick jag ut till bilen igen och "skura" rent med avfettning och sen lite såpvatten bromspedalen och gaspedalen som hade oljefilm på sig från skosulorna. Köra bil med oljehala pedaler ä ingen höjdare...
En lång kväll var till ända... för en fastfrusen ladd-luckas skull.

Senare la jag in bilderna jag tog på underredet på min V90, 5 månader gammal, i V90 rost-tråden här på jagrullar.se

Snipp snapp snut så var denna lilla sannsaga från en helt vanlig GDS-hall slut.

/Bo
Bilagor
00_Fastfrusen_ladd-lucka.JPG
V90 med fastfrusen ladd-lucka.
00_Fastfrusen_ladd-lucka.JPG (4.37 MiB) Visad 1349 gånger
01_V90_på_lyften.JPG
V90 uppe på lyften i GDS-hallen.
01_V90_på_lyften.JPG (3.08 MiB) Visad 1359 gånger
02_V90_skinande_ren_i_GDS-hallen.JPG
V90 skinande ren med öppen ladd-lucka.
02_V90_skinande_ren_i_GDS-hallen.JPG (3.66 MiB) Visad 1359 gånger
03_V90_laddluckan_kan_öppnas.JPG
V90 ladd-luckan öppen för inspektion.
03_V90_laddluckan_kan_öppnas.JPG (4.05 MiB) Visad 1359 gånger
04_V90-T6_recharge_MY22_laddas_hemma.JPG
V90 kan äntligen laddas hemma.
04_V90-T6_recharge_MY22_laddas_hemma.JPG (3.69 MiB) Visad 1359 gånger
05_Rengöring_skosulor.JPG
Rengöring av oljiga skosulor hemma.
05_Rengöring_skosulor.JPG (4.02 MiB) Visad 1359 gånger
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1485043
Cox,
Bra tips, fryspåse med varmt vatten skall jag prova om laddluckan fryser fast igen nån gång. Nån mer vända till GDS-hallen blir det nog inte med min V90, för att smälta is i laddluckan. Hellre städar jag nog ur mitt eget varmgarage. Bara lite jobb med ta bort: ved, cykel, bordsskivor i kartongen, gräsklippare, några bokhyllor, högtryckstvätten, en drös med skidor och stavar och lite annan ”bröte”. Det är nog ”piece of cake” jämfört med nytt äventyr i GDS-hall tror jag. Dock vete tusan om min V90 får plats i mitt varmgarage även om jag städar ur det. Eller rättare sagt bilen går nog köra in genom garageporten (om jag fäller in backspeglarna) men jag undrar allt om jag får upp förardörren inne i garaget. En V90 är rejält bred. :-)
Men få se nu, jag skulle nog kunna ta köksvägen ut ur bilen, genom bakluckan. Det vet jag folk med fastfrusna dörrar (låskisteproblemet) lyckats med så det skall väl jag också klara.
Min förra bil, en V70 MY14, passa som handen i handsken i vårt varmgarage men V90:n är bra mycket större, framför allt bredare. :-)
/Bo
Bilagor
A6DCC76B-3E8D-4E94-AD6C-D074AEB2AC52.jpeg
A6DCC76B-3E8D-4E94-AD6C-D074AEB2AC52.jpeg (3.88 MiB) Visad 1151 gånger
#1485198
least skrev: sön 23 jan 2022, 09:38 Undrar om inte ett lager vaselin skulle kunna förhindra fastfrysning av luckan?
Ja, eller kanske silicon (som man annars kan smörja gummilisterna på bildörrar med). Nåt riktigt ”halt” medel så isen lätt släpper.
/Bo
#1485199
Jag gillar verkligen sådana här lite bakvända vardagsbetraktelser.. :-) Tack!
#1485214
Varsågod Primus. Jag tycker bara det är kul skriva lite "berättelser" (i det här fallet en sann berättelse), fast det blir inte så ofta man sätter sig ner och knattrar ner det man har liksom klart i huvet och kan skriva nåt om. Egentligen är det bara släppa tankarna fritt en stund så kommer oftast en bra berättelse nästan till en av sig själv. Den här gången hade jag allt i färskt minne då jag skrev berättelsen samma kväll jag var i GDS-hallen. Om vi tänker efter är det är nog rätt ofta vi hamnar i lite lustiga eller prekära situationer i vardagen, kanske med bilen som i mitt fall. När jag tänker efter har det hänt rätt mycket med bilar och bilkörning genom åren sen 1979 då jag tog körkortet som 18-åring. :-)
/Bo
#1485215
Jag håller helt med om det där. Små vardagsupplevelser innehåller ofta både tokiga, roliga och lite annorlunda saker. På ett helt annat forum brukar jag skriva lite om sådana saker som händer i vardagen och passar in åtminstone på något i den listan.
#1485302
bem skrev: sön 23 jan 2022, 09:52
least skrev: sön 23 jan 2022, 09:38 Undrar om inte ett lager vaselin skulle kunna förhindra fastfrysning av luckan?
Ja, eller kanske silicon (som man annars kan smörja gummilisterna på bildörrar med). Nåt riktigt ”halt” medel så isen lätt släpper.
/Bo
Vaselin har dock bättre egenskaper när man är nära elkomponenter.
Vattenfritt vaselin är dielelekriskt.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]