Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1484819
Skulle sätta i laddsladden torsd. kväll 20 jan. -22. Men se det gick inte för laddluckan gick inte öppna. Misstänkte den frusit fast. Provade först med en hårtork med varmluft i 5 min, näe det funka inte få upp laddluckan. Åkte då istället till en Gör det själv hall i stan och lät bilen stå där i ca. 30 min. Varmgaraget hemma i villan är det lite prylar i så där går inte bilen in f.n., i alla fall inte med kort varsel.
Efter 30 minuter i värme: Tryck på laddluckan och…
…den öppnade sig. På insidan en massa issörja. Så det var inte undra på.
Gäller se upp hädanefter med snö och slask i laddluckan. Det var riktigt busväder natten innan med snöblandat regn och sen blev det kallare och då var laddluckan stängd.
Egentligen borde det nog vara lite värme in till insidan laddluckan så om man startar bilen att eventuell is kan smälta bort insidan laddluckan. Is i springan mellan laddluckan och karossen går smälta undan med varmluft från hårtork, men inte is inne i laddluckan, det behöver bilen in i värme för.
Likaväl som det går slå på värme i backspeglar och bakrutan borde det gå slå på värme i laddluckan. Där har ni ett förslag på förbättring Volvo.
/Bo
Bilagor
68E574FD-58B5-43F5-96ED-E50114B0C7CA.jpeg
68E574FD-58B5-43F5-96ED-E50114B0C7CA.jpeg (4.37 MiB) Visad 1169 gånger
A362A14D-858A-4A5D-BA85-D1F377B6231C.jpeg
A362A14D-858A-4A5D-BA85-D1F377B6231C.jpeg (4.89 MiB) Visad 1169 gånger
1B30E32D-9BD0-4531-B3BF-F35743C6127A.jpeg
1B30E32D-9BD0-4531-B3BF-F35743C6127A.jpeg (4.05 MiB) Visad 1169 gånger
av Xanthopteryx
#1484834
Det är väl tätning på den där luckan?
Eller kom det in vatten innan den stängdes?
Om inte sistnämnda så, reklamera tätningen?

I övrigt var ju vädret inte roligt helt klart - en centimeter is framför två främre parkeringssensorer, två centimeter is och snöisgegga på lyktorna fram, tjockt på baklyktorna också. Rutorna skall vi inte tala om...
Körde vattenkanna på sensorer och lyktor för att tina upp. Resten får stå tills jag väl behöver bilen. Blir ju plusgrader snart igen så... håller tummarna.
#1484861
Undrar hur det fungerar för de bilar som har laddluckan i fronten, bl.a MG Sverige billigaste privat leasing bil?
Det måste förutom bli direkt utsatt för sprut från trafik, bli väldigt skitigt. Nu har jag ingen erfarenhet själv av en bil med laddluckan fram men även för en amatör som jag ser det utmanande ut.
Användarvisningsbild
av bem
#1484867
Xanthopteryx skrev: fre 21 jan 2022, 06:48 Det är väl tätning på den där luckan?
Eller kom det in vatten innan den stängdes?
Om inte sistnämnda så, reklamera tätningen?

I övrigt var ju vädret inte roligt helt klart - en centimeter is framför två främre parkeringssensorer, två centimeter is och snöisgegga på lyktorna fram, tjockt på baklyktorna också. Rutorna skall vi inte tala om...
Körde vattenkanna på sensorer och lyktor för att tina upp. Resten får stå tills jag väl behöver bilen. Blir ju plusgrader snart igen så... håller tummarna.
Luckan är ju vidöppen när man har ladd-kontakten istucken i ladd-uttaget i bilen. Det hade yrt in snö runt hela ladd-handtaget när det satt i bilen. Jag borsta rent så gott det gick på morgonen igår och stängde lyckan med aningens besvär.
Allt det svarta i bilden är hårdplast utom yttre delen av "ringen" man sätter i ladd-kontakten i och höljet runt "pinnen" för det är av gummi.
Gissar det var låspinnen som frusit fast för jag kunde trycka på ladd-luckan och se den liksom rörde på sig så den var inte fastfrusen i yttre kanten, dessutom hade jag haft varmluft från hårtork i ca 5 min. runt kanten så den var garanterat isfri. Bilden nedan är efter jag torkat bort issörjan.
/Bo
Bilagor
Laddlucka_V90_Recharge_MY22.JPG
Laddlucka_V90_Recharge_MY22.JPG (2.28 MiB) Visad 1094 gånger
av Eri930
#1567113
Samma problem med Mercedes 300de, hällde på spolarvätska och dunkade/knackade lite lätt på locket som släppte efter ett tag. Rensa med topps och spolarvätska där låshaken går in; annars inte mycket att göra. Konstruktionen att laddlocket står öppet är helt idiotiskt i nordiskt klimat; där har många biltillverkare gått bort sig helt oavsett märke.
Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick en […]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]