Är det någon som har efterfråga utläsning/felkoder från VIDA vid servicebesöken och gått igenom dessa med sin servicetekniker?
Har förstått att Alla Volvo bilar verkar ha någon typ av felkoder och varningar med gul/röd varning. Har aldrig sätt dessa nämnas i varudeklarationer, dvs finns inte vid köpen och vid utlösning finns en felkod samt information:
- långvarigt fel upptäckt en gång av bilens felkodstest
- långvarigt fel upptäckt flera gång av bilens felkodstest
- Bekräftad, långvarig fel upptäckt många gånger av bilen felkodstest
Exempel på utläsning och felkod
Felkod: PAM-U2E försämrad parkeringsgivare, algoritmfel, händelsestyrd information, Status: - Bekräftad, långvarig fel upptäckt många gånger av bilen felkodstest Min upplevelse är att ett eller två sensorer fram reagerar på hinder långt bort, dvs inte alla och beror inte på smutsiga sensorer. Är det normal funktion/kvalité eller fel?
Vid mina besök, har jag hört många gånger att det inte finns felkoder. Av nyfikenhet så pratade jag med min tekniker när han tittade på lista med felkoder, det är inte sönder enligt Volvo Cars och klassas inte som trasig just nu, mer än att det är bekräftad, långvarigt fel.
Det tråkiga är om det går sönder efter nybilsgarantin, reklamationsrätten eller Volvo Selekt Garantitiden har gått ut. Då borde det åtgärdas gratis även om Volvo Selekt Garantitiden gått ut, om Du har tagit upp det med din servicetekniker. (misstänker att vid reklamation kommer du behöva bevisa att det fanns där tidigare)
Problemet som jag ser, efterfråga man inte dessa så vet man inte och det svårt att bevisa att felet fanns där innan och man måste stå för kostnaden själv .
Reflektioner och funderingar?