Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zed82
#1484952
Lockis skrev: fre 21 jan 2022, 15:11 @Zed82, När är bilen tagen i trafik första gången? vet inte om det framgår av något inlägg. Men du kan ju faktiskt ha nybilsgaranti kvar? beroende på när bilen är tagen i trafik.
December 2017 så det går inte.
av BiggBifuel
#1487732
Är det någon som har efterfråga utläsning/felkoder från VIDA vid servicebesöken och gått igenom dessa med sin servicetekniker?

Har förstått att Alla Volvo bilar verkar ha någon typ av felkoder och varningar med gul/röd varning. Har aldrig sätt dessa nämnas i varudeklarationer, dvs finns inte vid köpen och vid utlösning finns en felkod samt information:
- långvarigt fel upptäckt en gång av bilens felkodstest
- långvarigt fel upptäckt flera gång av bilens felkodstest
- Bekräftad, långvarig fel upptäckt många gånger av bilen felkodstest

Exempel på utläsning och felkod
Felkod: PAM-U2E försämrad parkeringsgivare, algoritmfel, händelsestyrd information, Status: - Bekräftad, långvarig fel upptäckt många gånger av bilen felkodstest Min upplevelse är att ett eller två sensorer fram reagerar på hinder långt bort, dvs inte alla och beror inte på smutsiga sensorer. Är det normal funktion/kvalité eller fel? ;-)

Vid mina besök, har jag hört många gånger att det inte finns felkoder. Av nyfikenhet så pratade jag med min tekniker när han tittade på lista med felkoder, det är inte sönder enligt Volvo Cars och klassas inte som trasig just nu, mer än att det är bekräftad, långvarigt fel.

Det tråkiga är om det går sönder efter nybilsgarantin, reklamationsrätten eller Volvo Selekt Garantitiden har gått ut. Då borde det åtgärdas gratis även om Volvo Selekt Garantitiden gått ut, om Du har tagit upp det med din servicetekniker. :-) :angelo: (misstänker att vid reklamation kommer du behöva bevisa att det fanns där tidigare)

Problemet som jag ser, efterfråga man inte dessa så vet man inte och det svårt att bevisa att felet fanns där innan :-( och man måste stå för kostnaden själv :crying:.

Reflektioner och funderingar?
Användarvisningsbild
av Derank
#1487849
Har aldrig varit med om att de läst ut felkoder då jag servat bilen, då de bytte instrumentbräda hade jag säkert ett 20tal felkoder som jag själv raderade och eftersom bilen är optimerad skapas det alltid några felkoder, och jag har även gjort andra ingrepp i bilen, gjort diverse ändringar i CEM som ochså ger felkoder, och de har aldrig kollat el raderat en enda felkod på servisarna.
av BiggBifuel
#1488026
Intressant, det är något man bör göra innan nybils- eller Volvo Selekt garantin går ut eller fel som visar sig innan reklamationsrätten enligt konsumentlagen (köp innan 2022 var 6 månader och efter 2022, 12 månader) går ut om man har köpt från en handlare (då är det handlaren som har bevisbördan, efter 6/12 månader har man som konsument bevisbördan), det är svårt för Volvo ÅF säga att det inte finns ett fel när tredje part som bilprovningen har dokumenterat det åt dig :-)

Tänker det skulle kunna vara problem med baklyktorna som inte har gått sönder än eller annat som kostar en hel del efteråt, ibland känns det som Volvo ÅF kan lättare ta det på goodwill, då felet fanns där innan det gick helt sönder. :angelo:
av Lövet
#1488046
BiggBifuel skrev:F säga att det inte finns ett fel när tredje part som bilprovningen har dokumenterat det åt dig :-)
Fast det spelar ingen roll om komponenten går sönder efter bilen levererats. Det är ett stort missförstånd att reklamationsrätten betyder att handlaren har ansvar för fel som uppstår inom 6 månader. Det som det egentligen betyder är att alla _ursprungliga_ fel som visar sig inom 6/12 månader är handlarens ansvar. Men om handlaren kan påvisa att komponenten fungerade vid leverans täcker reklamationsrätten _inte_ det.
Det är det som är den definitionsmässiga skillnaden mellan en garanti och en reklamation. En garanti avser sådant som uppstår efter köpet men inom garantitiden.
av Lövet
#1488052
Zed82 skrev:Jag har för mig att reklamationsrätten för handlares ansvar för ursprungliga fel utökades till tre år vid årsskiftet?
Säkert så. Men det ändrar inte principen att det faktiskt bara avser fel som av sin natur kan ha varit ursprungliga.
av Xanthopteryx
#1488101
Och en sak kan gå sönder och ändå anses vara ursprungligt fel. Man kan förvänta sig att exempelvis en LED-lykta fan lägga av på en to år gammal bil. Men inte på en tre år gammal bil.
Alltså kan du troligen glömma reklamation på tioåringen men ha hyfsade chanser på treåringen.
I detta exempel låtsas vi att du köpt bilen för några månader sedan.
av Lövet
#1488104
Xanthopteryx skrev:Och en sak kan gå sönder och ändå anses vara ursprungligt fel. Man kan förvänta sig att exempelvis en LED-lykta fan lägga av på en to år gammal bil. Men inte på en tre år gammal bil.
Led-bakljus på V90 vet jag tyvärr att handlaren inte blir ansvarig för. En bilhandlarbekant vann nyligen ett sånt ärende i ARN. Lampan fungerade när bilen såldes, gick sönder några veckor senare, ARN fastslår att lampan fungerade när bilen lämnade hallen (det var alla överens om) således var felet inte ursprungligt. Just elektroniska fel är luriga att hävda att de finns men inte syns. Mekaniska saker är lättare.

Eventuellt spelade det roll att ljusbågen för bakljuset var "halvtrasig", så mycket detaljer har jag inte om utslaget. Jag känner bara en av parterna. Dvs bilen hade antagligen klarat en besiktning ändå.
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]