Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484677
Aha, trodde den satt i fråns tart? Det mesta gör ju det i dessa dagar.

Bra pris helt klart!
Jag bokade vid leverans (då blev det dessutom fabriksmontering). Pris? Vill jag inte veta - haha. Jag bara klickade i (köper inte en bil utan krok).
#1484680
Xanthopteryx skrev: tor 20 jan 2022, 13:04 Aha, trodde den satt i fråns tart? Det mesta gör ju det i dessa dagar.
Så är ej fallet. Säkringsboxen som sitter på högersidan bakom bagagerumsklädseln sitter i från fabrik då den används till en rad olika grejer bak i bilen medan TRM-enheten är att betrakta som en del av kroken.
#1484751
För att återgå till min ursprungstanke. Mjukvaran och orginalkrok ger visserligen vissa fördelar. Bland annat med backsensorer och varning om trasiga lampor på släpet.
Men jag pratade med en leverantör av fasta eftermarknadskrokar och dom tyckte inte en uppdaterad mjukvara behövdes. Dvs att man bara tryckte bort pdc dom gånger man hade släpvagnen på.
Så det är väl en kostnads vs komfortfråga om man ska satsa på orginalkrok, eftermarknad...mjukvara eller ej.
#1484762
Henkan skrev: tor 20 jan 2022, 18:44 TRM:en jobbar väl ihop med antisladdsystemet och hjälper till om det skulle börja svaja. En fördel med originalkablage och programvaran.
Kan du bekräfta detta eller bara vad du tror? För en sådan funktion skulle absolut vara värt en extra investering. Så vore intressant att veta om så är fallet.
#1484764
MarcusW skrev: tor 20 jan 2022, 18:36 För att återgå till min ursprungstanke. Mjukvaran och orginalkrok ger visserligen vissa fördelar. Bland annat med backsensorer och varning om trasiga lampor på släpet.
Men jag pratade med en leverantör av fasta eftermarknadskrokar och dom tyckte inte en uppdaterad mjukvara behövdes. Dvs att man bara tryckte bort pdc dom gånger man hade släpvagnen på.
Så det är väl en kostnads vs komfortfråga om man ska satsa på orginalkrok, eftermarknad...mjukvara eller ej.
Så säger den personen såklart för denne vill sälja på dig en krok.
Inget konstigt med det.
Personligen tycker jag ett sådant resonemang tillhör det förgångna, det finns saker numera som ska förenkla, bl.a. att tekniska detaljer stängs av när man ansluter släpet.
#1484765
Är en del av elektronisk stabilitetskontroll.
Det bästa är att läsa manualen för vad som gäller för din modell och årsmodell, ev. tillval, då får du förklarat funktionella i den utifrån din bil.
#1484767
Som extra säkerhet kan inte PA aktiveras för det skulle kunna bli riktigt otäckt då bilen inte har programvara för att hantera släp om PA kunde aktiveras.
Senast redigerad av 3 AndS, redigerad totalt 0 gång.
#1484787
MarcusW skrev:
Henkan skrev: tor 20 jan 2022, 18:44 TRM:en jobbar väl ihop med antisladdsystemet och hjälper till om det skulle börja svaja. En fördel med originalkablage och programvaran.
Kan du bekräfta detta eller bara vad du tror? För en sådan funktion skulle absolut vara värt en extra investering. Så vore intressant att veta om så är fallet.
Det är så. I bilens bruksanvisning heter det TSA, Trailer Stability Assist.
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]