Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484488
Det är mycket pengar för en 2021:a men som sagt de kanske ligger i det prishärandet såpass nya V90 Cross Country med den utrustningen. Men sen har vi ju det där med Malus (straff) skatten som hänger i nåt år till på den här MY21:an.
Den har årsskatt på 9446 kr. Det blir alltså ett sådant belopp 2022 och ett till igen 2023 innan bilen slipper Malusskatten. Sen blir skatten betydligt lägre, exakt hur hög vet jag inte men jag tror runt ca. 4000 kr enl. Malus sidan hos Transportstyrdelsen (med hjälp av värdet för Koldioxidutsläppet den här bilen har vid blandad körning).
/Bo
#1484534
bem skrev: ons 19 jan 2022, 11:54
SundanceKid skrev: ons 19 jan 2022, 05:35 Den va väldigt dyr för att vara en sån snikutrustade bil.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Jag tycker väl denna V90 CC MY21 har hyfsat med ”bra att ha” utrustning.
Vad tycker du den kan sakna som gör den lite snikutrustad?
Vad tror du bilen har för utrustningsnivå? Om det varit en Inscription borde den ha ha haft växelspakknopp Orrefors i glas men det har den inte. Fast Cross Country kanske inte följer vanliga V90 utrustningsnivåer som fanns MY21.
Den har 360-graders kamera, den har Harman Kardon ljudanläggning, den har halvautomatiska dragkroken, tonade rutor bak, aukustikrutor, värme även i baksätet, eluppvärmd frontruta, aktivt chassi med luftfjädring osv.
Den har inte Comfortstolar så är man lång kan det bli dåligt med stöd åt låren.
/Bo
Jag reagerade på stolarna.
Men i övrigt verkar den bra utrustad.
#1484542
Ja man får se upp med Volvos stolar numera. Standardstolarna har väldigt kort sittdyna. När jag provsatt en V90 2021:a i min Volvohandlares hall inför att jag skulle byta bil (till en V90) så konstatera jag direkt att såna standardstolar funka inte för mina ganska långa lår. Jag hoppa över i en annan V90 som hade Comfortstolar med fram-bakåt justerbar främre del av sittdynan. Där fick jag bra stöd för hela låret. Jag hade en V90 T6 Recharge 2021:a Inscription och körde men över en lörd-sönd också och den hade Comfortstolarna som jag satt bra i. Så den blev så småningom en V90 (T6 Recharge Inscription 2022) med Comfortstolar (som ingick i dåvarande Inscription utrustningsnivån) som jag sen fick levererad. Man kan förstås klara sig med standardstolarna även om man har långa ben och lår men åker man mycket längre sträckor kan det nog vara klokt undvika standardstolarna tror jag. Det lustiga är att jag aldrig tidigare behövt välja annat än standardstolar i nya Volvobilar jag haft förr. Jag blev väldigt förvånad när jag provsatt V90 med standardstolarna eftersom stolsdynan var så pass kort.
Konstigt, det går inte bygga en V90 Cross Country på Volvo Cars hemsida, så man kan kika vad den sån går på idag med liknande utrustning som trådskaparens tilltänkta V90 CC. Ville inte Volvo man skall kolla på deras bilar Online numera, allt mer? Då bör de nog få igång byggfunktionen på V90 CC. När folk går in på Volvo Cars hemsida så går det inte bygga en viss bil man kan vara intresserad av, vad tror ni många då tänker? Jag är lite hård nu men skall man ha sitt "skyltfönster" på internet så får det allt vara lite ordning i skyltfönstret och funktionerna.

/Bo
#1484571
Bygg din Volvo-funktionen är mycket riktigt rätt stukad just nu. Oklart varför men det är en hel del som inte lirar. Premium sa Bull...

Ang. stolar så finns det om jag inte minns fel fem (?!?) olika till S90/V90. Rätt fantastiskt när man tänker efter. Inte undra på att vissa går vilse och får en bil som kanske inte är helt optimal givet deras behov och önskemål.
#1484574
Är det nåt Volvo är bra på så är det stolarna. Den som inte hittar en stolvariant som passar... Jag tror aldrig jag känt "träsmak" i baken eller haft ont i ryggen när jag suttit längre körningar i en modern Volvo. Vissa plumpar i klädslars hållbarhet har det varit, syrran hade en V70 en gång som det var syntetläder i kanterna på stolarna. Detta material gick i smulor efter några år bara. Men man satt fortfarande bekvämt i stolarna.
Volvo lägger nog ner mycket möda på just att utveckla ergonomiska och bekväma stolar. Tyska hårda stolar är inte riktigt min smak, då föredrar jag Volvos så där lite lagom hårda-mjuka. Tro det eller ej men jag satt lite bekvämare i min förra Volvo V70 MY14 än i min nuvarande V90 T6 Recharge Inscription 2022. Trots att det är Comfortstolar med elektrisk dynförlängning på stolarna i V90. Känns lite "platt" i stolen på V90. Kanske har att göra med att det är skinnklädsel i min V90, i min V70 var det tygklädsel som kanske töjer sig lite bättre så stolen känns lite mjukare.
/Bo
#1484634
HerrDödén skrev:Bygg din Volvo-funktionen är mycket riktigt rätt stukad just nu. Oklart varför men det är en hel del som inte lirar. Premium sa Bull...

Ang. stolar så finns det om jag inte minns fel fem (?!?) olika till S90/V90. Rätt fantastiskt när man tänker efter. Inte undra på att vissa går vilse och får en bil som kanske inte är helt optimal givet deras behov och önskemål.
Egentligen finns det bara 3.
Standard stol, Med utdragbart lårstöd och sportstolen.

Ventilerad med nappa läder är t.ex samma stol som vanliga komfort stolen med utdragbart lårstöd.
Ullstolarna är sportstolen med ull klädsel.
#1484637
bem skrev: ons 19 jan 2022, 19:18 Ja man får se upp med Volvos stolar numera. Standardstolarna har väldigt kort sittdyna. När jag provsatt en V90 2021:a i min Volvohandlares hall inför att jag skulle byta bil (till en V90) så konstatera jag direkt att såna standardstolar funka inte för mina ganska långa lår. Jag hoppa över i en annan V90 som hade Comfortstolar med fram-bakåt justerbar främre del av sittdynan. Där fick jag bra stöd för hela låret. Jag hade en V90 T6 Recharge 2021:a Inscription och körde men över en lörd-sönd också och den hade Comfortstolarna som jag satt bra i. Så den blev så småningom en V90 (T6 Recharge Inscription 2022) med Comfortstolar (som ingick i dåvarande Inscription utrustningsnivån) som jag sen fick levererad. Man kan förstås klara sig med standardstolarna även om man har långa ben och lår men åker man mycket längre sträckor kan det nog vara klokt undvika standardstolarna tror jag. Det lustiga är att jag aldrig tidigare behövt välja annat än standardstolar i nya Volvobilar jag haft förr. Jag blev väldigt förvånad när jag provsatt V90 med standardstolarna eftersom stolsdynan var så pass kort.
Konstigt, det går inte bygga en V90 Cross Country på Volvo Cars hemsida, så man kan kika vad den sån går på idag med liknande utrustning som trådskaparens tilltänkta V90 CC. Ville inte Volvo man skall kolla på deras bilar Online numera, allt mer? Då bör de nog få igång byggfunktionen på V90 CC. När folk går in på Volvo Cars hemsida så går det inte bygga en viss bil man kan vara intresserad av, vad tror ni många då tänker? Jag är lite hård nu men skall man ha sitt "skyltfönster" på internet så får det allt vara lite ordning i skyltfönstret och funktionerna.

/Bo
CC:
https://www.volvocars.com/se/build/v90- ... lYear=2022
#1484663
least skrev: tor 20 jan 2022, 09:55 ...
CC:
https://www.volvocars.com/se/build/v90- ... lYear=2022
Japp, det finns i grunden två stolar då att välja på numera:
1. Komfortstolar (standardstolarna med kort sittdyna).
Möjliga tillägg:
- Elmanövrerad sitsförlängare förarstolen.
-Elmanövrerat svankstöd.
-Elmanövrerad förarstol med minne.
- Massagefunktion i framsätet.
Två klädselalternativ:
1.1. Textil med konstläderkanter (standard).
1.2. Helläder (mot pristillägg).

2. Contourstolar (med elektrisk dynförlängare, elmanövrerad stol, elmanövrerat svankstöd osv) med två klädselalternativ:
2.1. Ullblandat tyg (med extra funktioner i stolen).
2.2. Ventilerat nappaläder (med extra funktioner i stolen).


Komfortstolar (standardstolarna):
Komfortstolarna är standard och ger dig det bästa inom stil och komfort med välkänd Volvo-ergonomi och modern skandinavisk design. Med nästan oändliga justeringsmöjligheter kan du enkelt anpassa framstolarna i din Volvo efter din egen kropp. Stolshöjden ändrar du lätt med ett elreglage.
Klädsel med mönstrat läder och yllekänsla med fiskbensmönster hämtat från fina yllekläder. Strukturerat narvläder med jämn, naturlig finish som skapas med hållbara tekniker.
Klädsel: Charcoal, Interiör: Charcoal, Innertak: Blond.

Contourstolar med Ullblandat tyg:
Dynamiska Contour-säten med exklusiv skräddarsydd textilklädsel gjord av 30 procent ull och 70 procent polyester, skapade för att maximera komforten och upplevelsen av modern och hållbar lyx i din Volvo. I ljus Midnight Zink för en elegant kontrasterande effekt till Charcoal-inredningen.
Klädsel: Midnight Zinc, Interiör: Charcoal, Innertak: Charcoal.
[Antar det är elstolar fram med minne, eljusterbart svankstöd, eljusterbar sitsförlängare förarstolen.]

Contourstolar med ventilerat nappaläder:
Exceptionellt fint nappaläder med en sofistikerad finish och ett naturligt utseende som åldras vackert. Framstolarna ventileras med perforering och inbyggda fläktar för att ytterligare förbättra komforten, medan den invändiga takklädseln i Charcoal skapar en ännu mer dynamisk, cockpitliknande känsla inuti bilen.
Klädsel: Charcoal, Interiör: Charcoal, Innertak: Charcoal.
[Massagefuntion mot pristillägg.]
#1484674
Som flera tidigare påpekat så är det ändå skillnad beroende på material. Samma grundstol men klädd med skinn upplevs som något annat än klädd med tyg.
Och inte konstigt det heller då det ju är, olika material. Och hela stolen, utformning och material, påverkar ju hur den upplevs att sitta i.
#1484676
Xanthopteryx skrev: tor 20 jan 2022, 12:54 Som flera tidigare påpekat så är det ändå skillnad beroende på material. Samma grundstol men klädd med skinn upplevs som något annat än klädd med tyg.
Och inte konstigt det heller då det ju är, olika material. Och hela stolen, utformning och material, påverkar ju hur den upplevs att sitta i.
Exakt. Tyg kan vara något mer elastiskt (men inte nödvändigtvis) än t.ex. oventilerat läder. Ventilerat läder kan nog vara aningens mjukare och följsammare. Solid läder glider man också runt lite lättare med baken på i sätet enligt min erfarenhet.
Det är många parametrar i ett stolssäte som påverkar om man upplever en stol som bekväm eller inte.
/Bo

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]