Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483690
Kimmen90 skrev: Bakdörrar som skavt mot kaross, Volvo tog det dock på rostskyddsgarantin.
Samma har jag upptäckt. Syns längst ned i bilden att det börjat komma lite rost på ena baktröskeln. Hmm. Gillar ju bilen men blir ju mer och mer knas ju noggrannare man tittar. Nåt att bry sig om? Ska dörrarna riktas om och sen lackas i tröskeln eller?
Bilagor
IMG_7288.jpg
IMG_7288.jpg (85.93 KiB) Visad 626 gånger
Senast redigerad av 1 sewen, redigerad totalt 0 gånger.
#1483696
BiggBifuel skrev:Jag har haft lite otur med min säljare och fått kämpa en hel del för att få min bil åtgärdad, det hade blivit en massa skattade pengar som hade gått förlorad och det är värt att kämpa om många av felen.

Utrustning, kolla vad det finns för utrustning som ingick i kontraktet och som är monterad, hade exempelvis värme i baksäten men när du tittade så fanns inget, däremot en fejk backkamera i handtaget på bagageluckan
Ratten, fungerar alla knappar. O-knappen kan vara et typ problem som finns runt MY17/18 vad jag förstod på verkstaden.

Felkoder, det kan vara intressant om du kan läsa av felkoder.

Badnyckel, det ingår inte alltid. Sedan är det som någon nämner batterierna tar slut snabbt, det går att byta själv om man är lite händig. Är skalen fula, vilke tsom blir efter några år så köper man nya. Dock ska du kolla att det går öppna skalen, det sitter en svart lås och det kan försvinna. Fick ny nyckel, konstruktion är så dum att det ej går reparera. Säljaren surade över att behöva ordna en nyckel, det kostar över 3 000 kr och det måste programmeras in i bilen på verkstaden.

Reklamationsrätt, när köpte du bilen 2021 eller 2022, den ändrade 1 januari 2022. Det är viktigt att filma fel och reklamera i tid.

viewtopic.php?f=79&t=166307&p=1481031#p1481031
Köpte bilen 2022.
Tyvärr inte en selekt-bil. Har varit dåligt med V90 CC och den utrustningsnivån jag vart ute efter där.. Köpte däremot till tre års garanti av ÅF vad den nu är värd. Täcker säkert inte lika bra som Selekt men alltid något tänker jag.

Upptäckte precis att knapparna på högra sidan av ratten är lite tröga. Inte den runda i mitten utan de som man ska byta spår/radiokanal med. Går inte att byta kanal med ett vanligt tryck utan man måste trycka rätt bestämt. Eller ska det va så?!

Enl Volvo så levererades bilen med badnyckel så ska se till att den inte är kopplad. Och bra tips att kolla om skalen går att byta eller fastnat.
#1483714
Värmeslingorna: Ingen aning om parametrar. Kanske, alltid? Just för att hålla borta imma och fukt.
Regnsensors: Den ser inte rätt ut, som att limmet släppt mot rutan? Funkar den bra? Sätt på regnsensorn och en sprayflaska och spraya lite olika mängder hit och dit (och/eller testa när det regnar, vilket det såklart inte kommer göra nu bara därför att...)
#1483757
sewen skrev:
Kimmen90 skrev: Bakdörrar som skavt mot kaross, Volvo tog det dock på rostskyddsgarantin.
Samma har jag upptäckt. Synd längst ned i bilden att det börjat komma lite rost på ena baktröskeln. Hmm. Gillar ju bilen men blir ju mer och mer knas ju noggrannare man tittar. Nåt att bry sig om? Ska dörrarna riktas om och sen lackas i tröskeln eller?
Är det allt rost så är det inget att oroa sig för Bild
#1483852
sewen skrev: fre 14 jan 2022, 15:22
Kimmen90 skrev: Bakdörrar som skavt mot kaross, Volvo tog det dock på rostskyddsgarantin.
Samma har jag upptäckt. Syns längst ned i bilden att det börjat komma lite rost på ena baktröskeln. Hmm. Gillar ju bilen men blir ju mer och mer knas ju noggrannare man tittar. Nåt att bry sig om? Ska dörrarna riktas om och sen lackas i tröskeln eller?
De lackar om och lägger en skyddsfilm
#1484043
sewen skrev: fre 14 jan 2022, 15:58
...
Köpte bilen 2022.
Tyvärr inte en selekt-bil. Har varit dåligt med V90 CC och den utrustningsnivån jag vart ute efter där.. Köpte däremot till tre års garanti av ÅF vad den nu är värd. Täcker säkert inte lika bra som Selekt men alltid något tänker jag.

Upptäckte precis att knapparna på högra sidan av ratten är lite tröga. Inte den runda i mitten utan de som man ska byta spår/radiokanal med. Går inte att byta kanal med ett vanligt tryck utan man måste trycka rätt bestämt. Eller ska det va så?!

...
Läs villkoren för den 3-årsgarati du köpte till och så om du har Volvia försäkring läs villkoren för Maskinskadeförsäkringen så vet du vad som täcks av den (om din bil inte gått så långt att Maskinskadeförsäkring inte går att få på bilen i Volvia om du har det).

Pilknapparna skall gå lätt. Gör de på min V90 T6 Recharge 2022.
Tips. Du kan bläddra framåt och bakåt mellan kanaler också med pilknapparna till höger och vänster om stora runda ratten nedanför mittendisplayen.
Har läst om andra som fått byta knappsatsen både på höger och vänster sida på ratten för att knapparna inte funkat alls längre eller inte funkat riktigt som de skall, likt det du beskriver.

/Bo
#1484101
sewen skrev:sewen skrev: Upptäckte precis att knapparna på högra sidan av ratten är lite tröga. Inte den runda i mitten utan de som man ska byta spår/radiokanal med. Går inte att byta kanal med ett vanligt tryck utan man måste trycka rätt bestämt. Eller ska det va så?!
Mina knappar fungerar utan att det är tröga, så var det innan också. Förutom 0-knappen som krånglade, utan att jag förstod varför och lämnade in det på Bilia som en del i reklamationen "garantin" (filmade krånglet). Det sa att det var åtgärdat och 3 dagar senare så sluta den fungera helt. Då bytte man knappar och kablaget, tog 20 minuter när det själva får stå för kostnaden, så det kan inte vara en stor grej att åtgärda, det kändes som Bilia gjorde en mjukvara uppdatering och inget åt faktiska felet första gången :x Det är lite som, ingen felkod eller fel på plats, så är det inget fel. Därför tjatar jag om att filma felen, det är mycket svårare att argumentera emot samt är också del i bevisningen om man hamnar i ARN eller hävning/om leverans av köpta bilen. :-)
#1484250
Rättas bara alla ”fel” till så kan nog bilen i sig vara bra, men lite väl mycket att åtgärda kanske. Du köper över nätet sa du, om handlaren ligger långt från dig kanske det blir lite opraktiskt om fler fel dyker upp framöver som handlaren skall åtgärda?
Men ett bra pris, alla fel du listat här verkligen åtgärdade och handlarn verkligen bryr sig om kunderna så borde det väl bli ett bra köp? Har inte bilen nån varudeklaration? Det skall alla bilar ha om seriös handlare.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1484558
Imorgon kommer handlaren och tar tillbaka bilen och jag ska få pengarna tillbaka. Så nu är det bara att leta efter ett nytt likvärdigt objekt (fast utan irriterande skavanker). Försöker nog hitta nåt via Volvo Selekt. Kan tänka mig att betala mer bara för att det är därifrån och de ger en viss garanti.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]