Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482685
Tror aldrig att den idiotiska sensorn under kofångaren för att öppna bakluckan har funkar när jag faktiskt har försökt använda den.
Däremot har den ju en förmåga att öppna och stänga bakluckan i tid och otid när man inte vill det. Vet inte hur många gånger bakluckan åkt ner när stått och bytt om till pjäxor eller öppnat sig när jag skottar snö runt bilen.
Finns det något sätt att inaktivera sensorn eller måste man in till Volvo för att få bort funktionen?
#1482687
Om du vill slippa att luckan stänger sig så håll in knappen i bakluckan med det lilla låset så åker inte luckan ner så länge du inte väljer att stänga den själv vill säga.
Håll in till du får en bekräftelse signal.

/Tommy
#1482841
Xanthopteryx skrev: sön 09 jan 2022, 16:54 Kan den vara felinställd? Funkar skitbra här. Sällan den stänger eller öppnar vid fel tillfälle.
Det kan den kanske vara men den var inne på omkalibrering efter dottern fick backlucka i huvudet när hon tog av sig pjäxorna efter en träning. Som tur var hade hon hjälmen på sig fortfarande :-)

@Tommy
Tack för tips, det hade jag ingen aning om. Det ska testas så fort som möjligt.
#1482893
TommyHje skrev: sön 09 jan 2022, 16:34 Om du vill slippa att luckan stänger sig så håll in knappen i bakluckan med det lilla låset så åker inte luckan ner så länge du inte väljer att stänga den själv vill säga.
Håll in till du får en bekräftelse signal.

/Tommy
Trodde knepet du gav var bara för att ställa max öppning, testade och för mig så stänger sig luckan om fotsensorn får signal. Är det något jag missar? Har en V90 .

/Robban
#1482898
Vizual54 skrev:Tror aldrig att den idiotiska sensorn under kofångaren för att öppna bakluckan har funkar när jag faktiskt har försökt använda den.
Däremot har den ju en förmåga att öppna och stänga bakluckan i tid och otid när man inte vill det. Vet inte hur många gånger bakluckan åkt ner när stått och bytt om till pjäxor eller öppnat sig när jag skottar snö runt bilen.
Finns det något sätt att inaktivera sensorn eller måste man in till Volvo för att få bort funktionen?
För mig funkar det till 100% att öppna när jag vill, men det gäller att göra på rätt sätt (Ur manualen: "...en framåtriktad sparkrörelse under den bakre stötfångaren....sensorn är placerad till vänster om mitten i stötfångaren.")
Kan dock hålla med om att ibland stänger den när den inte ska. t.ex. om man är lite väl yvig i rörelserna när man ska hantera dragkroken.
#1482955
RobbanH skrev:
TommyHje skrev: sön 09 jan 2022, 16:34 Om du vill slippa att luckan stänger sig så håll in knappen i bakluckan med det lilla låset så åker inte luckan ner så länge du inte väljer att stänga den själv vill säga.
Håll in till du får en bekräftelse signal.

/Tommy
Trodde knepet du gav var bara för att ställa max öppning, testade och för mig så stänger sig luckan om fotsensorn får signal. Är det något jag missar? Har en V90 .

/Robban
För mig har det funkat,meckade med bilen i garaget och då åkte luckan ner,men när jag trycker på knappen (håller in tills jag får signal) så håller sig luckan öppen tills jag stänger den med andra knappen?
Osäker på vart jag hade nyckeln vid detta tillfälle iofs!?

/Tommy
#1483000
Vizual54,
På min V90 T6 Recharge 2022 funka fotöppning/stängning av bakluckan nästan aldrig när bilen var ny och hade äldre mjukvara i bilen. Så i december 2021 hade jag bilen inne hos min lokala Volvohandlare för åtgärd av några punkter som inte funka på bilen. En sak som löste många problem var uppgradering av mjukvaran till version 1.8. Efter det funkar t.ex fotöppningen/stägningen av bakluckan hur stabilt som helst.
För övrigt behöver man inte föra foten fram-tillbaka lite till vänster bakre kofångare, det funkar att svepa med foten i sidled om man hellre vill det. Så gör jag numera och det funkar jättebra. Men den som vill följa instruktionsboken om detta gör förstås det.
/Bo
#1483581
Nyss fick jag luckjäveln i huvudet när jag höll på att packa ur matvarorna ur bilen. Snart sliter jag loss den jävla sensorn och hoppar på den.

Hålla inne låsknappen funkar inte för mig. Den piper till när jag hållit inne nån/några sekunder men det går fortfarande att stänga luckan med foten.

Att föra foten fram och tillbaka funkar ju mycket bättre än som säljaren visade att svepa med foten under kofångaren. Nu verkar jag kunna öppna den på det sättet om jag skulle vilja, inte 100% men funkar oftast.

Hur ser man vilken mjukvara det är i bilen?
Tycker alltid att vår bil inte riktigt har varit på den nivå man kan förvänta sig. Tex säger den titt som tätt att det kommit en mjukvaruuppdatering, men när man går in och kollar finns det ingen.
Det tar extremt lång tid att sätta timers, slå på värmare etc från appen. Nyckelprofilerna funkar inte alls, dvs den byter inte profil beroende på vilken nyckel man har med sig.
Någon som vet när 1.8 kom? Bilen var på service i september och då ska de ju uppgradera mjukvaran.
#1483602
Vizual54,
Kolla vilken mjukvaruversion du har i din V90:
Se bild 1 och 2.
(Jag har Google Android Automotive infotainment så det kan se lite annorlunda ut i ditt Sensus.)

Har du inte 1.8 så be din Volvoverkstad installera den. Min kom inte in via OTA (over the air). Tvivlar 1.8 fanns i sept.
Jag fick 1.8 installerad av min mek hos Volvoverkstan i dec. 2021.

Volvo Cars appen:
Uppdatera till senaste version 5.8.2.
Kolla vad du har för version i Appinställningen i appen. Se bild 3.

/Bo
Bilagor
AE6AA839-402A-448D-9317-8DD74223FF92.jpeg
AE6AA839-402A-448D-9317-8DD74223FF92.jpeg (3.94 MiB) Visad 1331 gånger
0CA4960A-207C-494E-B2ED-53576618FB1B.jpeg
0CA4960A-207C-494E-B2ED-53576618FB1B.jpeg (3.71 MiB) Visad 1331 gånger
F6E2AEE9-48AA-45CA-B591-07816AA9D3B9.png
F6E2AEE9-48AA-45CA-B591-07816AA9D3B9.png (99.02 KiB) Visad 1331 gånger

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]