Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481855
Hej.

Jag har en s90 T8 och undrar om någon vet om man kan få autopiloten att fungera ihop med ett släp bak bilen…
Jag skall köra ner till södra Frankrike och det hade varit en stor hjälp om det skulle kunna låta sig göras.

Kan man koppla ifrån någon av trådarna i kopplingshansken?

Jag tänker att säkerhetsmässigt borde det väl inte vara någon skillnad om det skulle gå.

//drenalin
#1481883
Säkerhetsmässigt gör det stor skillnad att ha en stor pendlande vikt på draget.
Pilot Assist kan inte kompensera för släpets rörelser och det kan snabbt bli farligt!

Koppla inte ur något!!
#1481885
Bilens system, PA, är inte gjort för att hantera de situationerna så släpp de tankarna.
PA är ingen autopilot, utan enbart en "hjälpstyrning" tror Volvo kallar det för "körfältsassistans" PA tillsammans med Lane keeping, det är därför det finns en avkänning att du håller i ratten och är beredd att ta över om PA och ev. även Lane keeping kopplas ur. Enda varning är att symbolen försvinner och du måste vara beredd att styra.
#1481898
Zanders skrev: ons 05 jan 2022, 10:08 Och en liiiiten liiiiten vibration i ratten också ;-)
Inte urkoppling av PA som orsakar det.
Vibration kommer om den aktiverats i inställningar under Lane Keeping där du också kan välja om bilen ska styra tillbaka eller bara vibrera, samt både vibration och tillbakastyrning, dvs bilen har då kommit så nära vägmarkering att Lane keeping agerar. Titta i den menyn så ser du vad du har inställt.
Prova att avaktivera så ska du får se att inget annat händer när PA kopplas ur än att den gröna PA symbolen slocknar.
Har du riktig otur så detekterar varken PA eller Lane keeping vägmarkering och då kan det bli riktigt obehagligt om du inte har koll på bilen.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]