Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1511332
Japp jag skriver så fort jag fått fixat optimeringen.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av 2fast4u
#1511948
SundanceKid skrev: mån 18 jul 2022, 14:40
Zanders skrev: mån 18 jul 2022, 13:19
2fast4u skrev: Nej faktiskt inte. Man vet gränserna som finns med ens befintliga bil. Sen märker man att den bilen man provar inte klarar samma gränser utan snarare är ett steg bakåt.
Om du kör på bilens gränser på svenska vägar så ska du nog inte ha körkort..

Troligen ett troll. Tror inte ens han suttit i en T8 av nyare modell.
Absolut inte troll. Ni vet själva konsekvenserna av att ha 300HK på framvagnen och 150HK på bakvagnen. Addera våt asfalt eller snö tillsammans med en kurva så blir det katastrof vid gaspådrag. Antingen stryper ESP effekten eller så får man sladd på framhjulen och hamnar i diket. Det är i princip en lightversion av framhjulsdrift.

Med fyrhjulsdrift där man har 50/50 fördelning så har man en stabilitet som inte går att jämföra. Jag har själv kört Audi med Quattro de senaste två åren och vet precis vad jag kan förvänta mig med fyrhjulsdrift.

Men när jag provkörde T8 på våt asfalt så tappade bilen greppet på framvagnen direkt när jag tryckte på gaspedalen. Istället för att svänga i en kurva så kör bilen istället rakt.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1511961
Nej, det blir inte katastrof vid gaspådrag varken vid snö eller regn. Du vet om att en gaspedal inte är en I/O switch?
Användarvisningsbild
av bem
#1511971
2fast4u skrev: mån 12 sep 2022, 22:59 ...
Men när jag provkörde T8 på våt asfalt så tappade bilen greppet på framvagnen direkt när jag tryckte på gaspedalen. Istället för att svänga i en kurva så kör bilen istället rakt.
Jag ifrågasätter inte din upplevelse. Dock är detta inget jag märkt med min T6 (V90 Recharge MY22). Den har förstås lite mindre hästar både på bensinmotorn och elmotorn jämfört med dagens T8. Kan hända jag inte gasat på tillräckligt på våt asfalt för att nå dithän jag tappar greppet. Det är väl bättre med "äkta" AWD där kraften från motorn fördelas ungefär lika på fram och bakhjulen. Dock har jag aldrig upplevt det som något problem med min V90 Recharge varken när jag kört på Hybrid körläge eller Constant AWD, att bilen egentligen vill sladda nämnvärt vid gaspådrag varken vid blött eller snöigt väglag. Men jag kör för det mesta rätt försiktigt. Vid normal körning upplever jag att det funkar utmärkt. Har kört en höst, vinter, vår och är nu på väg in i andra hösten (ca. 1000 mil, 1 års körning med min Recharge). Jag har hört på alla tänkbara typer av underlag. Sommarhjul är 19 tum med Michelin Primacy 4, 255/40 R 19 (fabriksdäcken) och vinterhjul 18 tum med dubbdäck Nokian Hacka 10 på.
av Lockis
#1511977
bem skrev:
2fast4u skrev: mån 12 sep 2022, 22:59 ...
Men när jag provkörde T8 på våt asfalt så tappade bilen greppet på framvagnen direkt när jag tryckte på gaspedalen. Istället för att svänga i en kurva så kör bilen istället rakt.
Jag ifrågasätter inte din upplevelse. Dock är detta inget jag märkt med min T6 (V90 Recharge MY22). Den har förstås lite mindre hästar både på bensinmotorn och elmotorn jämfört med dagens T8. Kan hända jag inte gasat på tillräckligt på våt asfalt för att nå dithän jag tappar greppet. Det är väl bättre med "äkta" AWD där kraften från motorn fördelas ungefär lika på fram och bakhjulen. Dock har jag aldrig upplevt det som något problem med min V90 Recharge varken när jag kört på Hybrid körläge eller Constant AWD, att bilen egentligen vill sladda nämnvärt vid gaspådrag varken vid blött eller snöigt väglag. Men jag kör för det mesta rätt försiktigt. Vid normal körning upplever jag att det funkar utmärkt. Har kört en höst, vinter, vår och är nu på väg in i andra hösten (ca. 1000 mil, 1 års körning med min Recharge). Jag har hört på alla tänkbara typer av underlag. Sommarhjul är 19 tum med Michelin Primacy 4, 255/40 R 19 (fabriksdäcken) och vinterhjul 18 tum med dubbdäck Nokian Hacka 10 på.
Jag har kört en T8 i 2500 mil sedan Mars... Inte upplevt något av det personen skriver. Inte ens när jag försöker få till hjulsläpp på grus så går det snabbt innan bilen korrigerar drivningen (hela poängen med AWD). 50/50 fördelning på AWD? Audi kör väl fortfarande 40/60 vid normaldrift? (40 fram) Men det är ju AWD så fördelningen är dynamisk och skickar kraft fram/bak efter behov.

är e-awd lika bra som volvos vanliga AWD? Nej, det finns flertalet artiklar på ämnet. Är den dålig? Nej inte idag.
av SundanceKid
#1512038
Min är väldigt stabil med 4-hjulsdriften och även min förra T8 2020 va helt ok. Saknar inte mina gamla bilar med "riktig" awd.

Användarvisningsbild
av Zanders
#1512116
SundanceKid skrev:Min är väldigt stabil med 4-hjulsdriften och även min förra T8 2020 va helt ok. Saknar inte mina gamla bilar med "riktig" awd.
Men har du provat full gas i en kurva i snö????
av Lockis
#1512144
Zanders skrev:
SundanceKid skrev:Min är väldigt stabil med 4-hjulsdriften och även min förra T8 2020 va helt ok. Saknar inte mina gamla bilar med "riktig" awd.
Men har du provat full gas i en kurva i snö????
Vem fan kör full gas i en kurva med snö? Oavsett vilken bil man har så känns detta rent spontant som en dålig idé...
Användarvisningsbild
av Zanders
#1512159
Lockis skrev:
Zanders skrev:
SundanceKid skrev:Min är väldigt stabil med 4-hjulsdriften och även min förra T8 2020 va helt ok. Saknar inte mina gamla bilar med "riktig" awd.
Men har du provat full gas i en kurva i snö????
Vem fan kör full gas i en kurva med snö? Oavsett vilken bil man har så känns detta rent spontant som en dålig idé...
2fast4u :)))
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 55
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]