Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1501979
Fisch skrev: lör 11 jun 2022, 08:22 Uppemot 70km har jag aldrig varit i närheten av i varadagskörningen med XC90. När ni kommer så långt är syftet med resan att komma så långt som möjligt på småvägar eller lyckas ni får så mycket ur batteriet i vardagen?
Hur långt kommer du själv?
Användarvisningsbild
av Fisch
#1502029
Intressant. Jag kommer omkring 60-62 km just som nu. Har ju elvärmen men den går ju å andra sidan inte nu. Måste ha ett ogynnsamt körmönster.
av DanCruso
#1502088
Fisch skrev:Intressant. Jag kommer omkring 60-62 km just som nu. Har ju elvärmen men den går ju å andra sidan inte nu. Måste ha ett ogynnsamt körmönster.
Jag har lyckats komma 88 km med min XC90 T8 men då med AC:n avslagen, lugn gasfot och hastighet mestadels 70-80 km/h. Kanske mer av teoretiskt intresse men ändå intressant att det går. :-) Högre hastigheter och därmed luftmotstånd gör verkligen en enorm skillnad på elförbrukningen.
Med mer normal körning kommer jag ca 65-70 km med nuvarande temperaturer ute.
av SundanceKid
#1502097
DanCruso skrev: mån 13 jun 2022, 15:11
Fisch skrev:Intressant. Jag kommer omkring 60-62 km just som nu. Har ju elvärmen men den går ju å andra sidan inte nu. Måste ha ett ogynnsamt körmönster.
Jag har lyckats komma 88 km med min XC90 T8 men då med AC:n avslagen, lugn gasfot och hastighet mestadels 70-80 km/h. Kanske mer av teoretiskt intresse men ändå intressant att det går. :-) Högre hastigheter och därmed luftmotstånd gör verkligen en enorm skillnad på elförbrukningen.
Med mer normal körning kommer jag ca 65-70 km med nuvarande temperaturer ute.
88km är grymt med den stora bilen som XC90 är. Jag känner att jag kommer längre och längre med min också.
Vad har du för däckbredd och tum?
av B2dominator
#1502126
Igår kom den. Vilken bil!

Nu börjar det med att klura ut hur man kör mest effektivt på el. Hur är det nu med nya bilar säljaren sa att det i princip inte skall vara någon inkörningsperiod men det känns ju bäst att smyga in alla mekaniska delar mot varandra i några mil.

Återkommer med mer info :)
Bilagor
WhatsApp Image 2022-06-14 at 07.03.35.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-14 at 07.03.35.jpeg (720.35 KiB) Visad 384 gånger
Användarvisningsbild
av Fisch
#1502128
Inspirerande. Trodde jag hade en bra förbrukning men det återstår en del övning för det är uppenbarligen möjligt att komma ganska mycket längre. Har ni några bra tips?
av DanCruso
#1502147
SundanceKid skrev:
DanCruso skrev: mån 13 jun 2022, 15:11
Fisch skrev:Intressant. Jag kommer omkring 60-62 km just som nu. Har ju elvärmen men den går ju å andra sidan inte nu. Måste ha ett ogynnsamt körmönster.
Jag har lyckats komma 88 km med min XC90 T8 men då med AC:n avslagen, lugn gasfot och hastighet mestadels 70-80 km/h. Kanske mer av teoretiskt intresse men ändå intressant att det går. :-) Högre hastigheter och därmed luftmotstånd gör verkligen en enorm skillnad på elförbrukningen.
Med mer normal körning kommer jag ca 65-70 km med nuvarande temperaturer ute.
88km är grymt med den stora bilen som XC90 är. Jag känner att jag kommer längre och längre med min också.
Vad har du för däckbredd och tum?
Jag har 20" 275
Användarvisningsbild
av bem
#1502148
Fish,
Jag tror räckvidden kan bli lite bättre med tiden och kanske även mjukvaruuppdatering i bilen i framtiden kan optimera lite vid körning på ren el (Pure).
Det är ju ganska lätt se i ens mätaren i förardisplayen hur elförbrukningen ändras beroende på om man gasar eller bromsar (regenerering sker).
Vet dock inte riktigt vad du har för bil men jag tyckte jag såg du har en XC90 Recharge. Om du har en sån t.ex MY22 late skall du studera kurvorna i den här tabellen i länken nedan, de säger mycket hur körsträckan på el påverkas.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id-eldrift

Men kör man mjukt, håller hastighetsskyltarna och det är runt plus 20 grader ute har man rätt bra förutsättningar komma långt på el.
Ha eco-tryck i däcken också som gör bilen lite mer lättrullad. Kanske inte åka fulltankad jämt, annars drar man ju runt på en massa extra kilon som tär lite på räckvidden, kilona skall ju framåt. Sen har du ju en hög bil, XC90, det ger högre luftmotstånd (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten).
Jag kör V90 T6 Recharge MY22 early och har som längst kommit 49 km (WLTP anger 61 km). Runt 50 km under bra förhållanden går nog. Är det mindre 11,6 kWh hybridbatteriet i min. Så därför jag inte kommer så långt på el, Pure körläge. Jag har börjat köra mer på växelläge B i Pure körläge, jag inbillar mig det skall gå köra aningens längre på el då.
av goranbtkemi
#1502157
B2dominator skrev:Igår kom den. Vilken bil!

Nu börjar det med att klura ut hur man kör mest effektivt på el. Hur är det nu med nya bilar säljaren sa att det i princip inte skall vara någon inkörningsperiod men det känns ju bäst att smyga in alla mekaniska delar mot varandra i några mil.

Återkommer med mer info :)
Plattan i mattan här =) Kan bara säga fy fan vilket lok när man kör i "powerläge", den bara tuggar på.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 55
Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]