Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1505159
volvoamatören skrev: fre 15 jul 2022, 00:06 Ska snart åka till svärföräldrarna och tänkte ladda min XC90 2022 Late Recharge där, men via deras eluttag vid garaget (de har ingen laddbox). Är det bad practice? Kan jag förstöra eluttaget? Är det något särskilt jag bör tänka på? Jag kommer använda den medföljande sladden som - efter vad jag förstår - har inbyggd jordfelsbrytare.

Inga problem att ladda med den medföljande kabeln om du har hyggligt ny el med fina uttag.
Som BEM skriver är den bara 10A, förr fick man med en som kunde ladda med 16A men sån har du inte antagligen om du har en ganska ny bil.
Jag har använt min med 10A även med flera förlängningssladdar (50m) och grendosor tillfälligt på min Xc90 T8 LongRange och det har funkat även det.
av 2fast4u
#1505412
Tycker T8 är värdelös. Har provkört flertal gånger denna laddhybrid i olika utgåvor och kommer alltid fram till att det är något som är ”off” med känslan. Problemet ligger nog i tjänstevikten som är löjlig. Samma däckyta, stötdämpare samt bromsar ska ta en viktökning 400kg. Jag har nu kommit underfund med att denna ”off” känsla är viktökningen som dessa bilar har. Jo det är ju i princip som att jag skulle ha 4 överviktiga snubbar i min mildhybrid, det är exakt samma känsla som jag får när jag kör en T8. Övervikt hela tiden. Det känns oerhört mycket när man slänger bilen i en kurva eller ska bromsa. Det är liksom en överviktig kloss som man kör runt med. Dessutom får jag panik när det är blöt väglag och framhjulen spinner för bakvagnen saknar tillräckligt med effekt. Tänk att köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen för man har ju en fyrhjulsdriven bil. Ja just det en 400kg överviktig bil med maximalt 25% effekt på bakaxeln. Kan satsa pengar på att man hamnar i backen när man tappar greppet med framhjulen. Livsfarligt på alla sätt och vis och känns osäkert för dem som vet hur en bil ska bete sig.

Nej jag behåller nog min mildhybrid som har liknande prestanda men är 400kg lättare och kan skicka 50% av effekten till bakhjulen. Det är som dag och natt.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1505417
Förlåt men du har inte funderat på om det kan vara din körning som är problemet ifall du tycker det är jobbigt med hjulspinn när det är blött och inte kan "slänga in bilen i en kurva" eller "köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen"?

För övrigt så är det både andra stötdämpare och bromsar.
av SundanceKid
#1505433
2fast4u skrev: sön 17 jul 2022, 18:39 Tycker T8 är värdelös. Har provkört flertal gånger denna laddhybrid i olika utgåvor och kommer alltid fram till att det är något som är ”off” med känslan. Problemet ligger nog i tjänstevikten som är löjlig. Samma däckyta, stötdämpare samt bromsar ska ta en viktökning 400kg. Jag har nu kommit underfund med att denna ”off” känsla är viktökningen som dessa bilar har. Jo det är ju i princip som att jag skulle ha 4 överviktiga snubbar i min mildhybrid, det är exakt samma känsla som jag får när jag kör en T8. Övervikt hela tiden. Det känns oerhört mycket när man slänger bilen i en kurva eller ska bromsa. Det är liksom en överviktig kloss som man kör runt med. Dessutom får jag panik när det är blöt väglag och framhjulen spinner för bakvagnen saknar tillräckligt med effekt. Tänk att köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen för man har ju en fyrhjulsdriven bil. Ja just det en 400kg överviktig bil med maximalt 25% effekt på bakaxeln. Kan satsa pengar på att man hamnar i backen när man tappar greppet med framhjulen. Livsfarligt på alla sätt och vis och känns osäkert för dem som vet hur en bil ska bete sig.

Nej jag behåller nog min mildhybrid som har liknande prestanda men är 400kg lättare och kan skicka 50% av effekten till bakhjulen. Det är som dag och natt.

Behåll du din mildhybrid. Återkom när du har sparat ihop till en T8 så du slipper provköra flertalet gånger.
Du har verkligen noll koll.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1505444
Inte ens med 2500 kg husvagn på dragkroken känns en T8 tung och överviktig på det sätt du beskriver. Köp en så får du se.
av 2fast4u
#1505476
Zanders skrev: sön 17 jul 2022, 19:19 Förlåt men du har inte funderat på om det kan vara din körning som är problemet ifall du tycker det är jobbigt med hjulspinn när det är blött och inte kan "slänga in bilen i en kurva" eller "köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen"?

För övrigt så är det både andra stötdämpare och bromsar.
Nej faktiskt inte. Man vet gränserna som finns med ens befintliga bil. Sen märker man att den bilen man provar inte klarar samma gränser utan snarare är ett steg bakåt.
av 2fast4u
#1505477
SundanceKid skrev: sön 17 jul 2022, 20:48
2fast4u skrev: sön 17 jul 2022, 18:39 Tycker T8 är värdelös. Har provkört flertal gånger denna laddhybrid i olika utgåvor och kommer alltid fram till att det är något som är ”off” med känslan. Problemet ligger nog i tjänstevikten som är löjlig. Samma däckyta, stötdämpare samt bromsar ska ta en viktökning 400kg. Jag har nu kommit underfund med att denna ”off” känsla är viktökningen som dessa bilar har. Jo det är ju i princip som att jag skulle ha 4 överviktiga snubbar i min mildhybrid, det är exakt samma känsla som jag får när jag kör en T8. Övervikt hela tiden. Det känns oerhört mycket när man slänger bilen i en kurva eller ska bromsa. Det är liksom en överviktig kloss som man kör runt med. Dessutom får jag panik när det är blöt väglag och framhjulen spinner för bakvagnen saknar tillräckligt med effekt. Tänk att köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen för man har ju en fyrhjulsdriven bil. Ja just det en 400kg överviktig bil med maximalt 25% effekt på bakaxeln. Kan satsa pengar på att man hamnar i backen när man tappar greppet med framhjulen. Livsfarligt på alla sätt och vis och känns osäkert för dem som vet hur en bil ska bete sig.

Nej jag behåller nog min mildhybrid som har liknande prestanda men är 400kg lättare och kan skicka 50% av effekten till bakhjulen. Det är som dag och natt.

Behåll du din mildhybrid. Återkom när du har sparat ihop till en T8 så du slipper provköra flertalet gånger.
Du har verkligen noll koll.
Med malusskatten och bränsleförbrukning ligger jag på samma kostnad som en T8, dock slipper jag nackdelarna med att det ska kännas som att man har 4 överviktiga i bilen.
av SundanceKid
#1505481
2fast4u skrev:
SundanceKid skrev: sön 17 jul 2022, 20:48
2fast4u skrev: sön 17 jul 2022, 18:39 Tycker T8 är värdelös. Har provkört flertal gånger denna laddhybrid i olika utgåvor och kommer alltid fram till att det är något som är ”off” med känslan. Problemet ligger nog i tjänstevikten som är löjlig. Samma däckyta, stötdämpare samt bromsar ska ta en viktökning 400kg. Jag har nu kommit underfund med att denna ”off” känsla är viktökningen som dessa bilar har. Jo det är ju i princip som att jag skulle ha 4 överviktiga snubbar i min mildhybrid, det är exakt samma känsla som jag får när jag kör en T8. Övervikt hela tiden. Det känns oerhört mycket när man slänger bilen i en kurva eller ska bromsa. Det är liksom en överviktig kloss som man kör runt med. Dessutom får jag panik när det är blöt väglag och framhjulen spinner för bakvagnen saknar tillräckligt med effekt. Tänk att köra snabbt i en kurva i våt väglag och dra på med gasen för man har ju en fyrhjulsdriven bil. Ja just det en 400kg överviktig bil med maximalt 25% effekt på bakaxeln. Kan satsa pengar på att man hamnar i backen när man tappar greppet med framhjulen. Livsfarligt på alla sätt och vis och känns osäkert för dem som vet hur en bil ska bete sig.

Nej jag behåller nog min mildhybrid som har liknande prestanda men är 400kg lättare och kan skicka 50% av effekten till bakhjulen. Det är som dag och natt.

Behåll du din mildhybrid. Återkom när du har sparat ihop till en T8 så du slipper provköra flertalet gånger.
Du har verkligen noll koll.
Med malusskatten och bränsleförbrukning ligger jag på samma kostnad som en T8, dock slipper jag nackdelarna med att det ska kännas som att man har 4 överviktiga i bilen.
Så du har någonstans runt 200hk i en så stor bil som en xc90 och tycker att det skulle vara bättre än att ha 455hk. Du måste väl också inse att man inte bara satt in ett batteri och elmotor i en standardbil. Man har ju ändrat en hel del saker med detta just för att bilen ska uppföra sig riktigt.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av 2fast4u
#1505484
Nej jag pratar inte om XC90. Kan hålla med om att T8 är en nödvändighet för XC90. Jag gillar dock att pusha gränserna emellanåt och vikten känns ganska mycket i en s/v90 eller s/v60. Det påverkar ens upplevelse av bilen. Varför väljer t.ex polismyndigheten att ta B6 framför T8? Jo för det blir för mycket vikt med en T8 när de ska ha in all utrustning också.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 55
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]