Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1483987
Men T8 värmer väl ändå inte med bensinvärmare om den är inkopplad. Då värmer den med el.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1484001
SundanceKid skrev:Men T8 värmer väl ändå inte med bensinvärmare om den är inkopplad. Då värmer den med el.
Såvida de inte löst dubbel värmare på senare modeller så har du antingen en elvärmare eller en bensinvärmare och då värmer du med bensinvärmaren oavsett inkopplad eller inte. Dubbla värmare fanns på min gamla D6 TE men inte på min nya T6 TE..
Användarvisningsbild
av bem
#1484040
Zanders skrev: sön 16 jan 2022, 12:14
SundanceKid skrev:Men T8 värmer väl ändå inte med bensinvärmare om den är inkopplad. Då värmer den med el.
Såvida de inte löst dubbel värmare på senare modeller så har du antingen en elvärmare eller en bensinvärmare och då värmer du med bensinvärmaren oavsett inkopplad eller inte. Dubbla värmare fanns på min gamla D6 TE men inte på min nya T6 TE..
Få se nu, på min V90 T6 Recharge 2022 early som var den sista årsmodellen (2022 early, inte late) som man kunde beställla bensinvärmare (för det facila priset av 39 hundralappar) så var det antingen elvärme (och kyla) eller bensinvärmare för värme. Gick inte ha både elvärme och bensinvärmare.
Jag har testat rätt många gånger vid det här laget och även om jag har laddsladden ansluten och startar värme via Volvo Cars appen så är det bensinvärmaren som går igång.
Att det är så hör jag om jag ställer mig intill höger framhjul och lyssnar, då hör jag bensinvärmaren kör under motorhuven, insidan hjulhuset. Jag ser det även på att symbolen för bensinvärmaren körs visas i förardisplayen (tre svagt s-formade uppåtriktade pilar) och den symbolen visas även när jag tar bort laddsladden.
Se därför upp så om ni laddar bilen inomhus att aldrig dra igång värme i bilen via Volvo Cars appen för då går bensinvärmaren igång och det går ju inte för sig inomhus.
Har man Recharge MY22 late har man ju bara elektrisk värmare (bensinvärmaren utgick och gick heller inte beställa som extra tillbehör) och då man ju dra igång värme i bilen även inomhus via Volvo Cars appen. Kyla på Recharge går dock alltid på el via klimatanläggningen om laddsladden är ansluten, även på bilar med bensinvärmare.
Står lite i manualen till Recharge laddhybrider men lite otydligt kanske.
/Bo
av SundanceKid
#1484064
Jag har bensinvärmare på min T8 2020 och verkar ha elvärme också. Är bilen inkopplad och jag väljer att klimarisera så ser jag i laddaren att den levererar ut ström till bilen.
Vad jag förstått blir det exakt samma på min kommande Xc90 T8.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1484075
SundanceKid skrev: sön 16 jan 2022, 20:45 Jag har bensinvärmare på min T8 2020 och verkar ha elvärme också. Är bilen inkopplad och jag väljer att klimarisera så ser jag i laddaren att den levererar ut ström till bilen.
Vad jag förstått blir det exakt samma på min kommande Xc90 T8.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Om du har din bil ansluten med laddsladden och startar värme via Volvo Cars appen, en kall dag. Sen väntar du en stund. Sätt dig i bilen och kolla om du ser bränslevärmarsymbolen i förardisplayen (tre s-formade uppåtpilar). Dra sen ur laddsladden, kolla om bränslevärmarsymbolen visas. Visas den fortfarande körs bensinvärmaren rimligen.
Hur skulle värme annars kunna alstras på äldre Recharge laddhybrider om laddsladden är urdragen?
Tror inte det går alstra värme i bilen via el med laddsladden inkopplad på äldre bilar som inte har elvärme som MY22-23 Recharge laddhybrider har.
Jag kan ha fel.
/Bo
Användarvisningsbild
av Zanders
#1484076
Nja, den levererar ut ström för rattvärme, sätesvärme och den lilla ström som bensinvärmare + fläkt förbrukar - finns inget elelement om du har bensinvärmare, tyvärr..
av Wsemme
#1484202
Några fler reflektioner kring nya drivlinan nu när det gått någon vecka till? :-)
av SundanceKid
#1484207
Zanders skrev:Nja, den levererar ut ström för rattvärme, sätesvärme och den lilla ström som bensinvärmare + fläkt förbrukar - finns inget elelement om du har bensinvärmare, tyvärr..
Men jag tycker att 1000w är mycket som laddaren ger när jag värmer. Ska kolla lite mer noggrant nån dag. Varm är bilen iallafall oavsett om den är inkopplad eller inte.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av Lockis
#1484271
SundanceKid skrev:
Zanders skrev:Nja, den levererar ut ström för rattvärme, sätesvärme och den lilla ström som bensinvärmare + fläkt förbrukar - finns inget elelement om du har bensinvärmare, tyvärr..
Men jag tycker att 1000w är mycket som laddaren ger när jag värmer. Ska kolla lite mer noggrant nån dag. Varm är bilen iallafall oavsett om den är inkopplad eller inte.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk
El värmaren är helt ny i Volvo from MY23? Eller var den med My22 Late också?

Oavsett, i din bil från 2020, har du ingen elvärmare i kupen. Om du inte installerat en separat kupe värmare. Om du inte gjort detta så är den elen till för att värma upp stolar, ratt, fläkt osv. Men du har en bränslevärmare som alstrar värme för att värma motor och kupé.
av SundanceKid
#1484285
Lockis skrev:
SundanceKid skrev:
Zanders skrev:Nja, den levererar ut ström för rattvärme, sätesvärme och den lilla ström som bensinvärmare + fläkt förbrukar - finns inget elelement om du har bensinvärmare, tyvärr..
Men jag tycker att 1000w är mycket som laddaren ger när jag värmer. Ska kolla lite mer noggrant nån dag. Varm är bilen iallafall oavsett om den är inkopplad eller inte.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk
El värmaren är helt ny i Volvo from MY23? Eller var den med My22 Late också?

Oavsett, i din bil från 2020, har du ingen elvärmare i kupen. Om du inte installerat en separat kupe värmare. Om du inte gjort detta så är den elen till för att värma upp stolar, ratt, fläkt osv. Men du har en bränslevärmare som alstrar värme för att värma motor och kupé.
Att jag har bränslevärmare det vet jag för det är det som jag vill ha och har haft i alla bilar och kommer ha i nya Xc90 t8 r-design Pro edition som kommer i april då värmepump utgick som tur va. Men jag får kolla vad som drar ström vid värmning då jag inte kör varken rattvärme eller stolsvärme.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk

  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 55

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]