Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
#1514911
Som jag tolkar det är det bensinmotor och växellåda som påverkar körupplevelse med optimering.
https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2023
av morfarginko
#1514918
SundanceKid skrev:Det är väldigt synd att inte V90 CC finns med T8. Hade lätt köpt en sån.
Håller med :(
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1514975
Hanzon skrev:Som jag tolkar det är det bensinmotor och växellåda som påverkar körupplevelse med optimering.
https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2023
Men tror du växellådans uppdatering fungerar även i Hybrid- och Pure-läge, eller bara i något nytt "Polestar Engineered"-läge? Grejen är att jag nästan enbart använder elmotorn. Har jag någon nytta av Polestaruppgradering då? :) Ska kanske fråga Polestar direkt.
av Camelen
#1514980
volvoamatören skrev: sön 09 okt 2022, 19:31
Hanzon skrev:Som jag tolkar det är det bensinmotor och växellåda som påverkar körupplevelse med optimering.
https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2023
Men tror du växellådans uppdatering fungerar även i Hybrid- och Pure-läge, eller bara i något nytt "Polestar Engineered"-läge? Grejen är att jag nästan enbart använder elmotorn. Har jag någon nytta av Polestaruppgradering då? :) Ska kanske fråga Polestar direkt.
Nej du har ingen alls nytta om du mest kör i pure läge. Knappt i övrigt heller. Mer känslan och emblemet :-)
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1515017
Camelen skrev:
volvoamatören skrev: sön 09 okt 2022, 19:31
Hanzon skrev:Som jag tolkar det är det bensinmotor och växellåda som påverkar körupplevelse med optimering.
https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2023
Men tror du växellådans uppdatering fungerar även i Hybrid- och Pure-läge, eller bara i något nytt "Polestar Engineered"-läge? Grejen är att jag nästan enbart använder elmotorn. Har jag någon nytta av Polestaruppgradering då? :) Ska kanske fråga Polestar direkt.
Nej du har ingen alls nytta om du mest kör i pure läge. Knappt i övrigt heller. Mer känslan och emblemet :-)
Ok, tack.
av Kingcool
#1515070
Camelen skrev:
volvoamatören skrev: sön 09 okt 2022, 19:31
Hanzon skrev:Som jag tolkar det är det bensinmotor och växellåda som påverkar körupplevelse med optimering.
https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2023
Men tror du växellådans uppdatering fungerar även i Hybrid- och Pure-läge, eller bara i något nytt "Polestar Engineered"-läge? Grejen är att jag nästan enbart använder elmotorn. Har jag någon nytta av Polestaruppgradering då? :) Ska kanske fråga Polestar direkt.
Nej du har ingen alls nytta om du mest kör i pure läge. Knappt i övrigt heller. Mer känslan och emblemet :-)
Har du optimerat din t8 MY22.5 och talar av erfarenhet av det? För på vår XC60-18 T5 så var det stor skillnad i alla körlägen efter optimering med Polestar.
av Lockis
#1515075
Kingcool skrev: mån 10 okt 2022, 20:57
Camelen skrev:
volvoamatören skrev: sön 09 okt 2022, 19:31
Men tror du växellådans uppdatering fungerar även i Hybrid- och Pure-läge, eller bara i något nytt "Polestar Engineered"-läge? Grejen är att jag nästan enbart använder elmotorn. Har jag någon nytta av Polestaruppgradering då? :) Ska kanske fråga Polestar direkt.
Nej du har ingen alls nytta om du mest kör i pure läge. Knappt i övrigt heller. Mer känslan och emblemet :-)
Har du optimerat din t8 MY22.5 och talar av erfarenhet av det? För på vår XC60-18 T5 så var det stor skillnad i alla körlägen efter optimering med Polestar.
T8 Pure läge är enbart elmotor. Polestar optimering påverkar väl inte denna? Så på andra körlägen hade man märkt skillnad. Men inte Pure.
av Camelen
#1515083
Kingcool skrev: mån 10 okt 2022, 20:57
Camelen skrev:
volvoamatören skrev: sön 09 okt 2022, 19:31
Men tror du växellådans uppdatering fungerar även i Hybrid- och Pure-läge, eller bara i något nytt "Polestar Engineered"-läge? Grejen är att jag nästan enbart använder elmotorn. Har jag någon nytta av Polestaruppgradering då? :) Ska kanske fråga Polestar direkt.
Nej du har ingen alls nytta om du mest kör i pure läge. Knappt i övrigt heller. Mer känslan och emblemet :-)
Har du optimerat din t8 MY22.5 och talar av erfarenhet av det? För på vår XC60-18 T5 så var det stor skillnad i alla körlägen efter optimering med Polestar.
Nej jag har inte optimerat min XC90T8 MY23, men du kan inte jämföra en T5-18 med en T8MY22,5-23, då du i en T5 får helt andra kurvor när det gäller både hk och framförallt vridmoment samt lite snabbare gasrespons. När det gäller T8MY22,5-23 så är det enbart responsen mellan gasen i förhållande till bensinmotorn samt att den i Powerläge håller längre på respektive växel, du har inget ökat hk eller vridmoment. I Hybrid så ska den fortfarande starta motorn och det tar samma tid oavsett Polestar eller inte. Du har ingen ökad effekt eller ökat vridmoment. Därav skrev jag som jag skrev som svar på frågan. Sedan är det ju givetvis upp till var och en att göra sin prioritering. Men som sagt om man mest kör i Pure läge så tillför en Polestar optimering inget.
av Kingcool
#1515175
Camelen skrev: mån 10 okt 2022, 22:09
Kingcool skrev: mån 10 okt 2022, 20:57
Camelen skrev:
Nej du har ingen alls nytta om du mest kör i pure läge. Knappt i övrigt heller. Mer känslan och emblemet :-)
Har du optimerat din t8 MY22.5 och talar av erfarenhet av det? För på vår XC60-18 T5 så var det stor skillnad i alla körlägen efter optimering med Polestar.
Nej jag har inte optimerat min XC90T8 MY23, men du kan inte jämföra en T5-18 med en T8MY22,5-23, då du i en T5 får helt andra kurvor när det gäller både hk och framförallt vridmoment samt lite snabbare gasrespons. När det gäller T8MY22,5-23 så är det enbart responsen mellan gasen i förhållande till bensinmotorn samt att den i Powerläge håller längre på respektive växel, du har inget ökat hk eller vridmoment. I Hybrid så ska den fortfarande starta motorn och det tar samma tid oavsett Polestar eller inte. Du har ingen ökad effekt eller ökat vridmoment. Därav skrev jag som jag skrev som svar på frågan. Sedan är det ju givetvis upp till var och en att göra sin prioritering. Men som sagt om man mest kör i Pure läge så tillför en Polestar optimering inget.
Har själv funderat på att optimera vår, därav att jag frågade :)
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1518192
Batteristatusen i min MY22 är lite ostadig. Batteriet kan vara nere på 12 % (ser det i t ex appen). Så börjar jag ladda och direkt går batteristatusen upp till 100 %, fast den egentligen är kvar på 12 % (den har ju inte laddat något ännu). Efter lite mer laddning kan den gå ner till verklig status igen. Detta orsakar lite problem för mig då jag har en hemautomation som sätter på laddboxen när batteriet är under 100 % (och elpriset är billigt). Det som händer är att laddboxen direkt stängs av eftersom automationen tror att bilen är på 100 %, fast den inte är det.

Har någon annan upplevt liknande instabilitet med batteristatusen?
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 55
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]