Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
#1481189
Fisch skrev: fre 31 dec 2021, 08:33 Räckvidden är ca 50 km vid min blandade körning hittills. Skulle gissa att det hittills varit 60 % landsväg, 30 % stad och 10 % motorväg. Förbrukning blir då ca 3 kWh/mil.

Idag blir det en längre enkel resa på 14 mil landsväg.
Ok tack, kul och veta förbrukning på 14 mil turen sen :-)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1481219
Såhär blev det. Mestadels landsväg med inslag av stads- och motorvägskörning. Batteriet var fulladdat vid avfärd, körläge hybrid och skyltad hastighet. Navigatorn var inställd med destinationen vilket medförde att batteriet portionerades ut över hela sträckan. När vi var framme så visade batteriindikatorn ”- -”.
Bilagor
DA5605D0-D18E-419E-B5CC-8BA7F95CE197.jpeg
DA5605D0-D18E-419E-B5CC-8BA7F95CE197.jpeg (358.89 KiB) Visad 387 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1481228
Helt OK bränsleförbrukning tycker jag. Vad tycker du Fisch? När du kör bara på bensinmotorn utan stöd av batteriet blir det förstås högre förbrukning. Men på lite längre resor är ju Hybridläge och ställa in i kartan destinationen (eller delmål med slutmål) en rätt bra metod att få ned bränsleförbrukningen lite grann med hjälp av hybridbatteriet.
/Bo
av SundanceKid
#1481235
Elförbrukning 14. Är inte batteriet större?
Min nuvarande v90 T8 R-design 2020 blir bättre och bättre räckvidd hela tiden nu har bilen gått typ 1000mil och räcker iallafall strax över 5 mil. Jag hoppas på mer utav nya Xc90 som är beställd. Sen är det väl negativt med däck som är 275 breda både sommar och vinter. Hade man haft så breda på v90in så hade nog räckvidden minskat till samma som xc90


Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fisch
#1481237
Allt under 1 l/mil tycker jag är bra. Hade ju inte beställt en bil med förbränningsmotor om jag inte tänkte använda den :-)

Volvo anger att batteriet är på 18,8 kWh. Vid laddning inatt gick det i 17,9 kWh. Misstänker dock att förvärmningen kanske tog lite energi innan avfärd. Sen tror jag att däcken gör sitt också. 275 breda däck med nya grova dubbfria är kanske tungrullad.
av SundanceKid
#1481247
Förvärmningen måste tagit 4kwh eller liknande för det saknas en del.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fisch
#1481250
Kabeln var i. Sen skulle både barn och packning lastas i. Slutar bilen ladda om bilen låses upp? Körde på med värmen i all fall för bilen vill man ju ha varm och inte kall. Någon km hit eller dit bekommer mig inte.
av SundanceKid
#1481262
Nej några km hit och dit spelar ingen roll men det är ändå intressant om man ser att det saknas 4kwh!
Det kan vara så att laddaren inte ger ström på alla tider. Jag vet att i Easee kan man välja om den ska ge ström alla tider t.ex till motorvärmare.
Jag vill ändå ha max antal kwh för körning och en varm bil på vintern och en kall på sommaren.


Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fisch
#1481279
Du tänker så. Enligt indikatorn i bilen så var batteriet slut vid ankomst. Enligt appen så ska det ju finnas kvar mer i batteriet. Undrar om kan det ska vara så.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 55

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]