Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kingcool
#1498456
goranbtkemi skrev: lör 07 maj 2022, 15:34 Vår är en xc90 T8, så kanske beror på modellen?
När vi hämtade ut vår XC90 T8 för 2v sen så sa säljaren inget om att det inte skulle vara bränslevärmare i vår. Kan man kolla det på något sätt?
Användarvisningsbild
av Falken92
#1498458
Kingcool skrev: lör 07 maj 2022, 18:28
goranbtkemi skrev: lör 07 maj 2022, 15:34 Vår är en xc90 T8, så kanske beror på modellen?
När vi hämtade ut vår XC90 T8 för 2v sen så sa säljaren inget om att det inte skulle vara bränslevärmare i vår. Kan man kolla det på något sätt?
Mest troligt har du bensinvärmare.
Jag har inte koll på var den sitter, så istället för att leta efter avgasrör eller värmaren själv så kan du ju förkonditionera bilen i 30 minuter. Börjar det susa och lukta avgaser efter någon minut då har du bensinvärmare. 👍(Detta förutsätter att bilen inte redan är varm och utetempen inte är för hög.)
Användarvisningsbild
av Zanders
#1498459
Svinglad att jag fick elektrisk värmare istället för bensindriven i min V60.. Tills den la av dagen efter jag hämtade ut bilen..
av SundanceKid
#1498461
Jag fick bensinvärmare i min nya XC90 T8 R-design Pro edition. Lustigt att jag fick det. Efterfrågade det vid beställning, istället för elvärmare eller om man kunde få bägge men det gick inte. Men så ringde säljaren och sa att det blir bensinvärmare på bilen runt nyår. Jag blev överlycklig.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1498481
bem skrev: lör 07 maj 2022, 08:49
volvoamatören skrev: lör 07 maj 2022, 00:25 Jag har en bensinvärmare i bilen p g a komponentbristen, trots att jag har en 2022 Late. Trodde den värmaren bara gick igång när jag förklimatiserar via appen. Är det inte så? Är den alltid igång och drar bensin till värmen i bilen när jag kör - även på batteri?
Bensinvärmaren går igång under körning vid behov för att värma kupén. När motorn väl blir varm skall värmekällan bli motorn istället för bensinvärmaren. Det går att ställa in i centerdisplayens inställningar att bensinvärmaren aldrig skall få starta under körning, det ligger på klimatsymbolen (den lilla fläktsymbolen i nederkant av skärmen), välj Huvudklimat, bläddra till sidan 3 av 3, längst ner finns en rad Tillskottsvärmare som man kan aktivera (blå) eller inaktivera, aktiv så kan tillskottsvarmaren (bensinvärmaren) starta vid behov automatiskt under färd. Finns motsvarande inställning för fliken Parkering om man vill ställa in saker där också.
I Sensus ligger denna inställning under Inställningar->Klimat. Nu har jag kryssat ur den. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1498482
SundanceKid skrev: lör 07 maj 2022, 19:27 Jag fick bensinvärmare i min nya XC90 T8 R-design Pro edition. Lustigt att jag fick det. Efterfrågade det vid beställning, istället för elvärmare eller om man kunde få bägge men det gick inte. Men så ringde säljaren och sa att det blir bensinvärmare på bilen runt nyår. Jag blev överlycklig.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Varför vill du ha bensinvärmare istället för elvärmare?
Användarvisningsbild
av Fisch
#1498508
Förstår inte heller varför bensinvärmaren ska vara så premium. Har haft dieselvärmare på flera tidigare bilar under 15 års tid och det har förvisso fungerat bra, endast några enstaka gånger har jag kört slut på batteriet.

Nu när batteriet är så pass mycket större så kan man gott och väl teckna in några enstaka kilometer vintertid. Det är drivlinan som står för den absoluta majoriteten av förbrukning, och därmed hur bilen körs och används av föraren. Om batteriet är kallt och inte föruppvärmt så drar det mer energi att värma batteriet under färd än att köra den lilla luftvärmaren för att värma kupén.

När jag beställde bilen så var bensinvärmaren inget som jag kryssade i. Nu hade jag turen att få bilen levererad i december och då var det inte komponentbrist på delar till elvärmaren.

Hur som helst, helt underbar bil oavsett.
av SundanceKid
#1498521
volvoamatören skrev: lör 07 maj 2022, 22:23
SundanceKid skrev: lör 07 maj 2022, 19:27 Jag fick bensinvärmare i min nya XC90 T8 R-design Pro edition. Lustigt att jag fick det. Efterfrågade det vid beställning, istället för elvärmare eller om man kunde få bägge men det gick inte. Men så ringde säljaren och sa att det blir bensinvärmare på bilen runt nyår. Jag blev överlycklig.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Varför vill du ha bensinvärmare istället för elvärmare?
Jag vill ha bränslevärmaren för att kunna värma bilen på vintern oavsett laddning på hybridbatteriet.
Är många veckor i fjällvärlden utan möjlighet att alltid ladda bilen, då funkar bränslevärmare bäst har jag märkt.
av Trawally
#1498709
Acceleration V90 T8 klockar in på 4,3sek.


Kan det verkligen stämma? Någon som gjort några tester själv?
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 55

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]