Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerrDödén
#1498813
HerrDödén skrev: ons 16 feb 2022, 22:37 Kanske inte de goaste nyheterna men 9 dagar efter att bilen hämtades ut var det dags för en konstpaus. Tydligen ett känt fel med mjukvaran som gjorde att den packade ihop. De la in en temporär fix nu, vecka 8 kommer en permanent åtgärd rullas ut. Vet inte om det sker OTA eller ej.


2022-02-12 13.37.50.jpg
Idag hände det igen, denna gång under drift.

"
12 V Batteri
Laddningsfel
Stanna snarast
"

Ovan följdes av en skur meddelanden om reducerad prestanda. Bilen är nu bärgad och på väg till verkstad.
av HerrDödén
#1498818
Börjar bli en bekant utsikt :angelo:

image0000001.JPG
image0000001.JPG (495.39 KiB) Visad 742 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1498821
Usch så tråkigt med din bil, HerrDödén
Din bil är på väg mot BilDödén...?
Du måtte ha fått ett måndagsexemplar?
Har du tålamod att fortsätta med bilen efter "reparation"( vad det nu innebär)?
Blir det hyrbil ett tag nu då?
Att inte kunna lita på en ny bil är hemskt.
Håller tummarna Volvo får ordning på din bil snart.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av HerrDödén
#1498873
Tror att det även denna gång är rent mjukvarubaserat och att en återställning samt ev. uppdatering löser problemet. Sen får vi se om det blir en tredje vända längre fram. Tålamod finns en stund till, knepigt att byta bil i dessa tider med långa leveranstider etc. och nog borde den klara mer än drygt 300 mil innan man känner behov av att kasta in handduken :angelo:

Har andra bilar att köra så någon hyrbil blir det inte. Stämmer teorin kring mjukvaruproblem så är bilen säkert hemma igen om ett par dagar. Tiden får utvisa :-)
av SundanceKid
#1499002
HerrDödén skrev:Tror att det även denna gång är rent mjukvarubaserat och att en återställning samt ev. uppdatering löser problemet. Sen får vi se om det blir en tredje vända längre fram. Tålamod finns en stund till, knepigt att byta bil i dessa tider med långa leveranstider etc. och nog borde den klara mer än drygt 300 mil innan man känner behov av att kasta in handduken :angelo:

Har andra bilar att köra så någon hyrbil blir det inte. Stämmer teorin kring mjukvaruproblem så är bilen säkert hemma igen om ett par dagar. Tiden får utvisa :-)
Tråkigt. Har du hört något om bilen?
Vad va felet isåfall.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av HerrDödén
#1499086
Bilen hemma igen, det var ett relä som packat ihop. Ingen närmare förklaring.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1499194
Tycker jag märker att Adaptive Cruise Control har blivit mer "försiktig" i min T8 Recharge MY2022 Late än den var i min T6 MY2017. I min nya T8:a gasar bilen inte upp och lägger sig så nära bilen framför, även när jag har den inställd på bara 1 streck, så att säga. På min T6:a lade sig bilen nästan i baken på bilen framför vid 1 streck. Nu uppför sig T8:an på 1 streck som 3 streck på T6:an, om ni förstår hur jag menar. :)

Detta kanske har ändrats på tidigare versioner också (fast senare än 2017)? Eller är det något konstigt med min bil?
av SundanceKid
#1499203
Ja den är mycket försiktigare och bättre. Men om du uppdaterar din bil med jämna mellanrum så får du den senaste.
Jag brukar åka in till min PT och fråga om programvara nån gång per halvår.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av goranbtkemi
#1499454
SundanceKid skrev: lör 14 maj 2022, 19:39 Ja den är mycket försiktigare och bättre. Men om du uppdaterar din bil med jämna mellanrum så får du den senaste.
Jag brukar åka in till min PT och fråga om programvara nån gång per halvår.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Haha, tänkte först ”varför kör han till sin personliga tränare?” Sen kopplade jag personliga tekniker ;-)
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 55
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]