Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1518481
Ja batteristatusen kan som du skriver visa 100% fast den inte är det efter en stund. Vid minsta fel hade ja övergått till schemalagd laddning eller manuellt om det inte vill sig.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1520200
Så skönt att ha en XC90. En kompis hade någon japansk SUV, av något slag, och kom inte härifrån i snön. Den bara slirade och kom inte uppför backen, så jag och två andra fick skjuta på som galningar för att få loss bilen.

När jag sedan körde tre vänner till tåget i min XC90 bara plöjde den på som en traktor, genom två-tre decimeter snö. Inga problem alls, behövde inte ens slå på fyrhjulsdriften.

#lovemyxc90
av SundanceKid
#1520234
Ja Xc90 är grym i snö. Bra höjd så man slipper ploga. Bra att kunna höja bilen ytterligare om det behövs.
Har en uppförsbacke till mitt garage där jag inte kommit upp med t.ex T5 FWD men detta löser T8:an med bravur nu när det är snö och halt och trots 275 breda vinterhjul.
av SundanceKid
#1520235
Är det nån som har T8 455hk och har beställt EX90 än?
Vad har ni fått för datum för leverans?
av Lockis
#1520238
SundanceKid skrev:Är det nån som har T8 455hk och har beställt EX90 än?
Vad har ni fått för datum för leverans?
Måste han ha en T8 455hk för att ha beställt en EX90? HAHAHA... Nej jag har inte beställt. Tror inte du får något leveransdatum ännu då det är 16-18 månaders leveranstid. Volvo brukar inte planera för mer än 1 generation. Nyligen verkar man ha levererat preliminära leveransdatum för 2023 LATE modellerna. Tror inte EX90 kommer förens tidigast 2025 Early (mitten på 2024).
av perhall
#1520244
volvoamatören skrev:Så skönt att ha en XC90. En kompis hade någon japansk SUV, av något slag, och kom inte härifrån i snön. Den bara slirade och kom inte uppför backen, så jag och två andra fick skjuta på som galningar för att få loss bilen.

När jag sedan körde tre vänner till tåget i min XC90 bara plöjde den på som en traktor, genom två-tre decimeter snö. Inga problem alls, behövde inte ens slå på fyrhjulsdriften.

#lovemyxc90
Hmmm... hur vet du att fyrhjulsdriften inte slogs på? Skulle säga att elmotorn bak enbart inte klarar så jättemycket... beror såklart på vilka däck man har.

AWD i T8 funkar utmärkt - men är inte i klass med en riktig Audi quattro, Subaru eller Range Rover med mekanisk sammankoppling av hjulaxlarna
av Lockis
#1520247
perhall skrev:
volvoamatören skrev:Så skönt att ha en XC90. En kompis hade någon japansk SUV, av något slag, och kom inte härifrån i snön. Den bara slirade och kom inte uppför backen, så jag och två andra fick skjuta på som galningar för att få loss bilen.

När jag sedan körde tre vänner till tåget i min XC90 bara plöjde den på som en traktor, genom två-tre decimeter snö. Inga problem alls, behövde inte ens slå på fyrhjulsdriften.

#lovemyxc90
Hmmm... hur vet du att fyrhjulsdriften inte slogs på? Skulle säga att elmotorn bak enbart inte klarar så jättemycket... beror såklart på vilka däck man har.

AWD i T8 funkar utmärkt - men är inte i klass med en riktig Audi quattro, Subaru eller Range Rover med mekanisk sammankoppling av hjulaxlarna
Svaret finns väl i hans namn kanske? "amatören"? Skämt å sido, det är svårt att veta om AWD kickar in om man inte kör på Pure läget eller liknande. Då märker man ju ganska lätt om bensinmotorn går in. Så det kanske kördes på Pure?
av perhall
#1520253
Jag har kört mycket T6 och T8 laddhybrid och inte ens med nya drivlinan tar man sig fram särskilt bra på bara elmotorn när det är mycket snö...
Men även i Pure-läget går ju bensinmotorn igång vid behov...
Har hört flera som berättat hur långt de kommer på el men de har inte noterat att bensinmotorn gått igång - 2,6 l/100 km som i ett fall efter nollställning visar ju att den bränt en del bensin, vilket kan förklara varför man kommer 69 km på vintern...
av Lockis
#1520254
perhall skrev:Jag har kört mycket T6 och T8 laddhybrid och inte ens med nya drivlinan tar man sig fram särskilt bra när det är mycket snö...
Men även i Pure-läget går ju bensinmotorn igång vid behov...
Har hört flera som berättat hur långt de kommer på el men de har inte noterat att bensinmotorn gått igång - 2,6 l/100 km som i ett fall efter nollställning visar ju att den bränt en del bensin, vilket kan förklara varför man kommer 69 km på vintern...
Nu bränner väl alla bilar utom V60 bensin under kyla då dem fortfarande har bränslevärmare? Gällande AWD och hybrid så är jag benägen att säga emot. Tyckte den fungerade ypperligt förra vintern när vi hade 50cm snö i norra skåne.
Klart att en riktig awd funkar bättre, men denna hybrida awdn är jag mer än nöjd med. Samtidigt så är mitt primära mål att kunna stanna, så jag nyttjar inte hela hastighetsmätaren vid vinterväglag ;-) Väldigt noga med att anpassa min körning efter hur vädret är.
av perhall
#1520256
Lockis skrev:
perhall skrev:Jag har kört mycket T6 och T8 laddhybrid och inte ens med nya drivlinan tar man sig fram särskilt bra när det är mycket snö...
Men även i Pure-läget går ju bensinmotorn igång vid behov...
Har hört flera som berättat hur långt de kommer på el men de har inte noterat att bensinmotorn gått igång - 2,6 l/100 km som i ett fall efter nollställning visar ju att den bränt en del bensin, vilket kan förklara varför man kommer 69 km på vintern...
Nu bränner väl alla bilar utom V60 bensin under kyla då dem fortfarande har bränslevärmare? Gällande AWD och hybrid så är jag benägen att säga emot. Tyckte den fungerade ypperligt förra vintern när vi hade 50cm snö i norra skåne.
Klart att en riktig awd funkar bättre, men denna hybrida awdn är jag mer än nöjd med. Samtidigt så är mitt primära mål att kunna stanna, så jag nyttjar inte hela hastighetsmätaren vid vinterväglag ;-) Väldigt noga med att anpassa min körning efter hur vädret är.
Jag menar på ren el - ändrade när jag lagt upp... som helhet fungerar den utmärkt, jag håller med, och skrev det ovan också. Även om en Audi riktig quattro är ännu bättre, men det spelar sällan någon praktisk roll.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]