Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1512195
Alla bilar idag har så sofistikerad antispinn och antisladd så man aldrig får hjulspinn. Jag kör själv en bakhjulsdriven bil med 300+ hästar. Jag kan köra full gas i en kurva i snö och den kommer anpassa gasen så att bilen åker fint genom kurvan. Det är inte som för 20 år sedan när det var av-på-av-på med gasen när antispinn gick in. Sedan händer det väl att man slår av antispinn och leker Volvo 740 ibalnd på vintern
av Lockis
#1512219
Zanders skrev: tor 15 sep 2022, 12:11
Lockis skrev:
Zanders skrev:
Men har du provat full gas i en kurva i snö????
Vem fan kör full gas i en kurva med snö? Oavsett vilken bil man har så känns detta rent spontant som en dålig idé...
2fast4u :)))
:laugh: :laugh:
av perhall
#1512265
En riktig quattro är oerhört mycket bättre än systemet i t ex en T8, utan tvekan, man kan som någon skrev här testa att köra uppför en brant backe med snö och gasa hårt - stor skillnad. Man skulle ta sig upp för betydligt fler skidbackar med en A6 full quattro (det finns snik-quattro också som är lite sämre) än med en T8.

Men dels så spelar det nog för de flesta mindre roll, och tur är väl det.

Dels så har det blivit bättre med nya drivlinan som har starkare elmotor fram och bättre samspel mellan el- och bensinmotor.
Användarvisningsbild
av sewen
#1512268
Och det är väl just pga detta som volvo inte har några hybrider i cross country-utförande utan där har valt fosilmotorer till förmån av bättre awd. Man är alltså medveten om "problemet".
av perhall
#1512328
AWD i CC är varken bättre eller sämre... menar du att en V90CC har bättre AWD än en vanlig V90? Nej, så är det inte
Användarvisningsbild
av sewen
#1512401
perhall skrev:AWD i CC är varken bättre eller sämre... menar du att en V90CC har bättre AWD än en vanlig V90? Nej, så är det inte
Jo så är det. Jag menar att en V90CC har betydligt bättre awd än en V90 med T8. Och det är därför V90CC inte erbjuds som laddhybrid. Man vill inte från Volvos sida sunka ned ett så pass starkt varumärke som Cross Country med det sunkiga awd-systemet som erbjuds i laddhybriderna.
Tråden handlar om T8-motorerna som inte har en traditionell awd med vinkelväxel utan istället en liten elmotor på bakre axeln. Är du av en annan uppfattning?
Användarvisningsbild
av Fisch
#1512425
Jag kan intyga att fyrhjulsdriften på en XC90 T8 är tillräckligt bra. För några år sedan på forumet var det praktiskt taget en skymf att äga en Volvo med Haldex 5, som ju då var det sämsta någonsin.
av perhall
#1512549
sewen skrev:
perhall skrev:AWD i CC är varken bättre eller sämre... menar du att en V90CC har bättre AWD än en vanlig V90? Nej, så är det inte
Jo så är det. Jag menar att en V90CC har betydligt bättre awd än en V90 med T8. Och det är därför V90CC inte erbjuds som laddhybrid. Man vill inte från Volvos sida sunka ned ett så pass starkt varumärke som Cross Country med det sunkiga awd-systemet som erbjuds i laddhybriderna.
Tråden handlar om T8-motorerna som inte har en traditionell awd med vinkelväxel utan istället en liten elmotor på bakre axeln. Är du av en annan uppfattning?
Nu fattar jag, ja, jag har hört andra förklaringar men kan absolut hålla med om att det är rimligt. Så länge de inte säljer tvåhjulsdrivna CC...
Användarvisningsbild
av volvoamatören
#1514910
Är Polestaroptimering av dessa bilar enbart för bensinmotorn eller blir körupplevelsen bättre också på elmotorn?
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 55

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]