Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1483337
SundanceKid skrev: ons 12 jan 2022, 16:49 Klart att den har park assist.
Jag väntar på precis en sån bil också. Idag ringde säljaren och berättade att värmepumpen utgår och jag får en bensinvärmare istället och det är jag inte ledsen för.
Är du nöjd med färgvalet på din grå XC90?
Bensinvärmaren: om man bortser från miljöaspekten med bensinvärmaren så på min V90 T6 Recharge 2022 funkar bensinvärmaren utomordentligt bra. Jag har använt den mycket i vinter, och är mycket nöjd med hur den har fungerat hittills.
Det är inte bara nackdelar med en bensinvärmare, och bara fördelar med eldriven värmare via hybridbatteriet.
Du sparar på elen i hybridbatteriet till körning. Visst du får en pryl till i bilen som skulle kunna krångla, bensinvärmaren. Men jag har haft bränslevärmare i Volvobilar sen dec 2013 och inte en enda gång har de krånglat för mig. Visst, Volvo On Call appen (som den hette förr) kunde strula ibland men det var ju inte bränslevärmarens fel.
Är du säker din bil skulle ha fått värmepump? Jag tror bara Volvos rena elbilar kan utrustas med det, inte laddhybrider. Laddhybriderna har ett enklare eldrivet klimatsystem (de som får det) för värme/kyla .
Du kan läsa på Volvo Cars hemsida om du bygger en ren elbil resp. en laddhybrid på beskrivningen för en utrustningsnivå under rubriken Klimat vad det är för skillnad mellan värmepump (ren elbil) och icke värmepump (laddhybrid, de som får det).
Jag skulle haft eldriven värme/kyla i min bil men på min 2022 early gick det beställa bränslevärmare och det ville jag ha och då utgick eldriven värme/kyla på min V90 om man beställde en bensinvärmare. Men jag fick betala 3900 kr för att få bensinvärmaren.
På 2022 late gick det inte längre beställa bränsledriven värmare och går inte på MY2023 heller (utom XC60 och XC90 som den gör comeback på på grund av chipbristen).

/Bo
av SundanceKid
#1483345
Jag har haft bränslevärmare på alla mina v90. Senaste på T8:an, funkar alltid. När jag beställde min xc90 T8 PRO i typ oktober så ingick värmepump i paketet. Bränslevärmare kunde jag inte få, jag frågade extra om det då jag hellre hade haft det. Sen såg jag nu när my23 släpptes så hade den bensinvärmare igen och idag kom samtalet ifrån säljaren.
Vill ju inte att nån värmare tar av batteriet.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av Volvoeller
#1483369
Jag är inte så säker på att det är park assist, står ju ingenstans om detinte o rdetbekräftelsen heller. Inte heller på my23 om man prövar att konfigurera.
När beställde du din? Jag beställde typ första veckan i oktober och jag har inte fått något samtal. Minns bara när jag beställde att bränslevärmaren va borta som tillval och det ingick en elektrisk istället...vill såklart ha bränslevarianten
av SundanceKid
#1483372
Min är beställd i slutet oktober.
Ser inget om park assistans någonstans.
Jag har haft det i alla mina v90 men aldrig provat funktionen. Vad gör den och hur gör man? När är den som bäst.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av Xanthopteryx
#1483375
Parallellparkering när det är trångt har jag kört ett par gånger. Jag hade aldrig försökt själv för det var Jävligt tight, men bilen fixade det!
Användarvisningsbild
av bem
#1483392
SundanceKid skrev: ons 12 jan 2022, 19:19 Min är beställd i slutet oktober.
Ser inget om park assistans någonstans.
Jag har haft det i alla mina v90 men aldrig provat funktionen. Vad gör den och hur gör man? När är den som bäst.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Står här vad den gör:

https://www.volvocars.com/se/support/to ... sist-pilot

Själv skulle jag nog inte skaffa nåt sånt, parkera bilen med hjälp av mina egna ögon har hittills gått bra sen 1979 när jag tog körkort.
/Bo
av SundanceKid
#1483404
bem skrev:
SundanceKid skrev: ons 12 jan 2022, 19:19 Min är beställd i slutet oktober.
Ser inget om park assistans någonstans.
Jag har haft det i alla mina v90 men aldrig provat funktionen. Vad gör den och hur gör man? När är den som bäst.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Står här vad den gör:

https://www.volvocars.com/se/support/to ... sist-pilot

Själv skulle jag nog inte skaffa nåt sånt, parkera bilen med hjälp av mina egna ögon har hittills gått bra sen 1979 när jag tog körkort.
/Bo
Får väl testa nån dag. Känns som en sån där onödig funktion man har i bilen.

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av Kingcool
#1483564
Läste testet på drivlinan här:
https://www.motortrend.com/reviews/2022 ... ve-review/
Men fastnade för detta stycket.
(We were annoyed to discover that once you trigger the gasoline engine, the XC60 T8 switches to Hybrid mode, and the only way to get back to Pure mode is to swipe through menus on the screen—there's no stand-alone drive mode switch. We voiced our frustration to a Volvo engineer, who told us the team is aware of the oversight and working on a solution.)
Menar dom att de jobbar på en lösning som skall ersätta drive mode hjulet? Eller jag missförstår?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1483569
Tror snarare att det är någon form av bugg som gör att den hoppar över till hybrid från pure om du trampar för hårt på gasen och triggar bensinmotorn, det är nog det de vill fixa - att den inte byter från pure till hybrid bara för att man råkar kicka igång bensinmotorn.
av Volvoeller
#1483574
Eller ett smidigare sätt att navigera till väljaren för körläge. Ratten va ju genial, va f*an tog dom bort den för?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 55

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]