Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1476714
AndS skrev: ons 01 dec 2021, 18:19 Äh, man använder väl de funktioner som finns. Köper man en bil i V90-klassen och räknar enstaka cl, ja vi är ju olika.
Om det luktar diesel är nog att du använder den för sällan, skämtar inte, hare kört i nuvarande bil i 9000 mil och snart 5 år med en CC och inte luktar det diesel i bilen när tillskottet går igång. :-D
Luktar det diesel i bilen under färd så är det något problem med din värmare, avgaserna går ut i hjulhuset och kan aldrig leta sig in i bilen. Så då har du läckage som letar sig in.
av William85
#1476786
På äldre modeller fungerar manuella värmningen utan att påverka fläkten vid drift, man får dock inte glömma att stänga den annars gör den full cykel på 50 min.

Jag kör utan tillsatsvärme i min XC70 då vi har mycket körningar under 5 min, för att undvika att värmaren startar och stoppar flera gånger i följd. Däremot är bilen alltid rejält förvärmd med en lång värmarcykel före start och då klarar bilen hålla värmen utan tillsats åtminstone ner till -20-25 så det är sällan manuellt tillskott behövs på denna iaf (nyare bilarna kanske är lite effektivare motorer med mindre spillvärme)
Användarvisningsbild
av falcon
#1476821
Värmaren går att slå på ifrån centerdisplyen, men vi funkar olika hur vi använder värmaren. Det jag undrade var om fläkten slår av för er andra när ni startar värmaren manuellt?.
Om jag startar värmaren via VOC så slår den av värmaren när jag startar bilen, det är lite irriterande
av III
#1476848
Jag kan kolla hur min beter sig när jag kör och slår på värmare, aldrig testat.
Också märkt att den stängs av vid start av motor. Inte bestämt mig om jag gillar den funktionen eller inte. Får se nu när det är kallare.
av III
#1476884
Nu har jag testat. Minus 8. Körde värmare en kort stund innan start. Typ fem minuter. Startade motorn. Startade värmare via mittkonsollen. Märkte ingen skillnad på fläktens hastighet . Förvisso en V69-21 .
Senast redigerad av 1 III, redigerad totalt 0 gånger.
av beachman
#1476885
AndS skrev: ons 01 dec 2021, 18:19 Äh, man använder väl de funktioner som finns. Köper man en bil i V90-klassen och räknar enstaka cl, ja vi är ju olika.
Om det luktar diesel är nog att du använder den för sällan, skämtar inte, hare kört i nuvarande bil i 9000 mil och snart 5 år med en CC och inte luktar det diesel i bilen när tillskottet går igång. :-D
Luktar det diesel i bilen under färd så är det något problem med din värmare, avgaserna går ut i hjulhuset och kan aldrig leta sig in i bilen.
Nej inte är det fel på min bil, vi är nog bara olika känsliga för dieselloset. Jag påpekade för en kollega när jag klev ut ur hans bil med tillskottsvärmare igång att gud vad det stinker, han såg bara ut som ett stort frågetecken!?

Jag har inga som helst problem med avgaserna som går genom partikelfiltret, jag har kopplat på släpet flera gånger med motorn igång och man kan ju knappt känna av "oset" från motorns avgasrör.

Jag tror att biltillverkarna har mörkat hur smustiga parkeringsvärmarna är eftersom det inte varit reglerat tidigare, men det är ändring på det nu:
https://www.vibilagare.se/nyheter/smuts ... -utslappen

Jag har dessutom en trång carport med väggar och när hela familjen ska åka med backar jag ut bilen två meter så de lättare ska ta sig in, på den tiden hinner tillskottsvärmaren starta och fylla hela carpoten med "dieselos"

Min närmsta större stad är Umeå, trots att de vill vara med och tävla om "Årets miljöstad" så har de gång på gång uppmätt
en av Europas sämsta luftkvalité vintertid. När det är kallt ute och folk står och väntar i rödljuslängan som går genom staden med sina bränslevärmare igång så lägger sig smogen som ett lock över hela innerstaden. Då tycker åtminstone jag att det vore bra om man tillfälligt kunde avaktivera tillskottsvärmaren.
av III
#1476890
III skrev: tor 02 dec 2021, 16:07 Nu har jag testat. Minus 8. Körde värmare en kort stund innan start. Typ fem minuter. Startade motorn. Startade värmare via mittkonsollen. Märkte ingen skillnad på fläktens hastighet . Förvisso en V60-21 .
#1476891
Värmarna brukar lukta vid start men sedan är det typ nästan luktfritt tycker jag (som är känslig för lukter).

Hur vet ni att värmaren stänger av när ni startar motorn? Har ni känt vid avgasröret på värmaren? Det går ju inte att höra när motorn rullar.
Användarvisningsbild
av Ted68
#1476931
falcon skrev: tor 02 dec 2021, 10:44 Värmaren går att slå på ifrån centerdisplyen, men vi funkar olika hur vi använder värmaren. Det jag undrade var om fläkten slår av för er andra när ni startar värmaren manuellt?.
Om jag startar värmaren via VOC så slår den av värmaren när jag startar bilen, det är lite irriterande
Min V60 gör likadant, lämnade in den för jag trodde det var nåt fel och då fick jag en uppdaterad mjukvara för att se om det hjälpte men det var samma ändå. Men lånebilen jag fick låna var en V60 2019 och där fungerade det utan att fläkten slog av.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]