Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476459
Ena backspegeln vill inte fälla in sig längre.
V90 T6 Recharge 2022.
Kanske beror på det kalla vädret, runt 10 minusgrader. Har ingen aning om det är normalt vid den här temperaturen.
Skall vänta några dar och se om problemet håller i sig eller går över.
Höger backspegel som inte vill fälla in sig längre när man låser bilen. Vänster backspegel fäller in sig.
/Bo
Bilagor
62FEEC18-678C-49B3-805C-8073C30B7A90.jpeg
62FEEC18-678C-49B3-805C-8073C30B7A90.jpeg (4.34 MiB) Visad 1457 gånger
56C58CF2-4E6D-4E03-9581-1B716F1E0AD9.jpeg
56C58CF2-4E6D-4E03-9581-1B716F1E0AD9.jpeg (4.25 MiB) Visad 1457 gånger
#1476474
Mest troligt har den frusit fast. Lås upp bilen så backspegeln är i uteläge även elektroniskt. Värm eller lirka försiktigt på backspegeln. Eller vänta tills det blir varmt ute igen. Tips är att stänga av funktionen att vrida in speglarna vid låsning , så bilen inte försöker vrida in en fryst spegel, ger onödigt slitage.
#1476477
RobbanH skrev: tis 30 nov 2021, 06:46 Mest troligt har den frusit fast. Lås upp bilen så backspegeln är i uteläge även elektroniskt. Värm eller lirka försiktigt på backspegeln. Eller vänta tills det blir varmt ute igen. Tips är att stänga av funktionen att vrida in speglarna vid låsning , så bilen inte försöker vrida in en fryst spegel, ger onödigt slitage.
Tackar för tips. Jag kanske inväntar mildare väder, det skall ju bli snö som drar över spg jag på väderleksprognosen igår.
Går tyvärr inte stänga av automatiska infällningen på min Volvo (som har Google Android Automotive infotainment).
/Bo
#1476478
AndS skrev: tis 30 nov 2021, 06:55 Du har den andra tråden där vi diskuterat detta och att du inte hittar avstängningen, just detta förklarades i den tråden. ;-)
Jo jag har läst den tråden. Skall väl inte hända nåt med elmotorn osv i ett läge som detta. Det går som sagt inte stänga av automatisk infällning av backspegel på min Volvo, är jag säker på, har letat igenom alla inställningar i Centerdisplayen.
Det ser mest ut som frost på bilen men kanske lite isbildning kan vara boven.
Så här såg bilen ut igår kväll, minus 12 när jag tog bilden innan jag skulle handla. Jag undrar om inte backspegeln var infälld då. Det var när jag klev ur bilen på ICA och låste bilen som jag såg vänster backspegel inte fällde in sig.
/Bo
Bilagor
5AC4A49D-2938-46CC-B0AA-1660E94B42D2.jpeg
5AC4A49D-2938-46CC-B0AA-1660E94B42D2.jpeg (4.19 MiB) Visad 1405 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1476479
Kör en hårtork nere vid vridskarven. Det brukar vara där den fastnar. Ibland hjälper att sprutta på spolarvätska.
För mig om detta händer så brukar det sedan fungera igen. Det är främst vid dessa hopplösa övergångar mellan plus och minus med fukt och blöta som det kan uppträda.
Dock ytterst få gånger för mig per år trots det.
Om du funderar på om det är motorn som gått sönder, eller annat, så lyssna. Den låter lite när den försöker och blir sedan tyst.

Om den tinar, kör den ett par gånger manuellt in och ut (backspegelknapparna) så ökar chansen att det inte fastnar igen.
#1476509
Xanthopteryx skrev: tis 30 nov 2021, 07:33 Kör en hårtork nere vid vridskarven. Det brukar vara där den fastnar. Ibland hjälper att sprutta på spolarvätska.
För mig om detta händer så brukar det sedan fungera igen. Det är främst vid dessa hopplösa övergångar mellan plus och minus med fukt och blöta som det kan uppträda.
Dock ytterst få gånger för mig per år trots det.
Om du funderar på om det är motorn som gått sönder, eller annat, så lyssna. Den låter lite när den försöker och blir sedan tyst.

Om den tinar, kör den ett par gånger manuellt in och ut (backspegelknapparna) så ökar chansen att det inte fastnar igen.
Har provat med hårtorken runt höger backspegel i skarven i ca. 5 min och backspegeln var nog upptinad efter det. Men det händer inget med backspegeln när jag låser/låser upp bilen, backspegeln verkar "död".
Jag har beställt tid 13 dec. med min Volvomek att han skall kika på backspegeln då. Kanske är elmotorn till backspegeln som kastat in handduken, vi får väl se.
Kort filmsnutt nedan jag spela in som visar vä. och hö. backspegel. Låter ett kort "bip" om höger backspegel när jag låser dörren, så nåt försöker den kanske göra. Brrr, det var runt 15 minus när jag spela in videon, kallt om händerna...
/Bo

https://www.youtube.com/watch?v=VdbgqbYolug
Bilagor
IMG_7089.JPG
IMG_7089.JPG (3.08 MiB) Visad 1348 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]