Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Clearwater
#1476182
Hej!
Jag har nyligen bytt ut låsmekanismen till bakdörrarna på min v90 (2018) som fastnade vid minusgrader. När jag väl lyckades öppna dörren går den inte att stänga. Volvo cars hänvisade mig till närmaste bilverkstad, och det var länge en tvist om vem som skulle betala för kalaset.

Jag stod på mig och jag behövde inte stå för kostnaden. Ett väldigt irriterande problem. Har du haft liknande problem rekomenderar jag er att kontakta återförsäljaren och få det ordnat.

Första gången jag hade problemet trodde jag det berodde på att jag tvättar bilen och vatten frusit fast. Jag fick sen bekräftat av ÅF att det är låsmekanismen det är fel på, och inte att dörrlisterna fryser fast.

Nu har jag inte haft problemet något mer, det är så skönt att slippa stressen Innan jobbet när en bakdörr inte går att stänga igen och barnen sitter i baksätet.

Volvo cars uppmärksammar detta problem i artikeln nedan;

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... problemet/
av HHALLDEN
#1476270
Fått kistorna utbytta men i tisdags kunde jag enbart öppna dörrarna inifrån. Problemet är inte att listen fryst fast utan låsnekanismen som ballar ur. Detta fel bland många andra kommer göra att jag väljer annat märke nästa gång
Användarvisningsbild
av bem
#1476277
Det är lätt bli arg, irriterad, på att Volvo inte löste låskisteproblemet snabbare och de borde ta på Goodwill alla som får problem med dörrarna på vintern p.g.a. låskistorna. Det är ju för bövelen Volvo som tabbat sig och konstruerat eller i alla fall monterat undermåliga låskistor på fabriken. Att vältra över på kunderna när bilen har några år på nacken när ingen garanti finns och nåt år gått är märkligt. Det verkar som Volvo inte bryr sig om folk byter märke för att Volvo slingrar sig undan sånt de i enl. min mening borde ta ansvar för längre tid än de gjort i låskistefallet. Hoppas låskistorna på min V90 MY22 funkar felfritt på vintern, hittills inga problem (det har varit ca. minus 5-10 grader här i en vecka nu).
/Bo
Användarvisningsbild
av Highlander
#1476280
Har varit goodwill på XC90 från 2017 att byta ut låskistorna enligt min verkstad, jag har en 2016 som ballar ur varje vinter. Särskilt om får för sig att tvätta bilen på vintern :x
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1476283
Spraya silikonspray på och i låskistan så brukar det inte frysa. Min förra s80 va frusna lås på.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Highlander
#1476284
Testat både det och låsspray på min, gjorde tyvärr ingen skillnad när det blev ner mot -10 förra vintern...
Att ha med sig en termos med varmt vatten när man åker iväg någonstans är mitt recept :-D
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1476306
Det är en ganska bra lösning om man inte häller vattnet över låset. En påse är bättre och hålla mot låset. Stil 3L fryspåse. Med det varma vattnet i.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


av HerrDödén
#1477897
Blaikarn skrev: ons 08 dec 2021, 09:45 Hej! såg att Volvo kommit med en lösning men bara en rubrik i Vi Bilägare, https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ingen-klar. Eller är det ett annat problem?
Bra fråga. Vore kul att veta vad som står bakom betalväggen.

Låskistorna är en sak som fått mycket uppmärksamhet men jag tycker det är alldeles för tyst om bakljusen. Bor i Sthlm och det är verkligen helt galet vad många V90 som rullar omkring med allehanda trasiga lyktor i rumpan. Även här tar Volvo det på goodwill - men inte utan omsvep. Ser hur ägare av tidiga bilar nu börjar nekas och det är rätt många lappar som ska ut när man själv åker på kostnaden. Liksom låskistorna torde fungerande baklyktor anses vara en vital säkerhetsfunktion och när så många bilar drabbas är det omöjligen fråga om något annat än en ren kvalitetsbrist :bored:
Användarvisningsbild
av bem
#1477899
HerrDödén skrev: ons 08 dec 2021, 10:45
Blaikarn skrev: ons 08 dec 2021, 09:45 Hej! såg att Volvo kommit med en lösning men bara en rubrik i Vi Bilägare, https://www.vibilagare.se/nyheter/dorra ... ingen-klar. Eller är det ett annat problem?
Bra fråga. Vore kul att veta vad som står bakom betalväggen.

Låskistorna är en sak som fått mycket uppmärksamhet men jag tycker det är alldeles för tyst om bakljusen. Bor i Sthlm och det är verkligen helt galet vad många V90 som rullar omkring med allehanda trasiga lyktor i rumpan. Även här tar Volvo det på goodwill - men inte utan omsvep. Ser hur ägare av tidiga bilar nu börjar nekas och det är rätt många lappar som ska ut när man själv åker på kostnaden. Liksom låskistorna torde fungerande baklyktor anses vara en vital säkerhetsfunktion och när så många bilar drabbas är det omöjligen fråga om något annat än en ren kvalitetsbrist :bored:
För mig som lekman är det svårt förstå hur problemen med låsskistorna inte kunnat upptäckas och åtgärdas innan bilar med SPA plattformen (S/V60, S/V90, XC60 osv) kom i produktion. Man testa kanske inte nog utförligt i köld, vad vet jag.
Jag har en V90 T6 Recharge 2022 (early) tillverkad i juli av Volvo i Torslanda (tagen i bruk av mig 21 aug. -21). Man får väl hoppas de satt i bra låskistor i min bil, om strul uppstår får man be om sista skriket från Volvos låskistelager då. Vore väldigt intressant läsa artikeln. Blev så nyfiken att jag köpte ett dagspass för 29 kr så jag kunde läsa Vi Bilägares låsta artiklar bl.a. denna nyhet om låsskistorna. Så nu vet jag vad de skriver. :-)
/Bo

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]