Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476272
s6025t skrev:Volvia maskinskadeförsäkring täcker pumpen till luftfjädring står under styrning i villkoren
https://volvia-edit.prod.bravi.if.eu/gl ... akring.pdf
Skulle ju vara bra men jag har inte läst om ngn som fått det på försäkring bara garanti.
Måste ju till verkstaden oavsett så får väl se vad de säger, men om det åtminstone går på försäkringen skulle det ju iaf vara lite bättre...

Idag -4 grader på morgonen och fronten på bilen hade gått ner till ett ungefärligt läge som dynamisk fjädring, det har den inte gjort tidigare. Det knäppte även rejält från under bilen (kompressorn?) när jag startade den. Körde en sväng fick upp lite värme samtidigt som det var runt nollgradigt och både varning och fjädring gick tillbaka till vanliga comfortläget :-/
Något är nog inte helt rätt som sagt :x
#1476623
Verkstadstid bokad till nästa vecka, de var inte direkt överraskade av problemet...
Just nu bränner jag säkringar och kör på (köpte 5 st). Samma mönster varje dag.
Bilen har sänkt sig något i fronten och knackar/knäpper när man startar. Kör till jobbet och får felmeddelande, säkring går då antar jag.
Sätter bilen i värmegarage på lunchen, byter säkring allt är ok när jag åker. Sen börjar vi om nästa morgon :-D :-D

Hoppas på att det är kompressorn vilket servicekillen trodde gick på maskinskada. Han hade även för sig att det fanns en nyare modell av kompressor som ska klara kylan bättre
#1477023
Det är trådar som den här som gör det lättare att skumpa fram på de ordinarie stål och kompositfjädrarna i min XC90. :angelo:

Jag lät bli luftfjädring för att min förväntning var att det skulle med åren fungera lika dåligt som det gjort för bekanta med luftfjädring på Audi, BMW, etc... Det är relativt nytt för Volvo med luftfjädring medan det funnits rätt länge hos tyskarna. Jag skulle tro att det rör sig om samma underleverantörer. Det har inte hållit speciellt bra tidigare, och det verkar inte hålla speciellt bra nu heller. Luftfjädringen på den A6 Allroad jag hade i tre år höll, men jag hade en kollega som fick reparera sin.

Utöver standardfelet med en läckande bälg som ger en havererad kompressor verkar vi också ha problemet med fuktighet i kall luft.

Luftfjädring är trevligt när det fungerar. När bilen blir äldre är det tyvärr inte ovanligt att det blir (dyra) problem.
#1477028
Malmstroem,
Jag stod och vägde mellan att ha Luftfjädring eller inte Luftfjädring när jag beställde min V90 T6 Recharge i våras. Min lokala Volvohandlare hade ingen bil med Luftfjädring jag kunde få prova. Det jag var orolig över var med 19 tum hjul (som V90 Inscription 22 har) kunde bilen bli rätt hoppig på lite sämre vägar med potthål och sånt. Provkörde en V90 T6 Recharge Inscription 21:a med 19 tum hjul. Gick väl hyfsat så jag bestämde mig för att det fick gå utan Luftfjädring (och så slapp jag bli ca 18 lakan fattigare). Min V90 går inte lika mjukt på sämre vägar som min förra V70 D3 MY14 som jag tror hade 16 tum hjul.
Dock ingen jätteskillnad. Säkert är Luftfjädring väldigt komfortabelt men om man kör en del på sämre vägar inkl grusvägar gäller nog lite KISS (Keep It Simple Stupid).
/Bo
#1477147
Givetvis kommer de kallaste dagarna i början av december på flera år nu när man väntar på verkstadstiden...
Bilen har stått still sedan torsdags och har sjunkit ihop betänkligt fr a fram. Blir till att köra försiktigt till verkstan på måndag :-/
#1477150
Highlander skrev: lör 04 dec 2021, 11:03 Givetvis kommer de kallaste dagarna i början av december på flera år nu när man väntar på verkstadstiden...
Bilen har stått still sedan torsdags och har sjunkit ihop betänkligt fr a fram. Blir till att köra försiktigt till verkstan på måndag :-/
Varför inte bärgning med Volvo Assistans som förnyas varje år vid service?
#1477162
Nja, har bara 5 km till verkstaden, blir för mkt bök. bakfjädringen står i typ dynamiskt läge och fram lite längre ner.
Läste på sweedspeedforumet om många som kört längre sträckor till verkstaden när deras bilar gått i botten i fjädringen.

Verkar ha varit ett stort problem i Nordamerika med detta, gigantiska trådar. Å andra sidan finns det väl även fler bilar där såklart...
#1477288
Highlander skrev: lör 27 nov 2021, 10:25 2 ggr nu när det blivit -grader har nivåregleringen löst ut säkringen, bytte säkring o det fungerar som vnligt tills det blir -5 o neråt igen.
Läser man på
Kompressorn som håller på att packa ihop? Ngn mjukvara? Ngn som vet om Byte av kompressor går på maskinskada försäkringen? Lär väl inte vara billigt antar jag… :-(
Och Bakdörrarnas låskolvar ska vi ju inte ens prata om :-) ….
Min bild av Volvo som en vinterbil för nordiskt klimat börjar få sig en törn ;-)
MY-16 med 10 000 mil
Vet inte vilken bil modell du har men jag har en XC60 2018 och även jag hade en säkring som var trasig,men den sitter väldigt tokigt till och tydligen vill Volvo att en verkstad ska byta den? Säkring nummer 3 i bagaget bakom höger panel,måste skruva bort prylar för att byta säkringen Mcase 40A .
I morse fick jag fel meddelande,sen blev det varmare så började det fungera utan att jag böt säkring.

Vad handlar det här om??? Är det kompressorn som måste byta eller? -6 grader borde väl en Volvo fixa???

/Tommy
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]