Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476057
2 ggr nu när det blivit -grader har nivåregleringen löst ut säkringen, bytte säkring o det fungerar som vnligt tills det blir -5 o neråt igen.
Läser man på
Kompressorn som håller på att packa ihop? Ngn mjukvara? Ngn som vet om Byte av kompressor går på maskinskada försäkringen? Lär väl inte vara billigt antar jag… :-(
Och Bakdörrarnas låskolvar ska vi ju inte ens prata om :-) ….
Min bild av Volvo som en vinterbil för nordiskt klimat börjar få sig en törn ;-)
MY-16 med 10 000 mil
Senast redigerad av 1 Highlander, redigerad totalt 0 gånger.
#1476071
Lite skumt är det.
Idag -8 på morgonen, felmeddelande om nivåregleringen. Efter en åktur och lite ärenden i storstan där temperaturen gick upp precis över nollan och allt fungerar igen utan felmeddelande och ingen säkring som gick denna gång som förra veckan när det var flera minus här i Stockholmstrakten...
Senare på kvällen när tempen gått ner till några minusgrader - Nytt varningsmeddelande

Byta kompressor själv :-o isf har jag nog tummen mitt i handen :-D

Köpte några 40A säkringar på Bilia Segeltorp för säkerhets skull, ska ju vara minusgrader en period här i Mälardalen och verkstadstider kan tydligen dröja....
Senast redigerad av 1 Highlander, redigerad totalt 0 gånger.
#1476124
Kompressorn är ersatt av ny variant flera gånger. Livet med luftfjädring, kondens är ofrånkomligt.
Var nån som beskrev problemet här förra vintern, och det var av typen konstruktionsmiss vid kompressorn.

Swedespeed: ”What I learned was that the air compressor and its fuse fail when called upon in extreme cold. My theory is that if you use comfort entry/exit below -15C the act of purging the air allows for the moisture in humid trapped air to freeze, expand and block the passage. This causes the compressor and its fuse to fail from being overstressed trying to overcome the iced over passageways. A new air compressor design is now being used to address this. Others have found parking in a warm climate and replacement of the fuse is all that is needed.”

Var försiktig med att köra om bilen fastnar i lågt läge, att åka på tömda bälgar kommer ta livet av dom. Pris per styck fram: 13600kr.
Mitt tips är att byta kompressorn, som också kostar mycket.
#1476135
Ja, jag läste ett antal trådar på Swedespeed med liknande problem. Verkar vara som ditt citat säger.
Jag har som tur var inte fått den i nedsänkt läge, (har jag ens comfort entry?). Min har som sagt två ggr dragit säkringen och 1 gång kommit igång igen när det blivit varmare.

Har haft bilen i 3 år och var med om det första gången förra året när det var rejält kallt i fjällen, ner mot -20 typ.
Därför blev jag lite förvånad när det blev nu när det "bara" var ca -7.

Någon chans att en kompressor som packar ihop går på ngn maskinskadeförsäkring eller liknande?
Ni som har haft samma problem, vad gjorde ni?

Får väl kontakta servicekillen i veckan men de hade ganska körigt med tider fick jag veta när jag pratade med dem förra veckan om låskistorna i bakdörrarna....Vinterbilen :x
#1476157
Jag har sett försäkringar som täcker luftfjädring men har du Volvia så tror jag inte det täcks, om man kollar villkoren i deras Maskinskadeförsäkring. Men kolla om du har Volvia.
Har du tur kan låskistorna tas på Goodwill av Volvo, med en MY16 är ju runt 5 år gammal så ev. kan den anses för gammal för Goodwill.
/Bo
#1476209
bem skrev:Jag har sett försäkringar som täcker luftfjädring men har du Volvia så tror jag inte det täcks, om man kollar villkoren i deras Maskinskadeförsäkring. Men kolla om du har Volvia.
Har du tur kan låskistorna tas på Goodwill av Volvo, med en MY16 är ju runt 5 år gammal så ev. kan den anses för gammal för Goodwill.
/Bo
Jo, jag har Volvia...
Fick också besked om låskistorna att bilen är för gammal när de tittade i sina listor

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]