Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475596
Hej

Då min V70-2010 eDRIVE blev påkörd av en lastbil, och nu inlöst av försäkringsbolaget, så behöver jag en ny bil.

Jag kan köpa en begagnad tjänstebil, V90-2019, D3, Momentum, 5000 mil, automatväxlad för cirka 265 000:-.
Är det någon som har en sådan, är ni nöjda?

Igentligen kör jag för lite för att ha en diesel,( cirka 1000 mil om året), och tyvärr rätt mycket korta sträckor

. eDRIVE hade ju strul med partikelfilter, (speciellt om man körde korta sträckor), men det skall förhoppningvis funka bättre på en D3:a då detta partikelfilter skall hålla bilens livslängd.

D3:an är väl ingen racer, med det var inte 1,6 eDrive heller. Jag prioriterar en säker bil med hyfsad ekonomi framför en kraftfull motor. Tänker väl ha bilen +5 år.

Tacksam för synpunkter/erfarenheter
//Pierre
#1475666
Har en V90 D3 M17, 6v automat, som är 5 år efter årsskiftet. Haft sedan ny. Kör mellan 800-1200 mil/år. Kör mest korta sträckor och kör inte varje dag. Nu 5300 mil. Har varit ett bekymmersfritt ägande. Lite garantijobb till en början och extraladdar batteriet ibland vintertid på grund av dagar utan körning, användning av bränslevärmaren. Finns ju tre körlägen så det finns ändå en del acceleration vid behov. Ingen reaktion från partikelfiltret.
#1475714
För övrigt är det ”partikelfilter” även på Volvos bensinbilar numera (vet inte när de börja med det men det sitter på min V90 T6 Recharge 2022). På min förra V70 D3 MY14 diesel fanns det partikelfilter och regenereringen märktes knappt. Tror knappast en diesel är nån större nackdel ens vid såpass lite körning som 1000 mil om året. Sista året jag hade min V70 MY14 körde jag bara 800 mil och det var inga problem. Tänk på att ladda batteriet regelbundet på vintern om man använder bränslevärmaren regelbundet, den tar rejält med ström från batteriet. Om du väljer tanka HVO100 i en ev. V90 D3 så har du dragit lite strån till miljöstacken också.
/Bo
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]