Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsson1891
#1474898
Hej alla volvoälskare.
Igår började jag koppla in en LED-ramp på min V90 -2018. Jag valde att gå på det lite billigare alternativet och göra det själv. Erfarenheter från tidigare inkopplingar tänkte jag skulle räcka för att inte behöva ta hjälp av volvo, och jag har inget behov av att kunna stänga av ledrampen separat på skärmen.
Hur som helst så valde jag att köpa en reläkabelsats och en cannect interface, ledrampen har jag kvar sedan förra bilen (LED-ramp dubbelradig 55cm (Kombo) - Swedstuff på 180W från SC styling, REKOMENDERAS).

Jag har kommit så långt att jag kopplat in nästan allt. Jag har testat ledrampen med knappen som ingår i kabelsatsen och den funkar.
MEN, nu har jag kommit fram till den delen där jag ska koppla in interfacen på bilens high och low canbus. Problemet är att jag får olika bud hela tiden om var canbus sitter i just 2018. Antingen så ska dem sitta på Pin 6/14 i bilens OBD uttag eller så ska dem sitta på en grön kontakt inne under instrumentpanelen, ganska svåråtkomligt (volvo som sa detta med grön kontakt när jag ringde).

Finns det någon som vet??? Skicka gärna bild om du vet var canbus kablarna sitter, alternativt vilka färger på kablar jag skall leta efter.
För när jag skrivit ut detta i andra forum så är de enda "tipsen" jag får, att jag borde lämna in bilen till volvo och låta dem dra fram en signalkabel eller köpa en xbb dongel.

Snälla, bli min räddare i nöden!!!
Användarvisningsbild
av bem
#1474901
Kanske är olika på V90 MY19 early och late för det du fått olika svar på?
Jag hoppas du får ett svar här som gör du kommer vidare. Finns det inget elschema på nätet? Fanns förr på äldre Volvo, på nätet, men minns inte var.
Om Volvo säger gröna kontakten borde det väl vara säkraste uppgiften att gå på?
/Bo
#1474902
Ja och det är i det vägskälet jag fastnat tyvärr, i oklarhet.
V90, oavsett årsmodell är ju fortfarande en väldigt ny bil och det är uppenbart att folk inte hunnit skruva så mycket på dem än. Jag håller tummarna att någon här ska kunna hjälpa till.
av Lövet
#1474991
#1474997
@Lövet, Haha ja och det var exakt det här jag menade i inlägget. Enda "hjälpen" jag får när jag söker svar på min fråga är tips om att köpa xbb dongel eller lämna in på volvo...
#1475016
@falkeman, Redan sett den där och tyvärr är det just att hitta dem kablarna som är det svåra. Antagligen för att jag inte vet exakt var jag ska leta och för att det är miljoner kablar.
Det bästa vore om någon som har gjort detta kan svara, alternativt kan skicka bilder och visa var kablarna sitter.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]