Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mast69
#1473698
Har en Volvo V90 av 2019 årsmodell och jag funderar hur det fungerar med mjukvaruuppdateringar om man inte gör service hos Volvo?

Den kommande underhållsservicen kommer att kosta närmare 8500 kr vilket jag tycker är väl dyrt. Samma service hos Meca är betydligt billigare. Enda kruxet är ju då att dom inte uppdaterar mjukvaran vid service. :-(

Bilen uppdateras ju lite då och nu via download center men jag gissar att Volvoverkstaden laddar ner en annan typ av uppdateringar eller?

Är det värt nästan 4000 kr för att få uppdateringarna, vad går jag miste om?
av Lockis
#1473699
Mast69 skrev:Har en Volvo V90 av 2019 årsmodell och jag funderar hur det fungerar med mjukvaruuppdateringar om man inte gör service hos Volvo?

Den kommande underhållsservicen kommer att kosta närmare 8500 kr vilket jag tycker är väl dyrt. Samma service hos Meca är betydligt billigare. Enda kruxet är ju då att dom inte uppdaterar mjukvaran vid service. :-(

Bilen uppdateras ju lite då och nu via download center men jag gissar att Volvoverkstaden laddar ner en annan typ av uppdateringar eller?

Är det värt nästan 4000 kr för att få uppdateringarna, vad går jag miste om?
Du ska kunna boka enbart uppdatering av bilen på en volvo ÅF.

Be om offert :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1473703
Du kanske kan se vilken mjukvaruversion du har idag i Centerdisplayens Inställningar?
Sen kan du se vilka uppdateringar det finns till V90 MY19 på Volvo Cars hemsida och jämföra om du kan se din för närvarande installerade mjukvaruverson i din bil, och om det finns nån nyare version enligt Volvo på deras hemsida så måste du in till Volvoverkstad för att få den.
Här är listan mjukvaruuppdateringarna, historiken för "V90" 2019:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... 90/2018w46

Har du nån variant av V90 får du välja istället:
V90 Cross Country
V90 Recharge Plug in Hybrid
V90 Twin Engine

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1473719
Mast69 skrev: fre 12 nov 2021, 12:33 Hittar inte vilken version jag har men går jag på systemuppdateringar så står det att det inte finns några.
OK, ja det kan kanske funka så att din bil kan kolla mot Volvos servrar om det finns nån nyare mjukvara, men uppdatering "over the air" (OTA) så mjukvaran kan uppdateras utan du behöver in till en Volvoverkstad kom först på 90-serien (och XC60) 2022 i samband med att de fick nytt infotainmentsystem, Google Andriod Automotive. Du har ju det äldre Sensus infotainment i din V90 MY19.
/Bo
av AndS
#1473724
Mast69 skrev: fre 12 nov 2021, 12:33 Hittar inte vilken version jag har men går jag på systemuppdateringar så står det att det inte finns några.
Det är i princip bara funktioner i Sensus och appar som kommer via den funktionen.
Har väl kommit max en gång per år under de snart fem år vi haft bilen. Kartor och röststyrning har man kört nedladdat i dator och sedan till USB.
Funktioner för bilens system laddas hos verkstad.
Så vad som görs via Google-bilarna är något annat och inte ens där har det väl kommit något annat än uppdatering på verkstad.

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]