Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zweistein
#1470966
S90/V90 har ju fått ett betydligt kraftigare hybridbatteri som skall räcka bortåt 90km. Innebär detta att bagageutrymmet eller andra utrymmen minskar på grund av den större batteristorleken? (Mercedes E sedanmodellens hybridvariant är ju ett skrämmande exempel trots mindre batteristorlek)
Användarvisningsbild
av bem
#1470987
De har lagt på ett 3:e batterilager och batteriet sitter ju i kardantunneln så det kommer ju knappast inkräkta på bagageutrymme eller annat utrymme i bilen. Med det större batteriet på 18,8 kWh blir räckvidden på el upp till 87 km enl. WLTP på V90, på S90 upp till 90 km. Man få nog räkna på ca. 20% kortare sträcka (min erfarenhet) dvs runt 70 km i vardagskörningen. Jag har V90 T6 Recharge 2022 med det förra mindre batteriet på 11,6 kWh som enl Volvo ger V90 61 km räckvidd på el enl. WLTP (i praktiken ca. 48-49 km i mitt fall har det visat sig, vid normal lite försiktig körning).
I den här videon nedan som visserligen har några år på nacken kan man se hybridbatteriets placering i en Volvo som har SPA (Scalable Product Architecture) plattform som V90 och S90 bygger på.
/Bo
https://www.youtube.com/watch?v=UwYV1i7Ejgo
av zweistein
#1471003
bem skrev: mån 25 okt 2021, 15:48 De har lagt på ett 3:e batterilager och batteriet sitter ju i kardantunneln så det kommer ju knappast inkräkta på bagageutrymme eller annat utrymme i bilen. Med det större batteriet på 18,8 kWh blir räckvidden på el upp till 87 km enl. WLTP på V90, på S90 upp till 90 km. Man få nog räkna på ca. 20% kortare sträcka (min erfarenhet) dvs runt 70 km i vardagskörningen. Jag har V90 T6 Recharge 2022 med det förra mindre batteriet på 11,6 kWh som enl Volvo ger V90 61 km räckvidd på el enl. WLTP (i praktiken ca. 48-49 km i mitt fall har det visat sig, vid normal lite försiktig körning).
I den här videon nedan som visserligen har några år på nacken kan man se hybridbatteriets placering i en Volvo som har SPA (Scalable Product Architecture) plattform som V90 och S90 bygger på.
/Bo
https://www.youtube.com/watch?v=UwYV1i7Ejgo
Tack för svaret och resultatet från Volvo är ju mycket bättre än vad jag hade föreställt mig.
/zweistein

Tröttnade på alla småfel som inne[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm