Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1470280
Xanthopteryx skrev:Kan du inte köpa loss tjänstebilen?
Tyvärr får vi inte det, leasingbolaget säger nej.
av Lockis
#1470345
bem skrev:Om du skaffar ratt med rattvärme måste man ha mjukvaran för rattten installerad också, så in till en Volvoverkstad behöver du nog för att få den installerad. Sen vet man aldrig när det kommer kampanjerbjudanden t.ex. kan det komma på R-design V90 och om sportratt finns med i R-design kan det kanske vara värt överväga en sån.
Så det är en sån här sportratt (som sitter på en V90 R-design) du trånar efter:
Se bilden.

”Skräddarsydd sportratt, Charcoal
Denna läderfria sportratt med tre ekrar är handsydd och insvept i ett syntetiskt material med en lyxig touch. Den snygga listen av silkessatin, den blanksvarta dekoren och de färgkoordinerade sömmarna bidrar till den utsökt bearbetade känslan. För extra komfort i kallt väder finns ratten med eluppvärmning.”

Har du sett den är inte i läder, det är syntetiskt material. Hur skall det gå då? Du vill ju ha läderratt.
Bild 2 nedan är standardratten, från min egen V90 T6 Recharge Inscription 2022, lite tråkig ratt men rätt skön hålla i, har rattvärme i min.

/Bo
Nope, det där är inte sportratten. Det är Volvos läderfria ratt. Jag tror dock TS har samma önskan som jag. En ratt utan glipan/randen som går över hela ratten.

Till TS kan jag säga följande, jag har denna ratten idag. Tog en liten stund att vänja sig och jag har inte lika stor avsaknad av sportratten idag.
Det jag saknar i sportratten är det lilla hålet längst ner som var perfekt att hålla i :-D

Rattvärme tror jag är standard i dem flesta V90 som säljs i sverige. Så jag tror inte du behöver programmera om någon knapp för detta om du nu skulle gå vidare med att köpa en bil utan sportratt.

Sportratten togs bort som tillval till MY2021 vill jag minnas. Så enda sättet att få den idag är att beställa R-Design, eller hitta en snäll ÅF som kan ta in en sportratt som reservdel alternativt hitta på skroten. ÅF vägen är relativt dyr vill jag minnas. Tror man ville ha runt 10k för byte av ratt. Hutlöst.
Användarvisningsbild
av V9097
#1470353
Lockis skrev: tor 21 okt 2021, 09:20
Nope, det där är inte sportratten. Det är Volvos läderfria ratt. Jag tror dock TS har samma önskan som jag. En ratt utan glipan/randen som går över hela ratten.

Till TS kan jag säga följande, jag har denna ratten idag. Tog en liten stund att vänja sig och jag har inte lika stor avsaknad av sportratten idag.
Det jag saknar i sportratten är det lilla hålet längst ner som var perfekt att hålla i :-D

Rattvärme tror jag är standard i dem flesta V90 som säljs i sverige. Så jag tror inte du behöver programmera om någon knapp för detta om du nu skulle gå vidare med att köpa en bil utan sportratt.

Sportratten togs bort som tillval till MY2021 vill jag minnas. Så enda sättet att få den idag är att beställa R-Design, eller hitta en snäll ÅF som kan ta in en sportratt som reservdel alternativt hitta på skroten. ÅF vägen är relativt dyr vill jag minnas. Tror man ville ha runt 10k för byte av ratt. Hutlöst.
Spot on! Utöver glipan/randen stör jag mig på standardrattens fult breda tredje eker. Där har sportratten betydligt snyggare design, och som Lockis skriver, det är skönt att hålla där. Sportratten har också tjockare kringla vilket är riktigt skönt.

Vi får se hur det blir, om ekonomin eller fåfängan får styra den här gången. Det är hursomhelst inte dags att byta bil riktigt än, jag bara sonderar terrängen.
#1470357
Xanthopteryx skrev:Amen suck. Vad är det för knasig firma? Den kommer ju ändå läggas ut till försäljning.....
Säljer Leasingbolaget till privatperson måste de lämna garanti vilket de inte vill hålla på med. Säljs den genom bilhandlare så har handlaren garantiansvaret. Finns säkert möjlighet att köpa "sin egen" bil från bilhandlaren till marknadspris om den inte går på export el dylikt.
av Lockis
#1470751
V9097 skrev: tor 21 okt 2021, 10:43
Lockis skrev: tor 21 okt 2021, 09:20
Nope, det där är inte sportratten. Det är Volvos läderfria ratt. Jag tror dock TS har samma önskan som jag. En ratt utan glipan/randen som går över hela ratten.

Till TS kan jag säga följande, jag har denna ratten idag. Tog en liten stund att vänja sig och jag har inte lika stor avsaknad av sportratten idag.
Det jag saknar i sportratten är det lilla hålet längst ner som var perfekt att hålla i :-D

Rattvärme tror jag är standard i dem flesta V90 som säljs i sverige. Så jag tror inte du behöver programmera om någon knapp för detta om du nu skulle gå vidare med att köpa en bil utan sportratt.

Sportratten togs bort som tillval till MY2021 vill jag minnas. Så enda sättet att få den idag är att beställa R-Design, eller hitta en snäll ÅF som kan ta in en sportratt som reservdel alternativt hitta på skroten. ÅF vägen är relativt dyr vill jag minnas. Tror man ville ha runt 10k för byte av ratt. Hutlöst.
Spot on! Utöver glipan/randen stör jag mig på standardrattens fult breda tredje eker. Där har sportratten betydligt snyggare design, och som Lockis skriver, det är skönt att hålla där. Sportratten har också tjockare kringla vilket är riktigt skönt.

Vi får se hur det blir, om ekonomin eller fåfängan får styra den här gången. Det är hursomhelst inte dags att byta bil riktigt än, jag bara sonderar terrängen.
Hehe, man vänjer sig 😂 så jag hade inte brytt mig. Men! Det finns äldre bilar med sportratten som inte är
r-design om det är något du inte skulle vilja ha. Annars är det bara att köra på en R för både snygg/bekväm ratt och svart innertak.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!