Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filippo76
#1468804
Har en V90 D3 -2017 som jag behöver byta klossar fram och bak. Har inte fått hem bilen ännu, så därav min fråga.
Jag kan se att det finns två olika varianter på klossar, där det anges för 18" eller 16/17" hjul. Det sitter 19" sommar på, och vinterhjulen är 18".
För 18" anges mått på klossar till: bredd - 180 / höjd - 74
För 17" anges mått på klossar till: bredd - 155 / höjd -62

Även om det sitter 19" sommar på nu, är det hjulstorleken som avgör vilka klossar man monterar? Dvs, kan jag montera båda varianterna så länge jag har rätt storlek på fälgarna?
Inget annat som påverkar måtten på klossarna (olika varianter på ok osv)?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1468819
Grunden är vilken motor bilen har, det avgör storleken på bromsarna.
Du kan ha en D3 med 21"-hjul, men likväl ha de minsta bromsarna.
På D3 kan man ha 17" fälgar, så den bör rimligen ha de minsta bromsarna.
Man brukar inte kunna ändra storlek på klossarna utan att byta både broms-ok och skivor.

Viktigt dock att man av misstag inte förväxlar fram och bak, bak är det mindre grejjer än fram oavsett motor.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1468860
D3 FWD har 16” skiva fram. Bromsbeläggen är samma som för 17” skiva så mao 16/17 ska det vara för ovanstående. Jag vet inte hur det är med AWD. Butiken kollar storlek på bilens registeringsnummer!
av Filippo76
#1469146
Det finns fyra olika varianter på skivorna fram, 366mm, 345mm, 322mm eller 296mm . Nu när bilen är hemma så mätte jag upp dem till 322mm.
Har hittat klotsar som ska vara till 296mm eller 322mm skivor så det blir dessa.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1469366
Det märkliga är att det inte hjälper att använda registreringsnumret när det gäller brombeläggens storlek. :-/ Det enda säkra verkar vara att mäta på dem som sitter på bilen för att vara säker på att få rätt mått.

Henry
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1469381
På min V60 vill jag minnas att storleken på bromsarna står på något/båda av bromsoken.
Kan vara värt att kolla om det är samma på V90.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]