Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469196
Litet sidospår: Var nere på stan och köpte en take away nyss. När jag parkera och stängde av bilen samt la i parkeringsbromsen och sen klev ur för att låsa bilen med fingret i lilla nedsänkningen i dörrhantaget så gick det inte. Provade med både ena framdörren och ena bakdörren med olika fingrar och torkade även bort vatten som fanns runt (hade regnat). Sluta med jag fick ta fram nyckeln ur jackan och låsa bilen med fjärrkontrollens lås-knapp, som i gamla tider. Skumt. Tror inte det hänt nån gång tidigare med den här bilen (V90 T6 Recharge 2022). Vi får se om det blir fler gånger detta låsproblem uppkommer med fingerlåsningen. Har funkat bra förut.
/Bo
#1469239
limerose1891 skrev: tor 14 okt 2021, 12:19 På min xc40 stängs tändningen av automatiskt när man öppnar dörren, irriterande när man tex bara ska slänga in sonen i stolen tex, så ska Spotify etc laddas om :)
Testa knäpp loss bilbältet precis innan du stannar så bilen fortfarande är i rörelse. Då behålls motorn på, i alla fall i min v60. Gör så dagligen när jag ska in i garaget innan jag kom på det höll jag på att bli tokig på att behöva starta om efter att jag satt mig igen.
#1469309
limerose1891 skrev: tor 14 okt 2021, 12:19 På min xc40 stängs tändningen av automatiskt när man öppnar dörren, irriterande när man tex bara ska slänga in sonen i stolen tex, så ska Spotify etc laddas om :)
Vore inte fel om Volvo kunde lägga in i inställningen i stora displayen vad som skall ske när man gör en del vanliga saker med bilen som t.ex.:
- när man man stänger av bilen om parkeringsbromsen skall ansättas automatiskt eller inte (på Sensusbilar går det ställa in vad jag förstått, men inte på Google Android Automotivebaserade Volvo),
- om bilen skall stängas av eller inte när man öppnar förardörren.
Inte säkert alla gillar Volvos standardinställning på sånt. Volvo har väl sina argument för sina inställningar men sånt här borde väl få vara upp till var och en att få bestämma med inställning i bilen.
/Bo
#1469373
Xanthopteryx skrev: fre 15 okt 2021, 10:00 Automatisk parkeringsbroms är väl jättebra att den alltid går in?
Det kan man fundera på ja, men om du inte lägger i P när du öppnar dörren så går motorn inte av (på de med vanlig spak åtminstone). En gissning är att samma gäller på digitala pinnen? Alltså, öppna dörren, sedan P.
Ja, för egen del vill jag att parkeringsbroms skall gå i automatiskt när jag stänger av bilen men på min V90 T6 Recharge 2020 (med Google Android Automotive) funkar det inte.

Jag skall prova öppna dörren först, sedan lägga i växelläge P och se om det har nån inverkan på avstängning av bilen.

/Bo
#1470346
limerose1891 skrev:På min xc40 stängs tändningen av automatiskt när man öppnar dörren, irriterande när man tex bara ska slänga in sonen i stolen tex, så ska Spotify etc laddas om :)
Detta är något jag saknar från min V60 diesel.
Nu med V90 hybrid så måste man vrida på start vredet för att bilen ska stängas av. Tog ett tag att vänja sig då bilen ofta är tyst vid parkering pga hybrid driften.

Som någon annan sa, så är det inte alltid man vill att den ska stängas av då man "bara ska" jag upptäckte att om jag öppnade dörren och sen knäppte upp bältet så stannade bilen igång för att slippa ladda upp musik osv igen.
#1490461
mts skrev: lör 19 feb 2022, 14:45 Fick du löst problemet Bo att parkeringsbromsen inte biter automatiskt när du stänger av bilen?
Näe, det är så att efter att jag stängt av bilen (inaktiverat den) måste jag "dra" åt handbromknappen med pekfingret. Har vant mig nu så är väl inget större problem.
#1490539
bem skrev:
mts skrev: lör 19 feb 2022, 14:45 Fick du löst problemet Bo att parkeringsbromsen inte biter automatiskt när du stänger av bilen?
Näe, det är så att efter att jag stängt av bilen (inaktiverat den) måste jag "dra" åt handbromknappen med pekfingret. Har vant mig nu så är väl inget större problem.
Så ingen automatisk P-Broms i Android bilarna? :O

EDIT:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... llastaende
Jag tolkar detta som att P-Broms ska aktiveras när man stänger av bilen även på Android bilarna?

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ringsbroms

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen