Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468836
pergrein,
Ja om jag aktiverar Auto Hold och stänger av bilen med vredet så ansätts parkeringsbromsen automatiskt .
Auto Hold = automatisk broms vid stillastående innebär att föraren kan släppa bromspedalen med bibehållen bromsverkan när bilen har stannat vid t.ex. ett trafikljus eller en vägkorsning.
Men jag har faktiskt aldrig använt Auto Hold förr, har inte sett den gröna symbolen alls i förardisplayen tidigare.

Även om Auto Hold är inaktiverad så skall när man stänger av bilen parkeringsbromsen automatiskt aktiveras (om man skall tro handboken), men det blir den inte på min bil (längre, för jag har för mig det funkade när bilen var ny).

Jag skall kolla med min tekniker i samband med att han byter till vinterhjul om några veckor.

Nu minns jag hur jag upptäckte att inte parkeringsbromsen aktiveras när jag stänger av bilen: det var när jag skulle lämna båten på förvaring för ett tag sen och hade parkerat där det luta lite, stängde av bilen som jag bruka och var på väg att öppna dörren och kliva ut då jag såg att bilen rulla framåt, så jag drog då till mig manuellt knappen för parkeringsbromsen. Sen dess har automatisk parkeringsbroms inte aktiverats en enda gång när jag stänger av bilen (har inte haft Auto Hold aktiverat). Det är lite skumt.

/Bo
#1468863
Skippa automatiskt parkeringsbroms! Det räcker med P läge och har upptäckt om P-broms behövs så känner bilen av det och sätter på den utifrån rådande förhållanden. Gjorde det för att komma ifrån smällarna i växellådan som kunde bli nån gång i kvartalet när man skulle backa ut från en P-plats.
#1468886
RobbanH skrev: tis 12 okt 2021, 16:26 Är det någon skillnad om du trampar på bromspedalen när du stänger av motorn?

På bilar med Sensus- system så är det ett val under MyCar om man vill ha automatisk parkeringsbroms vid avstängning. Ser ut som du hade det i början av ägandet, konstigt att det försvunnit.
Ingen skillnad när jag trampar på bromspedalen. Jag har bromspedalen nedtryckt alltid innan jag stänger av bilen.

Jag har Google Android Automotive systemet och det finns ingen ”My Car” där. Har letat igenom allt i Inställningar men hittar som har med bromsar att göra. Minns det fanns My Car i min förra Volvo, men inte i denna V90 T6 Recharge 2022.
/Bo
#1468888
Xanthopteryx skrev:Va? Smällar i lådan? Aldrig varit med om. Har alltid automatisk parkeringsbroms.
Nu minns jag inte när det small sist. Sannolikt har nån mjukvara uppdatering fixat det men jag fortsätter som på gamla tider när auto P-broms inte fanns med att bara lägga in P-läge. Så faktiskt i lutande plan så kickar P-bromsen in efter jag låst bilen, annars inte - smart tycker jag.

Edit: Jag ser nu som andra beskrivet skriver jag på.

Smäller i automatlådan ?
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
#1468943
svergie2 skrev: ons 13 okt 2021, 07:29 Stänger inte bilen av sig själv när du öppnar dörren efter att ha växlat till P, som i din gamla V70?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har jag inte tänkt på eller provat än.
Skall kolla nästa gång jag åker i min V90.
/Bo
#1468975
bem skrev: ons 13 okt 2021, 11:10
svergie2 skrev: ons 13 okt 2021, 07:29 Stänger inte bilen av sig själv när du öppnar dörren efter att ha växlat till P, som i din gamla V70?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har jag inte tänkt på eller provat än.
Skall kolla nästa gång jag åker i min V90.
/Bo
Provade på lunchen, var till en affär och där stannade jag på parkeringen, tryckte på knappen för att aktivera P-läget (så växellådan står i Parkeringsläge), öppna sen dörren klev ur och stängde dörren, bilen var fortfarande "aktiv" dvs startad. Fick sätta mig i bilen igen och stänga av den med vredet medurs och sen drog jag i handbromsen med knappen avsedd för det.
De har nog plockat bort sånt som att bilen stänger av sig när man öppnar dörren om växeln i P-läge, på Google Android Automotive baserade bilar som min V90 T6 Recharge 2022.
Vad jag förstått är det en hel del skillnad mellan Sensus baserade bilar och Google Android Automotive baserade bilar vad man som förare kan ställa in och hur saker funkar. Tycks som Volvo vill förenkla mycket (och nog plocka bort en del funktioner i Android Automotive som finns i gamla beprövade Sensus), oklart varför men det är väl kanske för att bilarna skall bli enklare förstå sig på och köra med. Fru Agda 88 år skall inte beredas några problem köra iväg med en Volvo, skall inte behöva först ha tagit en lång kurs i Volvobilkörandets ädla konst eller plöja igenom den snudd på 1000-sidiga användarmanualen som de flesta Volvo numera begåvats med (vissa i pappersformat fortfarande, andra bara i elektroniskt format som i min V90 T6 Recharge 2022).
/Bo
#1469027
bem skrev:
bem skrev: ons 13 okt 2021, 11:10
svergie2 skrev: ons 13 okt 2021, 07:29 Stänger inte bilen av sig själv när du öppnar dörren efter att ha växlat till P, som i din gamla V70?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har jag inte tänkt på eller provat än.
Skall kolla nästa gång jag åker i min V90.
/Bo
Provade på lunchen, var till en affär och där stannade jag på parkeringen, tryckte på knappen för att aktivera P-läget (så växellådan står i Parkeringsläge), öppna sen dörren klev ur och stängde dörren, bilen var fortfarande "aktiv" dvs startad. Fick sätta mig i bilen igen och stänga av den med vredet medurs och sen drog jag i handbromsen med knappen avsedd för det.
De har nog plockat bort sånt som att bilen stänger av sig när man öppnar dörren om växeln i P-läge, på Google Android Automotive baserade bilar som min V90 T6 Recharge 2022.
Vad jag förstått är det en hel del skillnad mellan Sensus baserade bilar och Google Android Automotive baserade bilar vad man som förare kan ställa in och hur saker funkar. Tycks som Volvo vill förenkla mycket (och nog plocka bort en del funktioner i Android Automotive som finns i gamla beprövade Sensus), oklart varför men det är väl kanske för att bilarna skall bli enklare förstå sig på och köra med. Fru Agda 88 år skall inte beredas några problem köra iväg med en Volvo, skall inte behöva först ha tagit en lång kurs i Volvobilkörandets ädla konst eller plöja igenom den snudd på 1000-sidiga användarmanualen som de flesta Volvo numera begåvats med (vissa i pappersformat fortfarande, andra bara i elektroniskt format som i min V90 T6 Recharge 2022).
/Bo
Tråkigt, tycker det är smidigt att bara växla till P och kliva ur bilen på min gamla MY14.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]