Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468656
Hej,
Har en V90 T6 Recharge 2022.
Kollade idag bak under lastrumsgolvet lite noggrannare vad som fanns. Ingen domkraft. Jag kör lite båttrailer och hade till min förra Volvo (V70 MY14) ett Tempaspare reservhjul jag hade med bak (och ett reservhjul till trailern när jag drog trailern), till den bilen följde det även med Volvo domkraft trots att det var däcklagningssats med så inget Tempaspare från fabrik.
Med V90 tänkte jag ha en Volvo domkraft för V90 i sitt fack bak i svarta skumfacket. Hittar ingen Volvo V90 domkraft Online (vet inte artikelnumret på domkraften som passar för V90 Recharge).
Några frågor:
1. Nån som vet vilken domkraft jag skall ha för V90 Recharge? Se hur facket ser ut bak i bilen där domkraften skall ligga ihopfälld. Hitta en bild i handboken hur den domkraften nog skall se ut, se bild nedan. Leta på bildelsbasen men hitta inget som likna den för V90. Nån som vet säkert vad för domkraft jag skall ha som passar i till V90 Recharge och dess "fack" bak i bilen? Verkar att det skall vara en rund tapp på domkraften som skall in i ett hål på resp. domkraftspunkt på bilen?
2. Domkraftspunkten bak har jag hitta, det är en svart avlång platta med ett hål i, se bild nedan. Men den främre domkraftspunkten är jag osäker på för jag hittar ingen svart platta där med en liten triangel på som det står i handboken till min V90 Recharge 2022m att det skall vara. Nån som kan säga med ledning av bilden nedan var domraftspunkten är fram?
3. Jag har ett Tempaspare reservhjul jag hade till min V70 D3 MY14, se bilder nedan. Kan det tänkas funka till min V90 eller måsta jag kanske köpa ett specifikt Tempaspare reservhjul till V90?

När jag byter mellan sommar- och vinterhjul är det bra ha en domkraft också, har använt de som följt med Volvo jag haft tidigare och det har gått bra (jag har visserligen en kraftigare garagedomkraft men den går inte under bilen alltid, t ex den V70 MY14 jag hade innan kunde jag inte sänka den domkraften nog mycket för att komma under bilen med den. Funka lika bra med domkraften som följde med den Volvon. Hur som vill jag ha en domkraft som alltid ligger i bilen bak, även om jag inte har Tempaspare med utom när jag drar båttrailern (och då även ett reservhjul till trailern). Tror inte det går ha ett Tempaspare under lastrumsgolvet på en V90 Recharge. Man får nog helt enkelt ha det liggande ovanpå lastrumsgolvet, fastspänt.
/Bo
Bilagor
01_V90-T6-Recharge_2022_domkraft-saknas.jpg
01_V90-T6-Recharge_2022_domkraft-saknas.jpg (6.8 MiB) Visad 1155 gånger
02_V90-T6_Recharge_domkraft.jpg
02_V90-T6_Recharge_domkraft.jpg (69.43 KiB) Visad 1155 gånger
03_V90-T6-Recharge_domkraftfäste-bak.jpg
03_V90-T6-Recharge_domkraftfäste-bak.jpg (4.79 MiB) Visad 1155 gånger
04_V90-T6-Recharge_bakre_domkraftfäste-fram-var-frågetecken.jpg
04_V90-T6-Recharge_bakre_domkraftfäste-fram-var-frågetecken.jpg (7.31 MiB) Visad 1155 gånger
05_V90-T6_recharge_2022_lyftpunkter.jpg
05_V90-T6_recharge_2022_lyftpunkter.jpg (101.36 KiB) Visad 1155 gånger
06_Tempaspare.JPG
06_Tempaspare.JPG (7.51 MiB) Visad 1155 gånger
07_Tempaspare.JPG
07_Tempaspare.JPG (4.82 MiB) Visad 1155 gånger
08_Tempaspare.JPG
08_Tempaspare.JPG (3.93 MiB) Visad 1155 gånger
09_Tempaspare.JPG
09_Tempaspare.JPG (6.56 MiB) Visad 1155 gånger
#1468673
När du byter mellan sommar/vinterdäck får man ibland köra upp bilen på en träkloss för att få in garagedomkraften under bilen.
#1468705
Jo slutar väl med ett samtal till min Volvohandlare. Har hittills inte haft nån Volvo innan min Recharge som inte haft domkraft med. Även i bil som inte haft reservhjul med. Lite snålt kanske att man plockat ur domkraften ur dess fack, även om jag förstår tanken då Recharge inte har nån möjlighet till reservhjul (inte ens ett Tempaspare) under lastrumsgolvet, bara däcklagningssats. Å andra sidan min förra V70 MY14 hade bara däcklagningssats den med men med domkraft.
/Bo
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]