Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1468341
Jag har ljuspaket på min V90 T6 Recharge 2022. Rätt bra helljus, extraljus tror jag inte jag kommer ha behov av. Jag har märkt att mötande bilister ibland blinkar mot mig som om de tycker jag bländar lite. Inget som hände med min förra bil, V70 MY14 som hade aktiva xeonljus ABL (active bending lights). Automatisk avbländning av helljuset har jag inte vågat prova än för jag är lite rädd att mötande bilister skall bli bländade ofta. Skall väl prova vad det lider.
Ljuspaket V90:
”Våra mest avancerade LED-strålkastare optimerar din sikt utan att blända andra genom att ständigt anpassa ljusmönstret. Du kan låta helljuset vara påslaget hela tiden – när du möter eller närmar dig en annan bil anpassar strålkastarna precis så mycket av ljuskäglan som behövs för att inte den andra föraren ska bländas. För att ytterligare förbättra din sikt i kurvorna vrider sig dessa strålkastare också när du svänger för att belysa vägen framför dig. Denna funktion inkluderar även dimljus* för bättre sikt i dimma eller kraftig nederbörd. De kan också underlätta manövrer i låg hastighet genom att belysa området nära bilen i styrriktningen. *Ingår för alla modellvarianter utom Recharge laddhybrider.”
Det sista att dimljus saknas på Recharge stämmer för dimljud är det inte på min V90 Recharge.
/Bo
av valln
#1468367
Jag kör redan på snabbaste inställningen.
Trots detta är det många mötande som bländar av för tidigt.
Det är också kanske var femte bilist som är extra solidarisk och bländar av innan backkrönet, det detekterar inte heller automatiken.

När jag kör utan extraljus är det ytterst sällan någon som blir irriterad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1468390
Som mötande tycker jag att det blir på/av flera gånger när man möter bilar som kör med automatiken.
Jag har en LED-ramp på min V60 som lyser 636m/1 lux och 1273m/0,25 lux, vet inte exakt hur långt innan bilarna i denna forumdel känner av den.
Hur som, när mötande bländar av så gör jag detsamma. Då slår mötande på helljuset igen, varpå jag gör samma (man vill ju visa om man blir bländad). Då bländar den andra av... Lite väl mycket fram och tillbaka ibland. :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1468394
SundanceKid skrev: sön 10 okt 2021, 09:41 Du kan välja att det ska blända av snabbare om du vill.
Skall leta efter inställningen för det, är väl i stora displayens inställningar nånstans gissar jag. Nog bäst ställa in snabbaste avbländningen så folk inte irriteras av helljuset för länge innan det bländas av automatiskt, när jag skall testa det.
/Bo
av AndS
#1468408
Använder inte automatiken, får ofta helljusblink trots att jag valt snabbaste, finns flera situationer den inte klarar på de vägar jag kör.
Generellt kan jag se ett möte och vara förberedd med att blända av, automatiken går ju bara på ljuskälla.
Användarvisningsbild
av bem
#1468447
bem skrev: sön 10 okt 2021, 11:58
SundanceKid skrev: sön 10 okt 2021, 09:41 Du kan välja att det ska blända av snabbare om du vill.
Skall leta efter inställningen för det, är väl i stora displayens inställningar nånstans gissar jag. Nog bäst ställa in snabbaste avbländningen så folk inte irriteras av helljuset för länge innan det bländas av automatiskt, när jag skall testa det.
/Bo
Har läst handboken till min V90 T6 Recharge 2022 (som har Android Automotive infotainment) och även kollat igenom centerdisplayens Inställningar men hittar inget om att känsligheten på automatiska helljusets avbländande kan ställas in.
Verkar vara automatiska inställningar och man kan bara aktivera automatiskt helljus och sen skall den sköta sig själv.
/Bo
av mattish
#1468467
bem skrev: sön 10 okt 2021, 16:07
Har läst handboken till min V90 T6 Recharge 2022 (som har Android Automotive infotainment) och även kollat igenom centerdisplayens Inställningar men hittar inget om att känsligheten på automatiska helljusets avbländande kan ställas in.
Verkar vara automatiska inställningar och man kan bara aktivera automatiskt helljus och sen skall den sköta sig själv.
/Bo
Säkert något som är borttaget ur valen sen google kom till.
av valln
#1468474
AndS skrev: sön 10 okt 2021, 13:07 Använder inte automatiken, får ofta helljusblink trots att jag valt snabbaste, finns flera situationer den inte klarar på de vägar jag kör.
Generellt kan jag se ett möte och vara förberedd med att blända av, automatiken går ju bara på ljuskälla.
Kör du med extraljus?

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]