Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1467565
Har en LED-ramp monterad på tjänstebilen V90 CC under nummerplåt integrerad i fronten. Är en snygg lösning. Men jag skulle vilja ha bättre ljus för slantarna nu när vi har en V90 CC My-20 och jag skulle vilja komplettera även den. Funderat nu på 3 st runda LED-ljus istället för en ramp. Vill tro att man får mer ljus för pengarna. Inte lika snyggt kanske. Pratade med Volvo-verkstaden och de tyckte jag skulle satsa på ljus som sitter innanför grillen. Jag tror väl man tappar en del ljus. Vad har ni för erfarenheter?
av beachman
#1467656
Jag har ledramp på min v90cc. Visst är det bra, men ärligt talat sitter den för lågt. Det är ju tekniskt omöjlig för en så lågt monterat ljuskälla att lysa över t.ex högt gräs vid väggrenen för att man ska kunna se vilt i dikeskanten.

Rekommendationen är väl att man ska undvika utstickande saker i fronten pga fotgängarskyddet, men sätter du xtraljusen bakom grillen lär du ju förlora måånga lumen ;-)

Struntar man i fotgängare och det estetiska är ju traditionella runda extraljus som är placerade i samma höjd eller högre än originaljusen helt klart att föredra :-D

Jag själv har 360-kamera och det ställer ju också till det med högt placerade extraljus
av least
#1467790
aanton skrev: tor 07 okt 2021, 07:46 Mycket populärt att montera 2 st. 9" extraljus innanför övre grill på V90, XC90,XC60 & nya V60. Finns gått om plats och tappar inte särskilt mycket ljus.
Dessa är otroligt populära i år: https://www.lumise.se/extraljus/led-ext ... 020104282/
Hur vet du att just denna produkten är mycket populär just nu?
Användarvisningsbild
av aanton
#1467795
least skrev: tor 07 okt 2021, 08:04
aanton skrev: tor 07 okt 2021, 07:46 Mycket populärt att montera 2 st. 9" extraljus innanför övre grill på V90, XC90,XC60 & nya V60. Finns gått om plats och tappar inte särskilt mycket ljus.
Dessa är otroligt populära i år: https://www.lumise.se/extraljus/led-ext ... 020104282/
Hur vet du att just denna produkten är mycket populär just nu?
Jag vet många som monterat dessa och är mycket nöjda. Rekommenderar att gå med i facebook-gruppen ljusfarcisterna, finns mycket tips och råd kring extraljus där. Speciellt om dessa ovan!
av refbob
#1467901
Tack för tips. Det ska jag kolla.


quote=aanton post_id=1467795 time=1633587743 user_id=55238]
least skrev: tor 07 okt 2021, 08:04
aanton skrev: tor 07 okt 2021, 07:46 Mycket populärt att montera 2 st. 9" extraljus innanför övre grill på V90, XC90,XC60 & nya V60. Finns gått om plats och tappar inte särskilt mycket ljus.
Dessa är otroligt populära i år: https://www.lumise.se/extraljus/led-ext ... 020104282/
Hur vet du att just denna produkten är mycket populär just nu?
Jag vet många som monterat dessa och är mycket nöjda. Rekommenderar att gå med i facebook-gruppen ljusfarcisterna, finns mycket tips och råd kring extraljus där. Speciellt om dessa ovan!
[/quote]
av beachman
#1468040
poseidon skrev: fre 08 okt 2021, 12:57 Hur funkar extraljus tillsammans med adaptiva helljusen som tänder å släcker å svänger ljuset?
Du ladder ner mjukvara som initialt var utvecklad för polisbilarna med ledljusramp som kom MY18, har du tidigare modellår måste du köpa ett kabelkit. I mjukvaran ingår även en ny knapp i Sensus för att akivera/avaktivera extraljus. Bra att kunna göra det vid dimma och kraftigt snöfall. Om den mjukvaran finns tillgänglig för de nya googlebaserade "sensus" ska jag låta vara osagt.

Extraljusen är bara aktiv när "fullt" helljus är aktiverat med de dynamiska strålkastarna.
av valln
#1468314
poseidon skrev: fre 08 okt 2021, 12:57 Hur funkar extraljus tillsammans med adaptiva helljusen som tänder å släcker å svänger ljuset?
Dåligt skulle jag säga.
Det är så bra ljus original så många mötande bilar bländar av jättelångt i förväg tyvärr.
Så med led-ramp kommer du att få väldiga aggressioner.

En extraljusknapp är ett måste och alternativet är att man bländar av extraljuset innan mötande bil ser dig. .
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]