Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HHALLDEN
#1468475
Xanthopteryx skrev: lör 09 okt 2021, 21:00 Stå på dig. Min skriker inte. Massor av bilar som inte skriker. Alltså får de fixa din bil.
Vi står på parkeringen med 100-tals Volvos samt volvoteknikern för att lyssna.
Han svarar med att alla Volvos låter så, inget han kan göra åt saken.
Användarvisningsbild
av bem
#1468491
HHALLDEN skrev: sön 10 okt 2021, 18:07
Xanthopteryx skrev: lör 09 okt 2021, 21:00 Stå på dig. Min skriker inte. Massor av bilar som inte skriker. Alltså får de fixa din bil.
Vi står på parkeringen med 100-tals Volvos samt volvoteknikern för att lyssna.
Han svarar med att alla Volvos låter så, inget han kan göra åt saken.
Det är i sånt läge det blir svårt att få nåt åtgärdat. När det sägs att typ alla Volvobilar har en viss egenskap som vem som helst nog skulle anse vara ett fel på bilen (kanske konstruktionsfel eller liknande egentligen som får viss följdverkan som t.ex. knakande bromsar), det är då man hamnar i ett dödläge. En Volvohandlares verkstad kanske kontaktar Volvo och får till svar att det är så det är och ingen fix finns för "problemet" kanske Volvo säger. Vad skall Volvoverkstad göra då? Om det är garantiärende måste väl Volvo godkänna att det är ett garantiärende som skall fixas av en Volvoverkstad, och det kan ju bli svårt i ett sånt läge jag beskrev. Det finns vissa problem som verkar åtminstone lite utbredda bland Volvoägare, på nyare Volvo, detta kan vara ett av dem. Om detta problem funnits i åratal och Volvo inte gjort nåt åt grundproblemet vad det nu är så är det rätt dåligt tycker jag. De tycker väl det är ett kosmetiskt ljudproblem antar jag?
Om knakande bromsar bara är på Volvos laddhybrider har jag ingen aning om men jag har en laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022).
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1468508
Produktegenskap kallas det för på Volvospråk, trist men ofta den ursäkten de kör med.
av HHALLDEN
#1468511
bem skrev: sön 10 okt 2021, 18:50
HHALLDEN skrev: sön 10 okt 2021, 18:07
Xanthopteryx skrev: lör 09 okt 2021, 21:00 Stå på dig. Min skriker inte. Massor av bilar som inte skriker. Alltså får de fixa din bil.
Vi står på parkeringen med 100-tals Volvos samt volvoteknikern för att lyssna.
Han svarar med att alla Volvos låter så, inget han kan göra åt saken.
Det är i sånt läge det blir svårt att få nåt åtgärdat. När det sägs att typ alla Volvobilar har en viss egenskap som vem som helst nog skulle anse vara ett fel på bilen (kanske konstruktionsfel eller liknande egentligen som får viss följdverkan som t.ex. knakande bromsar). En Volvohandlares verkstad kanske kontaktar Volvo och får till svar att det är så det är då och ingen fix finns för "problemet" kanske Volvo säger. Vad skall Volvoverkstad göra då? Om det är garantiärende måste väl Volvo godkänna att det är ett garantiärende som skall fixas av en Volvoverkstad, och det kan ju bli svårt i ett sånt läge jag beskrev. Det finns vissa problem som verkar åtminstone lite utbredda bland Volvoägare, på nyare Volvo, detta kan vara ett av dem. Om detta problem funnits i åratal och Volvo inte gjort nåt åt grundproblemet vad det nu är så är det rätt dåligt tycker jag. De tycker väl det är ett kosmetiskt ljudproblem antar jag?
Om knakande bromsar bara är på Volvos laddhybrider har jag ingen aning om men jag har en laddhybrid (V90 T6 Recharge 2022).
Det är en volvmek på volvos parkering som säger att all volvos låter så. Helt galet i mina öron.

Det med låskistorna, har de inte provat biljäveln i kallt fuktigt väder innan de släppte ut den till folk i Göteborg? Känns som vissa fel åtgärdas på en en biltyp för att sen komma tillbaka nästa generation.

Lägger till lite till som jag missade.

Sensorn fram varnar för föremål som inte finns eller är i närheten utav.
Värmaren funka inte under typ hela föregående vinter via appen. Åter igen appen och värmaren har ju fungerat innan i flera år.

Det känns inte stabilt och genomtestat
av morfarginko
#1468672
mina bromsar knarrar o knakar också. påpekade det vid senaste service. han kollade, sa att han inte såg ngt. inte så premium.

ska byta alla bromsgrejjer nästa service. får se om det löser sig då. xc90 -18
Användarvisningsbild
av bem
#1468681
Jag var in idag till min Volvohandlare för mina vinterhjul till min V90 Recharge Plug-in hybrid 2022 hade kommit, 5-Spoke Black Diamond Cut med senaste Nokian Hakkapeliitta dubbdäck.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 19250/2018

Observara att 18 tum hjul funkar trots jag har en Inscription som har 19 tum sommarhjul. Ingen ny mjukvara behövs för hastighetsmätaren det har de kollat, vettigare med 18 tum på vinterhjul tycker jag.
Jag gick in till min personliga servicetekniker och fick en tid för byte till vinterhjulen. Samtidigt bad jag honom när han byter till vinterhjulen kolla på bromsarna och knakljuden från bromsarna som jag beskrev för honom. Han sa han hört talas om detta fenomen tidigare. Han förklara lite kort hur bromsarna jobba på en Recharge, tydligen jobbar de något annorlunda än icke Recharge Volvo. Han skall i alla fall kolla på bromsarna så allt är som det ska vara. Det viktigaste är att bromsarna funkar säkert trots brakandet, kan man få bort brakandet är det en stor fördel för det är inget trevligt höra brakandet titt som tätt. 26 oktober får vi se vad det blir, om brakproblemet får en lösning.
/Bo
av TmVardon
#1468693
Har som sagt exakt samma fenomen med bromsarna. Men har en B4 Bensin, alltså ingen Recharge. Så om inte mildhybridernas bromsar jobbar likadant som laddhybridernas så tror jag inte mycket på det som förklaring.
Användarvisningsbild
av bem
#1468706
TimVardon,
Även mildhybriderna har en elmotor om än liten. Har du regenererande bromsning på din B4 bensin? Som jag fatta min mekaniker är det nåt med regenererande bromsningssystemet som kan ha nåt med knakproblemet att göra men jag hängde inte riktigt med i mekanikerns förklaring. Han sa inte detta verkligen var orsaken, han mena väl mer att det kunde ev. bidra till att det knaka i bromsarna ibland. Är väl inte säkert hans resonemang är relevant för problemet. Men det lät rimligt när han förklara för mig.
/Bo
av III
#1468724
Sitter just nu i en hyrbil av fabrikatet BMW. Det blir en form av knakande från bromsarna i denna med har ja ha noterat. Speciellt vid körning och det går sakta.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]