Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1468734
III skrev: tis 12 okt 2021, 08:39 Sitter just nu i en hyrbil av fabrikatet BMW. Det blir en form av knakande från bromsarna i denna med har ja ha noterat. Speciellt vid körning och det går sakta.
Allt är inte grönt på andra sidan staketet då, som man lätt tror. Skulle vara intressant att höra om nån har knak/brak i bromsarna på sin lite nyare Volvo som inte är en Recharge (Plug-in hybrid) eller Mildhybrid.
/Bo
av CivIng
#1468739
Även jag har detta missljud i vår mildhybrid V90 B4. Till skillnad från de flesta så är jag dock rätt förtjust i ljudet, det ger mig en mekanisk härlig känsla och eftersom bilen är så perfekt i övrigt så gillar jag att det är ett litet ”fel” ändå. Är det inte supermodeller som ska ha en liten ”musch” på det i övrigt perfekta ansiktet. :-D

Skämt åsido, beklagar för TS och er som lider av detta ljud.
Användarvisningsbild
av bem
#1468741
CivIng skrev: tis 12 okt 2021, 10:51 Även jag har detta missljud i vår mildhybrid V90 B4. Till skillnad från de flesta så är jag dock rätt förtjust i ljudet, det ger mig en mekanisk härlig känsla och eftersom bilen är så perfekt i övrigt så gillar jag att det är ett litet ”fel” ändå. Är det inte supermodeller som ska ha en liten ”musch” på det i övrigt perfekta ansiktet. :-D

Skämt åsido, beklagar för TS och er som lider av detta ljud.
Så länge bromsarna verkligen tar som de ska, vilket de verkar göra än så länge, kan man väl i och för sig leva med knakandet och brakandet. Men man kan undra varför det aldrig varit nåt sånt eller liknande ljud på någon annan bil, de flesta Volvo, jag haft. Det är nog en ny företeelse på vissa nyare Volvobilar ser det ut som. Det är mer att det är irriterande tycker jag, men det kan hända man vänjer sig med tiden, jag har ju inte haft min V90 Recharge 2022 så länge än, bara 8 veckor. Det blir väl lite lättare acceptera ett visst oljud om de flesta andra har det på liknande Volvo, att det är liksom en produktegenskap som nån här kallat det. Men det är ingen bra produktegenskap i så fall tycker jag personligen.
/Bo
av AndS
#1468743
Finns varken gnissel eller knack på vår diesel CC, helt tyst. Kör inte med autobroms när man stannar utan endast när motorn stängs av.
av III
#1468778
Min V 60 B3 har jag inte noterat något märkligt ljud från bromsarna utom precis i gränsen mellan till och stopp vid lätt ansättning. Då blir det något ljud men inte värre än någon annan bil jag kört. Åker mycket hyrbil i jobbet, just dagens BMW låter mera än min Volvo i bromsarna. Men är ju inget fel mekaniskt.effekt mellan skivor och belägg när dess innebördes hastighet är låg och måttlig ansättning. Tror det kan bli mera på bilar med större bromsar då det är större yta mellan skivor och belägg.
av Plinkplonk
#1469240
Har samma sak på min v60 cc 2020. Har varit så från dag ett och är fortfarande så efter 10.000 mil och byte av alla skivor och klossar.
Uppstår när man släpper bromsen precis lagom mycket för att bilen skall orka börja driva.
Folk kan titta lite förundrat på bilen när man skall fickparkera i stan…
Räknar med samma skönhetsfel fel på rechargen som precis beställts då det som sagt är en feature enligt Volvo.
av AndS
#1469246
Problemet verkar vara att bilen börja driva innan klossarna släppt tillräckligt, ungefär som tidigare att backa med dålig handbroms åtdragen. Borde kunna förbättras/åtgärdas i mjukvaran men det kanske är så små toleranser att det blir individberoende på bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
#1469254
AndS skrev: tor 14 okt 2021, 17:57 Problemet verkar vara att bilen börja driva innan klossarna släppt tillräckligt, ungefär som tidigare att backa med dålig handbroms åtdragen. Borde kunna förbättras/åtgärdas i mjukvaran men det kanske är så små toleranser att det blir individberoende på bilarna.
Det tycker jag låter som en rimlig förklaring. Det är precis som bilen står och stångar lite mot bromsarna innan de släpper när man skall åka iväg. Det är ju elektriskt manövrerade bromsar så kanske kanske mjukvara som släpper bromsen snabbare innan man skall åka iväg kunde lösa problemet. Vem vet.
/Bo
av Xanthopteryx
#1469352
Är motorn igång så är det omöjligt att minska drivet då momentomvandlaren alltid har framdrift då de är så effektiva i dag. Går den på hundra batteri så är det möjligt att justera programvarumässigt.
Användarvisningsbild
av bem
#1469371
Xanthopteryx skrev: fre 15 okt 2021, 09:58 Är motorn igång så är det omöjligt att minska drivet då momentomvandlaren alltid har framdrift då de är så effektiva i dag. Går den på hundra batteri så är det möjligt att justera programvarumässigt.
Jag åker alltid iväg på batteriet, antingen i Pure eller Hybridläget (i Hybridäget går bensinmotorn igång först långt senare om jag gasar på lite hårdare eller kommer upp i högre hastighet).
/Bo

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]