Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1468310
hhallden,
Jag har haft rätt många Volvo vid det här laget, många från splitternya. Har haft några snesteg med andra fabrikat också. Aldrig hört sånt här brakande från bromsarna på någon bil överhuvudtaget tidigare. Är rejält förvånad att det är denna ”egenskap” på min V90 T6 Recharge Inscription 2022. Premium på bromsarna kan man svårligen säga. Bromsarna bromsar och det är ju utmärkt. Men ljudet.. Hade det skrikit i bromsarna hade väl det också varit en ”egenskap”. :-)
Hur som ger det lite B-igt intryck av en bil, det är svårt komma ifrån.
Får be min servicetekniker ta sig en titt på bromsarna i s.b. ned byte till vinterdäck, bra tillfälle kolla då när hjulen ändå skall av.
Det är väl olika bromsok och så på V90 beroende på motor osv gissar jag. Som lekman går mina tankar till bromsoken-beläggen som väsnas(knakar). Nåt som ”glappar”
/Bo
av stegev
#1468361
Alla min Volvon har knakat rejält när man precis släpper bromsen samt när man bromsar in helt. Då har alla varit fabriksnya. Senaste i raden är 2022 XC90T8, de innan XC60T8 2020 och V90CC 2019.
Har tidigare bett Volvo kolla på det men inga åtgärder gjorda.
av Christerv70
#1468366
Hade samma på min XC60 T8 -20. Min servicetekniker smorde någonting men det blev inte bättre. Det var otroligt irriterande att det knakade/"skrek" när man "finmanövrerade" bilen med bromsen vid parkering. Det lustiga var att ljudet försvann helt när jag satte på vinterdäcken som var 20tum medan sommardäcken satt på 22tum, för att sedan återkomma vid nästa däckskifte. Inte premium och inte ok enligt mig.
av HHALLDEN
#1468427
https://youtube.com/shorts/fRiJwpO8xy0?feature=share

Som sagt i videon så kryper jag fram enbart med hjälp av bromsen.

Men varje morgon/eftermiddag så får jag detta ljudet i 1 sekund.
Det känns inte premium.

Här är listan på varför jag inte kommer köpa Volvo igen.

V90 t5 inscription uttagen 2019 (selekt)

Kortslutning start/stop batteri.
Knappar på ratten som sitter löst (knakar).
Förarstolen knarrar.
Skrammel i backspegel enhet.
Skrammel i c-stolpe.
Fladder i förarfönster vid motorvägshastighet (som om rutan inte är helt uppdragen) beror dock på hur vinden ligger på utifrån.
Ryckig/orolig vid gaspådrag.
Regnsensor hade en bubbla i limmet som gjorde den okänslig även vid Max inställning.
Alldeles för hård stol när benförlängaren är utfälld till Max.
Kunde inte öppna bakdörrar när det va kallt ute i vintras.
Drar 0,9 hur jag än kör (stadstrafik).
Lätta Vibrationer vid vissa motorvägshastigheter.
Rostiga bromsok.

Bilen kostade nästan 600k ny

Har en Audi A6 2015 som inte ens i närheten har dessa fel.

Volvo har stressat fram modeller och kastat upp priset för att anses premium.

Volvo kanske kommer att upplevas premium men i detta nu NÄ
Senast redigerad av 1 HHALLDEN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1468436
Oj, det var lång lista det Hhallden.
Ja det där ljudet i din video känner jag igen från min V90.
Vi får hoppas Volvo blir bättre på allt med nästa plattform, dvs. de för de rena elbilarna de skall få till nu framöver.
Du kanske hade oturen att få ett måndagsexemplar. I ordet premium ligger för mig även bra kvalitetskontroll och genomtestade produkter. Visst allt kan gå sönder och tydligen knakar inte alla nyare Volvo som våra. Men din lista var allt i längsta laget. Man skall förstås alltid ge folk och företag chansen att rätta till fel. Antar du försökt få hjälp med felen. Men de inte lyckats rätta till dem. Finns ju många minst lika bra bilar som en Volvo så kan nog vara klokt pröva på annat fabrikat emellanåt.
Troligen blir min V90 Recharge 2022 min sista Volvo (har haft många innan) för jag tror inte det kommer komma nån mer kombi från Volvo, i rent elbilsutförande vad det lider. Verkar som folk allt mindre vill ha en kombi. Fast det vill jag. Då får man se sin om efter annat fabrikat helt enkelt.
/Bo
av tilldavid
#1468451
HHALLDEN skrev:https://youtube.com/shorts/fRiJwpO8xy0?feature=share

Som sagt i videon så kryper jag fram enbart med hjälp av bromsen.

Men varje morgon/eftermiddag så får jag detta ljudet i 1 sekund.
Det känns inte premium.

Här är listan på varför jag inte kommer köpa Volvo igen.

V90 t5 inscription uttagen 2019 (selekt)

Kortslutning start/stop batteri.
Knappar på ratten som sitter löst (knakar).
Förarstolen knarrar.
Skrammel i backspegel enhet.
Skrammel i c-stolpe.
Fladder i förarfönster vid motorvägshastighet (som om rutan inte är helt uppdragen) beror dock på hur vinden ligger på utifrån.
Ryckig/orolig vid gaspådrag.
Regnsensor hade en bubbla i limmet som gjorde den okänslig även vid Max inställning.
Alldeles för hård stol när benförlängaren är utfälld till Max.
Kunde inte öppna bakdörrar när det va kallt ute i vintras.
Drar 0,9 hur jag än kör (stadstrafik).
Lätta Vibrationer vid vissa motorvägshastigheter.
Rostiga bromsok.

Bilen kostade nästan 600k ny

Har en Audi A6 2015 som utan ens i närheten har dessa fel.

Volvo har stressat fram modeller och kastat upp priset för att anses premium.

Volvo kanske kommer att upplevas premium men i detta nu NÄ
Låter som du haft lite otur.. men bromsljudet har jag på min också och var så även på förra så det är nog ett volvofenomen.
Förra V90CC jag hade var det endast en sak på, fick byta "enterknappen" på ratten som slutade fungera annars var det ingenting och den hade jag i två år.
Nuvarande V90 har jag haft snart i 2 år och den har gått utan några problem till för ett par veckor sen då den slutade ta laddning till hybridbatteriet. Verkstaden tog in den på dagen och jag fick lånebil och dom bytte ombordladdaren och nu har jag bilen tillbaka. Ska väl säga också att jag är ganska petig med saker och ting överlag.
Vill bara ge en annan bild också av kvaliteten på Volvobilar :-)
av HHALLDEN
#1468464
Otur är en sak, men de flesta felen jag har skall inte finnas på nya bilar. Skrammel och missljud måste man vid det här laget fått bort, att 5-10 år äldre bilar har den typen av problem köper jag.
av mattish
#1468466
Alla ni som har knakljud: Har ni laddhybrid?
I så fall är det säkert att ni bromsar så att de fysiska bromsarna aktiveras. Den bromsar väl bara med elmotorn för regenerering och sen när ni trycker till lite hårdare så rör sig bromsklotsarna. Låter det som en rimlig förklaring?

Jag har inget sådant på min MY 22 diesel.
av HHALLDEN
#1468469
Kan lägga till att de nyare Volvobilarna har en fix för skrikande bromsar. (Antiskrikbelägg) detta enligt bilia’ utsago. Enligt Volvobil så åtgärdar inte det ljudet jag har i videoklippet. Nybilsgarantin hade möjligtvis tagit det men inte selekt.

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]