Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1471105
I samband med byte till vinterhjul idag undersökte min Volvomek bromsarna och knaket. Han kunde upprepa det och sa det var rätt vanligt. Bromsarna i sig var OK (vilket var det viktigaste). Man får alltså leva med lite knak och brak från bromsarna.
Då vet jag det i alla fall, slipper man bekymra sig om det.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1475897
HHALLDEN skrev: fre 26 nov 2021, 08:08 Då va det dags igen! Öppna bakdörrar inifrån pga kyla. Detta trots att låsskistorna har bytts ut.

Heja Volvo
Skall prova på min V90 T6 Recharge 2022 nu vid lunch, jag skall iväg ett ärende, skall kolla om bakdörrarna går öppna (utifrån, med Keyless).
Det är bitande kallt och bilen ser ut som den stått i frysen i natt. Blir spännande... Bara jag kommer in i framdörrarna så jag kommer till stan...
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1475939
bem skrev: fre 26 nov 2021, 11:35
HHALLDEN skrev: fre 26 nov 2021, 08:08 Då va det dags igen! Öppna bakdörrar inifrån pga kyla. Detta trots att låsskistorna har bytts ut.

Heja Volvo
Skall prova på min V90 T6 Recharge 2022 nu vid lunch, jag skall iväg ett ärende, skall kolla om bakdörrarna går öppna (utifrån, med Keyless).
Det är bitande kallt och bilen ser ut som den stått i frysen i natt. Blir spännande... Bara jag kommer in i framdörrarna så jag kommer till stan...
/Bo
Vid lunch var jag iväg en sväng med bilen, både fram- och bakdörrarna gick att öppna efter att ha låst upp med Keyless.
Var ute nyss till bilen och prova igen, och det gick bra nu också med dörröppning på alla dörrar.
Jag har ju en V90 Recharge 2022. Kanske de förbättrat låskistorna ytterligare mot tidigare på 2022:or?
När bytte de låskistorna på din bil, HHALLDEN?
/Bo
av HHALLDEN
#1476060
Mars tror jag. Fick även öppna och stänga via nyckel ett par gånger innan sidospeglarna gick hela vägen ut. Borde det inte gå att fetta upp dessa rörliga delar som har problem att röra sig vintertid? Går det att avaktivera infällningen utav speglarna?
av Xanthopteryx
#1476067
Du kan avaktivera infällningen av speglarna (i en meny någonstans). Eller, ja, i Volvos system åtminstone. Vet inte om hur det ser ut i Andråjden.
Dock så borde du bara ha problem just när det varit blött och i övergång till kyla. Det är då jag har haft bekymmer enstaka gånger. Annars så fungerar det bra här.

Du kan fälla in och ut speglarna manuellt inifrån bilen om de tjorvar. Annars så sprutta in spolarvästka (blomspruta - har jag alltid i bilen för att tvätta av 360-kamerorna) i springan där den vrider. Det brukar kunna tina upp det.

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]