Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1467562
Hej,
Är det fler som har diverse knak och så från bromsarna på V90. Min är en V90 T6 Recharge Inscription 2022 (early).
Det kan knaka och braka från bromsarna lite hur som, t.ex. när jag stått över natten på garagenedfarten hemma med P-broms på och när jag skall köra iväg på morgonen och släpper P-bromsen knakar det till rejält ibland. I kväll bromsa jag in för ett rödljus och allra sista sista biten innan bilen stanna och jag bromsa så knaka det till från frambromsarna. Har aldrig varit med om detta på nån bil jag haft tidigare och det är hyfsat många. Bromsarna tar så det är inte det jag är fundersam över, det är det här knakande ljudet från bromsarna. Blir nyfiken om detta är ett fenomen som andra har på sin Volvo, kanske V90 eller kanske är på andra modeller också. Det känns inget gediget och robust när man hör det här knakandet från som det låter främst från frambromsarna.
Bilen har inte rullat så långt än, kanske 120 mil vid det här laget.
/Bo
av TmVardon
#1467647
Ja, det är likadant på min V60 MY22. Känns inte alls premium och inget jag upplevt på mina bilar tidigare.

Edit: Har varit såhär från dag ett, nu kört ca 350 mil.
Senast redigerad av 1 TmVardon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1467658
least skrev: ons 06 okt 2021, 10:52 Skadat/knäckt belägg?
Jag skall be min personliga service tekniker som det så vackert heter, hos min Volvoåterförsäljare, kolla på bromsarna när jag byter till vinterdäck som inte kommer dröja så jättelänge. Borde inte va nåt knas med bromsarna redan, jag har hört knaken lite då och då sen bilen var ny för en och en halv månad sen och senast igår. Bilen har väl rullat runt 130 mil när jag åkt hem från jobbet idag.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1467659
TmVardon skrev: ons 06 okt 2021, 11:32 Ja, det är likadant på min V60 MY22. Känns inte alls premium och inget jag upplevt på mina bilar tidigare.

Edit: Har varit såhär från dag ett, nu kört ca 350 mil.
Kanske är nåt på just 2022:or som har denna brak-egenskap? :-)
Det har varit så på min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a också från början (sen 21 aug 2021 när jag hämta den), till och från, har kört ca. 130 mil totalt sen ny när jag åkt hem från jobbet idag.
/Bo
av pergrein
#1467667
Prova slå av autobromsen (Auto hold) om den är på och se om det blir bättre. Gjorde det på demobilen jag körde pga detta problem och det sluta knaka då. Har ej haft på den funktionen på min sen jag fick den och upplever inga knak. Jag kör ju V60CC my21

Är nog kanske inte samma knak vi upplever men är ju inge svårt att testa ovanstående.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bem
#1467682
pergrein skrev: ons 06 okt 2021, 14:34 Prova slå av autobromsen (Auto hold) om den är på och se om det blir bättre. Gjorde det på demobilen jag körde pga detta problem och det sluta knaka då. Har ej haft på den funktionen på min sen jag fick den och upplever inga knak. Jag kör ju V60CC my21

Är nog kanske inte samma knak vi upplever men är ju inge svårt att testa ovanstående.

Mvh
Per
Tack för tipset. Jag skall kolla om Auto Hold är aktiverad i bilen men jag har inget minne av att jag sett den gröna symbolen i förardisplayen.
/Bo
Bilagor
Auto_Hold.jpg
Auto_Hold.jpg (69.24 KiB) Visad 1832 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1467710
Kollade i samband med jag åkte hem från jobbet idag och jag har inte Auto Hold på. Ser ut som på bilden nedan on jag ”aktiverar” bilen och Auto Hold är aktiverat (grön symbol med A i) men den är inte aktiverad (var bara jag som slog på den för att se om jag hade den på eller inte, har den inte på annars). Ingen grön Auto Hold symbol tänd i normala fall. När jag körde hem skulle jag bromsa in i en korsning och då knaka det i bromsarna sista biten innan bilen stanna. Känns lite som att komma skramlande med en gammal ”traktor” när man skall till att bromsa. ;-)
/Bo
Bilagor
4D9223BA-DA88-4E1F-8B15-1DC671BCF23A.jpeg
4D9223BA-DA88-4E1F-8B15-1DC671BCF23A.jpeg (3.83 MiB) Visad 1703 gånger
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
av tilldavid
#1467719
Har V90 T8 2020 och bromsarna kan låta lite precis innan bilen stannar. Har nog varit så hela tiden tror jag men inget jag orkat göra något med.
av HHALLDEN
#1468297
V90 2019
Har haft galna skrikljud ifrån samtliga 4 bromsar, typ när man skall parkera nära något och man enbart leker med bromsen. Ljudet är omfattande, enligt Volvo är detta en produktegenskap. Om jag säger att min Audi ifrån 2015 inte har dessa ljud så tittade han på mig med en blick som ” köp en Audi till då”

Sen har jag knakande ljud precis innan jag stannar som trådstartaren har.

Men skall jag vara helt ärlig så orkar jag inte klaga mer på denna bil. Men i min värld så blir det aldrig Volvo igen.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]